حال و روز بلندترین برج آجری دنیا، عکس

به گزارش علی آباد جدید، برج قابوس، بلندترین برج آجری دنیا و یکی از ارزشمندترین آثار معماری دوره اسلامی است که در سده چهارم هجری قمری در زمان سلطنت شمس المعالی قابوس بن وشمگیر در شهر جرجان که پایتخت پادشاهان آن دیار، آل زیار بوده، بنا شده است.

حال و روز بلندترین برج آجری دنیا، عکس

ارتفاع ساختمان برج قابوس که در حال حاضر در مرکز شهر گنبدکاووس قرار گرفته است، 55 متر است که با احتساب بلندی 15 متری تپه، پای بست آن به 70 متر می رسد.

این برج، در تیرماه سال 1391 در فهرست آثار یونسکو به عنوان اثر جهانی ثبت شده است. با توجه به ثبت جهانی شدن این اثر و حضور گردشگران خارجی و داخلی، رسیدگی به این اثر بیش از گذشته از اهمیت برخوردار است. به منظور اطلاع از آخرین شرایط رسیدگی به این برج تاریخی به سراغ مدیر پایگاه برج جهانی قابوس رفتیم.

عبدالمجید نورتقانی در گفت وگو با ایسنا اظهار کرد: پروپوزال طرح بازسازی برج گنبد قابوس توسط دانشگاه شهید بهشتی تهران و دانشگاه هنر اصفهان تهیه و بعد از آن در شورای راهبردی که با حضور تعدادی از اعضای شورای تخصصی وزارت میراث فرهنگی برگزار گردید، با محتوا و مجموع کار موافقت و مقرر شد بازسازیی به صورت بنیادین انجام گیرد.

وی با بیان اینکه آجرهای آسیب دیده در برج، باز فراوری خواهند شد، گفت: سایز آجرها در رج های برج با یکدیگر متفاوت است، به همین خاطر باید انواع مختلف آجر باز فراوری گردد. این آجرها معمولی نیستند یعنی هم مقطع آنها متفاوت است و هم از نظر هندسی به شکل L هستند.

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس توضیح داد: آزمایش هایی برای معین مشخصات فنی آجرها پیش بینی شده و در حال اجرا است تا بتوان با استفاده از آن مصالح را باز فراوری کرد. آزمایش پیرسازی نیز بر روی آجرها انجام خواهد شد و بعد از تایید کیفیت و مقاومت آجرهای فراوری شده، بازسازی را شروع خواهیم کرد.

نورتقانی با اشاره به اینکه برای فراوری نمونه آجرها و ملات ها، حدود 9 ماه زمان پیش بینی شده است، توضیح داد: فرسایش آجرها طی قرن ها رخ داده و الان می خواهیم بخشی از آن را بازسازی کنیم. در این مرحله آجرهایی که آسیب دیدگی جدی دارند را جایگزین می کنیم. در ادامه شاید آجرهایی که آسیب دیدگی کمتری دارند نیز بازسازی یا جایگزین شوند.

وی با بیان اینکه مهمترین هدف از بازسازی این آجرها، جلوگیری از نفوذ رطوبت به بنا است، گفت: این برای نخستین بار است که در این سطح بازسازی برج قابوس انجام می گیرد. در بازسازی های قبلی غالباً اصلاح بندکشی ها یا رأس گنبد را داشتیم و آجرهایی هم که به کار گرفته می شد، ریشه دار نبود.

نورتقانی در ادامه با اشاره به اینکه از چندین ماه قبل دور تا دور برج داربست بسته شده است، گفت: هر یک تا دو ماه اقدامات حفاظت اضطراری از جمله بوته زدایی بر روی برج انجام می گیرد.

مدیر پایگاه برج جهانی قابوس با اشاره به اینکه بحث شوره زدن برج را نداریم، اظهار داشت: بنای برج سرپاست و مسئله ای از بابت بیس بنا وجود ندارد.

وی با اشاره به شیوع کرونا و حضور کم رنگ گردشگران، گفت: از زمانی که کرونا شیوع پیدا نموده، تعداد بازدیدکنندگان از برج بیش از یک پنجم کاهش پیدا نموده است.

نورتقانی اظهار داشت: فاز اول محوطه سازی بخش شرقی برج با همکاری شهرداری تقریباً به اتمام رسیده است و به زودی افتتاح خواهد شد.

منبع: گردشبان
انتشار: 13 آبان 1399 بروزرسانی: 13 آبان 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1337

به "حال و روز بلندترین برج آجری دنیا، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال و روز بلندترین برج آجری دنیا، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید