دستمزد نویسندگان از چاپ کتاب چقدر است؟

به گزارش علی آباد جدید، نویسندگی یکی از مشاغلی است که امرار معاش با آن برای بعضی سخت است چرا که دستمزدهای آن کفاف زندگی را نمی دهد.

دستمزد نویسندگان از چاپ کتاب چقدر است؟

به گزارش گروه رسانه های خبرنگاران، ابراهیم حسن بیگی نویسنده دفاع مقدس در گفت و گو درباره روال محاسبه حق التالیف نویسندگان از چاپ کتاب گفت: نویسنده برای دریافت مزد، یک درصدی از قیمت پشت جلد کتاب را با ناشر قرارداد می بندد.

وی اضافه کرد: مثلا اگر قیمت کتابی 10 هزار تومان باشد؛ 10 درصد آن به نسبت هزار تیراژ چاپ شده از کتاب، یک میلیون تومان حق التالیف نویسنده است.

این نویسنده با اشاره به شرایط کار ناشران برای چاپ کتاب نویسندگان گفت: توافق بین نویسندگان و ناشران برای چاپ کتاب به کیفیت و برند کار ناشران بستگی دارد.

حسن بیگی ادامه داد: نویسنده برای چاپ یک کتاب تخصصی با ناشر شناخته شده به آن حوزه مراجعه می نماید. بسیاری از اهالی قلم تازه کار به شدت به ناشران برای چاپ کتاب نیاز دارند، چرا که متاسفانه ناشران برای چاپ کتاب این افراد تازه وارد رغبت و توجه کمی دارند.

حسن بیگی درباره امر معاش از شغل نویسندگی گفت: صد در صد به تنهایی نمی توان از کار نویسندگی امرارمعاش کرد، کم بودن سرانه مطالعه و تیراژ کتاب ها برای چاپ در کشور های دنیا سومی به خصوص ایران بسیار کم است که این عامل اصلی برای کم بودن حقوق نویسندگان است.

حسن بیگی گفت: وظایف متولیان فرهنگی این است که با برنامه ریزی های مناسب، سرانه مطالعه در کشور را افزایش دهند. چرا که ترویج فرهنگ کتابخوانی باعث فرهیخته شدن مردم به سمت و سوی کتاب، کاهش آسیب های اجتماعی و افزایش دستمزد نویسندگان می گردد.

منبع : باشگاه خبرنگاران

بازگشت به صفحه رسانه ها

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 26 مهر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 443

به "دستمزد نویسندگان از چاپ کتاب چقدر است؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دستمزد نویسندگان از چاپ کتاب چقدر است؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید