سراب جابری یکی از جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه است

به گزارش علی آباد جدید، سیری در ایران/ براساس آخرین خبر و گزارشات منتشر گشته، سراب جابری یکی از جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه است.

سراب جابری یکی از جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه است

سراب جابری (جاوری) در دامنه کوه ماه زرد و در ورودی شهر روانسر در مسیر جاده روانسر کرمانشاه قرار گرفته است و آبدهی آن در طی فصول سال متغیر هست. علاوه بر تأمین آب کشاورزی در منطقه، یکی از نقاط گردشگری روانسر است. سراب جابری بواسطه قرار داشتن در ورودی شهر روانسر، به منزله پیشانی این شهر محسوب می گردد. سراب جابری (جاوری) به تاریخ 27/12/87 در لیست میراث طبیعی ایران ثبت شد. سراب جابری هر چند مورد کم لطفی مسئولین قرار گرفته اما یکی از منابع غنی در زمینه گردشگری و کشاورزی برای شهرستان روانسر هست.

دلیل پیدایش سراب جابری این است که در روزهای گرم، پرتوهای خورشید که به سطح زمین می رسند، آن را گرم می نمایند و لایه های هوایی که نزدیک سطح زمین قرار دارند، نسبت به لایه های بالایی گرمتر و در نتیجه رقیق تر می شوند. حال پرتوهای خورشید برای رسیدن به سطح زمین باید از محیط غلیظ وارد محیط رقیق شوند، لذا پرتوهای شکست مربوط به آنها از خط عمود دورتر می شوند. زمانی که پرتوهای تابشی خورشید به زاویه حد می رسند، دیگر وارد لایه رقیق نخواهند شد. در نتیجه بازتابش داخلی کلی اتفاق افتاده و این پرتوها به سمت بالا بر می گردند.

پرتوهای بازتابی ضمن برخورد با ذرات هوا، رنگ آبی را بیش از سایر رنگها پراکنده نموده و موجب می شوند که ناظر رنگ آبی را روی سطح زمین ببیند و تصور کند که آنجا برکه ای وجود دارد. به بیان ساده تر لایه هوا مانند آینه عمل نموده و آسمان را در خود منعکس می نماید و آن را به شکل برکه آبی در برابر دیدگان ما هویدا میسازد. اما آنچه که در ورودی شهر روانسر برابر شماست، سراب نیست. واقعیتی طبیعی در روانسر از توابع استان کرمانشاه بوده که شما را به میهمانی خود دعوت می نماید تا دمی بیاسایید و در کنار آن خستگی را از تن به در کنید.

منبع: همگردی
انتشار: 1 اردیبهشت 1402 بروزرسانی: 1 اردیبهشت 1402 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2333

به "سراب جابری یکی از جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سراب جابری یکی از جاذبه های دیدنی استان کرمانشاه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید