قربانی توطئه مشترک فرانسه و شوروی ، کامو با نقشه کاگ ب به قتل رسید؟

به گزارش علی آباد جدید، 60 سال پس از مرگ نویسنده فرانسوی برنده نوبل در یک حادثه رانندگی، کتاب تازه یک روزنامه نگار ایتالیایی پرده از راز قتل آلبر کامو در 46 سالگی برمی دارد.

قربانی توطئه مشترک فرانسه و شوروی ، کامو با نقشه کاگ ب به قتل رسید؟

با ما همراه باشید تا با بهترین تور ویتنام با یکی از بهشت های روی زمین اشنا شوید و زیبایی های هوشی مین و هانوی را در سفر دلپذیری تجربه کنید.

به گزارش خبرنگاران به نقل از گاردین، جووانی کاتلی نخستین بار سال 2011 در گزارشی در روزنامه کوریره دلاسرا تئوری قتل نویسنده نامدار فرانسوی را مطرح نموده بود. این روزنامه نگار ایتالیایی به شواهد و مدارکی از خاطره های روزانه یان سابرانا، شاعر و مترجم تحسین شده اهل جمهوری چک دست یافته بود که نشان می داد حادثه تصادف رانندگی منجر به مرگ آلبر کامو توطئه سازمان جاسوسی شوروی با همکاری دولت فرانسه بوده است.

حالا و پس از حدود یک دهه، کاتلی آن نظریه خود را گسترش داده و در قالب کتابی به نام مرگ کامو منتشر نموده است. کامو روز چهارم ژانویه 1960 در خودروی میشل گایمار ناشر آثارش نشسته بود که راننده کنترل خودرو را از دست داد به درختی در حاشیه جاده برخورد کرد. نویسنده فرانسوی در لحظه کشته شد و گایمار هم چند روز بعد در بیمارستان از دنیا رفت. همان زمان هم این حادثه رانندگی شکل یک معما به خود گرفت و حل نشده باقی ماند.

در جاده ای مستقیم به عرض 9 متر با کمترین عبور و مرور در آن وقت روز، خروج خودرو از راستا می تواند بسیار عجیب و غیرعادی باشد. این همان نکته ای بود که هربرت لوتمان، نویسنده زندگینامه کامو در 1978 به آن اشاره نمود. خالق بیگانه و طاعون سه سال پیش از مرگ جایزه نوبل ادبیات را برای روشنگری درباره بحران های وجدان انسانی در زمانه ما برده بود و مرگ او ضربه ای بزرگ بر پیکره ادبیات اروپا و دنیا وارد آورد.

کاتلی معتقد است مرگ کامو در آن حادثه نه یک مرگ عادی، که توطئه ای برنامه ریزی شده از سوی کی جی بی KGB بوده است. در بخشی از خاطره های روزانه سابرانا مربوط به 1980 آمده است: مردی بسیار امین به من گفت کاگ ب مسئول مرگ کامو است. آنها لاستیک خودرو را دستکاری نموده بودند تا در سرعت بالا پنچر و از راستا خارج گردد. دستور این کار را هم دمیتری شپیلوف، وزیر کشور شوروی داده بود تا انتقام مقاله مارس 1957 کامو را بگیرد.

کامو آشکارا از شورش مردم مجارستان در پاییز 1956 حمایت نموده و به یکی از منتقدان بسیار جدی حکومت اتحاد جماهیر شوروی تبدیل شده بود. ضمن اینکه به شکلی آشکار از بوریس پاسترناک، نویسنده منتقد و ضدحکومت روس حمایت و او را تحسین می کرد. به عقیده کاتلی، این انتقادهای کامو به روابط میان فرانسه و شوروی ضربه می زد و هر دو حکومت بی تردید از مرگ او سود می بردند. به همین دلیل، هرگز یک پرونده اساسی برای آنالیز حادثه تشکیل و پیگیری نشد.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 679

به "قربانی توطئه مشترک فرانسه و شوروی ، کامو با نقشه کاگ ب به قتل رسید؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قربانی توطئه مشترک فرانسه و شوروی ، کامو با نقشه کاگ ب به قتل رسید؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید