دکوراسیون ایرانی و جذابیت های آن

به گزارش علی آباد جدید، ایران از جمله کشورهایی است که از نظر هنر، معماری و صنایع دستی در جهان برجسته می باشد. صنایع دستی ایرانیان نه تنها در کشور بلکه در سایر کشورهای جهان مورد استقبال افراد با ذوق و سلیقه های مختلف قرار می گیرد و نماد هنرمندی ساکنین این سرزمین می باشد. امروزه در طراحی دکوراسیون از سبک های متعددی استفاده می گردد که هر کدام به سهم خود جایگاهی ویژه داشته و با روحیات افراد مختلف همخوانی دارند. افرادی که به سبک های سنتی علاقمند هستند سعی می نمایند در چیدمان منزل خود از المان های دست ساز و برجسته که نماد هنر و سلیقه مردمان منطقه یا کشور خاصی هستند استفاده نمایند. بعضی از این المان ها نه تنها در خانه های مدرن بلکه در خانه های معاصر نیز به کار می فرایند. در واقع حضور صنایع دستی و المان های دکوراتیو به فضا روح و جان بخشیده و حسی گرم و صمیمی ایجاد می نماید. همانطور که می دانید در طراحی دکوراسیون به سبک سنتی ایرانی می توان عناصر تزئینی بسیاری مورد استفاده قرار داد. صنایع دستی ایران بسیار زیبا و متنوع هستند و طبق سلیقه افراد انتخاب می شوند. در این نوشته از ما به معرفی 6 المان برجسته ایرانی که در سراسر جهان شناخته شده اند و مورد استقبال قرار می گیرند اشاره می نمائیم. با ما همراه باشید:

دکوراسیون ایرانی و جذابیت های آن

جهت دریافت خدمات شرکت بازسازی آپارتمان با گروه ساختمانی آبان در ارتباط باشید. از طراحی پلن بازسازی تا اجرای جز به جز بازسازی منزل، ویلا و ساختمان اداری تخصص ماست.

ظروف مسی

مس از جمله فلزاتی است که در ایران به وفور یافت می گردد و بازار مسگرهای کرمان و یزد از جمله مکان هایی است که صاحبان ذوق و هنر در آن ها به فراوری ظروف و المان های تزئینی می پردازند. ظروف مسی نه تنها زیبایی فوق العاده ای دارند بلکه برای پخت و پز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. دکوراسیون آشپزخانه ایرانی را می توان با استفاده از ظروف مسی زیباتر و جذاب تر جلوه داد. این ظروف ظاهری براق و زیبا دارند و نقش مهمی در زیبایی و جذابیت فضا ایفا می نمایند.

سبدهای حصیری

سبد ابزاری برای نگهداری مواد غذایی و یا وسایل مختلف است اما سبدهای حصیری که توسط زنان ایرانی بافته می شوند نه تنها برای استفاده مناسب هستند بلکه از نظر زیبایی بی نظیر بوده و عنصری دکوراتیو به شمار می آیند. سبدهایی که در تصویر مشاهده می کنید از بهم بافتن حصیر ساخته شده اند و استفاده از رنگ های متنوع جلوه آن ها را زیباتر نموده است. در طراحی دکوراسیون سنتی می توان از سبد حصیری برای دکوراتیو نمودن فضا استفاده نمود. این سبدها نه تنها قابل استفاده در آشپزخانه هستند بلکه برای زیباتر کردن طراحی اتاق نشیمن نیز مناسب می باشند.

سفره قلمکار

سفره قلمکار از دیگر صنایع دستی معروف در ایران است که با طرح و نقشی بسیار زیبا می تواند به دکوراسیون خانه شما حال و هوایی سنتی ببخشد. این سفره ها که از جنس پارچه پشمی بوده و بر روی آن ها طرح های زیبا حک شده قابل استفاده در مکان های مختلف خانه می باشد. اصولاً آن ها به عنوان رومیزی برای میز نهارخوری، میز مبلمان و … کاربرد دارند و در سایزهای مختلف فراوری می شوند.

پشتی سنتی

پشتی هایی که دارای حاشیه قرمز رنگ با الگوهای بسیار زیبا در وسط حاشیه هستند می توانند به عنوان عنصری دکوراتیو برای تزئین فضای اتاق نشیمن مورد استفاده قرار گیرند. در خانه های مدرن امروزی پشتی برای مزین نمودن تخت های نشیمن به کار می رود و به دلیل زیبایی و راحتی که برای نشستن به همراه دارند مورد پسند افراد هنرمند و پیرو سبک های سنتی قرار می گیرد.

فرش دستباف

فرش ایرانی در سراسر جهان به عنوان بهترین فرش شناخته شده است. این فرش ها به دو دسته فرش دستباف و فرش ماشینی دسته بندی می شوند که هر کدام دارای طرح ها و نقشه های متفاوتی بوده و زیبایی و ظرافت هنر ایرانیان را به معرض نمایش می گذارند. فرش ایرانی در ابعاد مختلف و به صورت گرد، مربع و مستطیل بافته شده و فضای خانه را مزین می نمایند. قدمت بافت فرش دستباف بسیار طولانی است و زیبایی و ظرافتی که در طرح و نقش این فرش به چشم می خورد از نظر زیبایی شناسی بی نظیر است. قیمت فرش دستباف در مقایسه با فرش های ماشینی بالاست زیرا این فرش ها زائیده هنر دست هنرمندان ایرانی بوده و ارزش و بهای بالاتری به خود اختصاص داده اند.

صنایع دستی سفالی و سرامیکی

ظروف سفالی و سرامیکی از جمله المان هایی هستند که در طراحی دکوراسیون ایرانی صندلی ویژه ای دارند. این ظروف در طرح ها و رنگ های گوناگون ساخته و به بازار عرضه می شوند. در گذشته از ظروف سفالی برای تهیه غذا و نگهداری آب استفاده می نمودند اما در حال حاضر آن ها بیشتر به عنوان عناصر دکوراتیو زینت بخش دکوراسیون خانه های سنتی هستند.

انتخاب هر کدام از این المان ها با توجه به سلیقه افراد صورت می گیرد. این عناصر دکوراتیو نه تنها زیبایی خانه شما را دوچندان می نمایند بلکه از نظر کاربرد نیز حائز اهمیت هستند. اگر به سبک سنتی علاقمند هستید و به دنبال خانه ای گرم، صمیمی و دوست داشتنی هستید دکوراسیون سنتی را انتخاب کنید و هنر را در نقطه به نقطه خانه خود به تصویر بکشید.

دکوراسیون منزل ایرانی

در میان سبک هایی که امروزه در طراحی دکوراسیون داخلی مورد استفاده قرار می گیرند، دکوراسیون خانه هایی به سبک ایرانی به چشم می خورد. استفاده از المان هایی با سبک و سیاق ایرانی از نکات مهم و تاثیرگذار در این سبک می باشد. حال سوال این جاست که استفاده از چه المان هایی در طراحی داخلی و چیدمان منزل ایرانی اساسی و مهم می باشد؟ با نگاهی به خانه های ایرانی درخواهید یافت که فرش جزء جداناشدنی خانه های ایرانی می باشد. همان طور که در بالا نیز اشاره شد، فرش ایرانی زبانزد خاص و عام بوده و در همه خانه های ایرانی یافت می گردد. استفاده از المان های تزئینی سنتی نیز در خانه های ایرانی زیاد به چشم می خورد. استفاده از رنگ های غالب و گرم در دکوراسیون داخلی منزل ایرانی زیاد به چشم می خورد. آن چه که باعث زیبایی منزل ایرانی می گردد، استفاده از پرده های بلند و شکیل می باشد. بنابراین از استفاده آن غافل نشوید و از نمونه های فاخر استفاده نمایید.

دکوراسیون منزل ایرانی شیک

استفاده صحیح و هوشمندانه از المان هایی که به آن ها اشاره شد و به کارگیری هوشمندانه آن ها، می تواند در اجرای یک دکواسیون شیک به شما یاری نمایند. در ادامه، تصاویری از خانه هایی شیک به سبک ایرانی را با شما به اشتراک می گذاریم.

طراحی حیاط منزل ایرانی

هیچ چیز به اندازه حیاط خانه های ایرانی صفا ندارد. بسیاری از ما حیاط خانه پدر بزرگ هایمان را تجربه نموده ایم و از لذت بی نهایت آن سرشار شده ایم. حوض های آبی، باغچه های سرسبز، تخت هایی با پشتی های سنتی و فرش های قرمز همه یادآور حیاط منزل ایرانی می باشد.

منبع: ساختمانچی
انتشار: 23 بهمن 1398 بروزرسانی: 29 شهریور 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 739

به "دکوراسیون ایرانی و جذابیت های آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "دکوراسیون ایرانی و جذابیت های آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید