سایکل توریسم یا گردشگری با دوچرخه چیست؟

به گزارش علی آباد جدید، سایکل توریسم یا گردشگری با دوچرخه | Bicycle Tourism

یکی از شاخه های گردشگری که امروزه هم بسیار پرطرفدار شده است، گردشگری با دوچرخه یا سایکل توریسم است. شاید شما هم در اطراف خود، گردشگران بسیاری را دیده باشید که با دوچرخه و استایلی متفاوت از کنارتان رکاب زده و گذشته اند. دوچرخه های این افراد، عموما با کوله پشتی ها و کیف های مختلفی که از اطرافش آویزان شده است راحت تر شناخته می گردد. هر چندکه سایکل توریسم معنایی فراتر داشته و در مجموع به هر شخصی که با دوچرخه به گردشگری می پردازد، گفته می گردد. در مجله گردشگری خبرنگاران می خواهیم بیشتر راجع به سایکل توریسم و گردشگری با دوچرخه صحبت کنیم. شاید با خواندن این مطلب علاقه شما به دوچرخه سواری و بازدید از جاذبه های پیرامونتان بیشتر گردد و قدم در این راه بگذراید. همانند بسیاری از افرادی که به دوچرخه سواری می پردازند.

سایکل توریسم یا گردشگری با دوچرخه چیست؟

بالا بردن اطلاعات در زمینه سایکل توریسم

جهانگردی با دوچرخه یا سایکل توریسم مفهومی است که بسیاری از مردم یا آن را نمی دانند یا درک نمی نمایند. بنابراین برای آشنایی بیشتر با این موضوع، درون هر جامعه ای فعالیت های آموزشی بسیاری انجام می گردد. همانند همین دوچرخه های بی دود شهری که جدیدا در شهرهای عظیم ایران راه اندازی شده است. اگر دوچرخه دارید و دوچرخه سواری می دانید، خواهید توانست وارد عرصه سایکل توریسم شوید. اگر هم در این زمینه فعالیت می کنید، می توانید نه تنها اطلاعات خود را بالا برده بلکه به دیگر افراد نیز آموزش دهید.

سایکل توریسم چیست؟

جهانگردی با دوچرخه می تواند شامل بسیاری از سفرها و جهانگردی باشد، اما تعریف کلی آن که توسط سایت معروف دوچرخه سواری به نام Path Less Pedaled ارائه شده است، این گونه سایکل توریسم را توضیح می دهد: فعالیت های مربوط به سفر به منظور لذت بردن از دوچرخه سواری. بیشتر انواع جهانگردی با دوچرخه سواری تحت این دسته بندی های اصلی که در زیر معرفی می کنیم، قرار می گیرند (هر چند یادتان باشد که اغلب آن ها با یکدیگر، هم پوشانی دارند) و می تواند شامل دوچرخه سواری در جاده، راستاهای ماسه ای و کوهستان باشد:

  • سفر دوچرخه سواری / تور: تورهای دوچرخه سواری چند روزه، مستقل و برنامه ریزی شده.
  • مثال ها: دوچرخه سواری در شب، راستاهای ماجراجویانه برای دوچرخه سواری، راستاهای تفریحی و طولانی برای سایکل توریسم مانند راستا دوچرخه سواری در کاپادوکیه ترکیه

رویدادها: عموما تورهای دوچرخه سواری توسط گروه ها، سازمان ها، تورها و اجتماعات دوچرخه سواری برگزار می گردد. این گروه ها، مسابقات دوچرخه سواری را هم عموما برگزار می نمایند. به عنوان نمونه، مسابقات سایکل کراس Cyclocross، تورهای دوچرخه سواری فرانسه (یا در مجموع هر تور دوچرخه سواری که در شهرهای معروف اروپا برگزار می گردد).

عموم سایکل توریسم یا جهانگردی با دوچرخه به دور یک محور جهانگردی خاص می چرخد. دوچرخه سوارها سعی می نمایند در اطراف یک مقصد خاص یا جاذبه های طبیعی تمرکز نمایند. به این طریق نه تنها ورزش می نمایند، بلکه خود را به مکان ها و جاذبه های جهانگردی مختلفی که دیگر وسایل نقلیه نمی توانند بروند، می رسانند.

  • مثال: دوچرخه سواری در کوه یوتا، تورهای دوچرخه سواری کالیفرنیا، دوچرخه سواری برای چربی سوزی در مینه سوتا.

دوچرخه سواری روزانه و دوچرخه سواری شهری: در عرصه سایکل توریسم اغلب به تورهایی که در شهر و محله برگزار می گردد، گفته می گردد. این تورها برای بازدید از جاذبه های شهری و رفت و آمد در شهرها برگزار می گردد. همانند تورهای دوچرخه سواری که در شهر آمستردام برپا می گردد.

چرا سایکل گردشگرم این روزها پرطرفدار شده است؟

دوچرخه سواری یا سایکل توریسم یکی از سریعترین انواع تفریحات در فضای باز و جهانگردی در سراسر دنیا است. سرمایه گذاری بر روی این نوع جهانگردی می تواند سود و درآمد بالایی را برای افراد به همراه داشته باشد. چرا که سایکل توریسم فواید بسیاری برای افراد دارد. دوچرخه سواری نیز موجب بهبود سلامت جامعه و صرفه جویی در هزینه های مرتبط با آن، کاهش ترافیک، سلامت محیط زیست و افراد شادتر می گردد.

دوچرخه سواری به عنوان یک نوع از جهانگردی، یکی از روش های اصلی است که جوامع می توانند با توجه به آن، در فرصت های توسعه مالی پایدار سرمایه گذاری نمایند.

دولت ها و کشورها امروزه توجه ویژه ای به صنعت دوچرخه سواری و سایکل توریسم دارند.

به این منظور در خیابان ها راستاهای مشخصی را برای دوچرخه سواران در نظر گرفته و طراحی نموده اند. همچنین برخی از جاذبه های بین شهری را برای دوچرخه سواران تجهیز می نمایند. در این بین باید به مغازه های فروش دوچرخه و یا تعمیرات دوچرخه هم اشاره نمود که جزو این صنعت عظیم هستند. این افراد به بهتر شدن صنعت سایکل توریسم یاری عظیمی می نمایند. پشتیبانی از دوچرخه سوارها و جهانگردانی که رکاب می زنند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

فواید جهانگردی با دوچرخه برای جوامع محلی

سفر با دوچرخه یا جهانگردی با دوچرخه به ویژه برای جوامع روستایی بسیار سودمند است. دوچرخه سواران و تورهای تفریحی دوچرخه سواری به دنبال راستاهای روستایی کم نظیر و کمتر شناخته شده هستند. راستاهایی که از راستا شلوغ و ماشین رو به دور باشند و هیچ سر و صدای موتوری اطراف آن ها را آلوده نکند. آن ها پدال می زنند و بدون هیچ صدایی و به آرامی درون طبیعت و جاده های مالرو حرکت می نمایند.

در نتیجه سایکل توریسم می تواند جهانگرد را برای ساعات بیشتر و طولانی تری درون یک منطقه نگاه دارد. همین موضوع نیز، به معنی صرف هزینه های بیشتر برای دریافت خدمات بیشتر در جوامع روستایی است. پس به مردم شهرهای کوچک و دور افتاده یاری بیشتری خواهد شد.

مطالعات نشان می دهد که در جوامع پیشرفته سایکل توریسم 40 درصد بیشتر از تورهای اتوبوسی برای جوامع محلی درآمدزا بوده است.

چه افرادی دوچرخ سوار می شوند؟

توجه به اهمیت و بازار سایکل توریسم برای افرادی که می خواهند وارد این صنعت عظیم شوند، بسیار اهمیت دارد. بیشتر آژانس های جهانگردی که تورهای دوچرخه سواری برگزار می نمایند، به این موضوع به دلیل آمارهای اشتباهی که دریافت می نمایند، به دیده منفی می نگرند. در حالی که این رشته می تواند بسیار سودآور باشد. در ادامه به شما یک سری آمارها می دهیم تا با سایکل توریسم بیشتر آشنا شوید.

  • 82 درصد از جهانگردانی که دوچرخه سواری می نمایند یا سایکل گردشگر هستند، تحصیلات دانشگاهی دارند.
  • میانگین سنی جهانگردان دوچرخه سوار 52 سال است.
  • 58 درصد از کسانی که جزو جهانگردان دوچرخه سوار هستند، درآمدی بالای 75 هزار دلار در سال دارند.
  • آمار سایکل توریسم نشان می دهد که 8.1 درصد از جهانگردان دوچرخه سوار را دوچرخه سواران بین المللی تشکیل می دهند.

تماشای جاذبه های جهانگردی با دوچرخه سواری

افرادی که به دوچرخه سواری به عنوان یکی از راه های جهانگردی نگاه می نمایند، هنگامی که وارد یک منطقه جغرافیایی می شوند، به بسیاری از جنبه های جهانگردی توجه دارند. معمولا دوچرخه سوار جهانگردی را نخواهید دید که تنها رکاب بزند و از مکانی به مکان دیگر برود بدون اینکه در کنار کافه بین راهی توقف کند. یا اینکه سریع و بدون توقف از روستاها و شهرهای بین راهی بگذرد.

این جهانگردان همواره در طول راستا و در مکان هایی که جذاب می یابند، توقف می نمایند. سایکل توریسم یا جهانگردی با دوچرخه افراد را برای تماشای زیبایی ها و جذابیت های یک منطقه گردشگری راهنمایی می نماید. به گفته نشنال جئوگرافیک، کسانی که دوچرخه سواری می نمایند و این گونه در میان جاذبه ها می گردند، به فرهنگ، مناظر طبیعی، تاریخ و آداب و رسوم محلی توجه فراوان دارند.

این دسته از جهانگردان علاقه وافری به آشنایی با زندگی مردم روستایی و ارتباط با مردم محلی دارند. همچنین اشتیاق به گذشتن از راستاهای سخت و باریک از جمله خصوصیت های جهانگردی با دوچرخه است.

مقصدهای سایکل توریسم کجاست؟

تقریبا هر مکان و هر نقطه ای را که بتوان در آن دوچرخه سواری کرد و تعطیلات را در آنجا گذراند، می توان جزو مقصدهای سایکل توریسم دانست. با توجه به اینکه دوچرخه سواری خود انواع مختلفی دارد، پس می توانید مکان های مختلفی را هم در این دسته قرار دهید. افرادی که به دوچرخه سواری کوهستان علاقه دارند، هر منطقه کوهستانی را می توانند برای رکاب زدن انتخاب نمایند. بنابراین چنین طبیعت هایی را می توان جزو مقصدهای اصلی جهانگردی با دوچرخه دانست.

در مجموع هر مکانی را می توان به عنوان یک مقصد مناسب جهانگردی با دوچرخه دانست.

چرا که این موضوع هیچ محدودیتی وجود ندارد و به تعداد افراد دوچرخه سوار بستگی دارد که چه مکانی را برای دوچرخه سواری انتخاب نمایند. خواه یک منطقه روستایی و تپه ای باشد، خواه یک شهر عظیم و پرترافیک.

جهانگردی با دوچرخه در ایران

امروزه در ایران توجه به رکاب و دوچرخه به دلایل متعددی بیشتر شده است. در جاده ها و خیابان ها افراد بیشتری را می بینید که دوچرخه سواری می نمایند. جهانگردی با دوچرخه یا سایکل توریسم چند سالی است که در ایران رواج پیدا نموده و باعث شده است تا جوانان برای ایران گردی به این شیوه علاقه مند شوند. حتی بسیاری از کشورهای همسایه مانند آذربایجان، ترکیه، ارمنستان و ترکمنستان را برای دوچرخه سواری انتخاب می نمایند. همین موضوع توجه به زیرساخت های مورد احتیاج برای سایکل توریسم را در ایران بیشتر از پیش لازم و البته پر سود دانسته و مهم می داند.

یادتان باشد که اگر می خواهید به عنوان یک جهانگرد دوچرخه سوار به دنیاگردی و ایرانگردی بپردازید، حتما از قبل در این باره تمرینات ورزشی لازم را انجام دهید و وسایل مورد احتیاج را بخرید.

منبع: الی گشت
انتشار: 26 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1060

به "سایکل توریسم یا گردشگری با دوچرخه چیست؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سایکل توریسم یا گردشگری با دوچرخه چیست؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید