مقایسه بین یاری های انسانی کانادا به یمن و قرارداد تسلیحاتی با عربستان

به گزارش علی آباد جدید، اختلافات دیپلماتیک میان کانادا و عربستان بار دیگر نگاه ها را به سمت قرارداد فروش سلاح میان دو کشور که یکی از بزرگترین قرارداد صادارات نظامی در تاریخ کاناداست، معطوف نموده است.

مقایسه بین یاری های انسانی کانادا به یمن و قرارداد تسلیحاتی با عربستان

اگر علاقمند به سفر با بهترین تور کانادا هستید با ما همراه شوید، با مجری مستقیم تور کانادا از تورنتو، مونترال و ابشار نیاگارا دیدن کنید و بهترین تجربه سفر را داشته باشید.

اختلافات دیپلماتیک اخیر میان کانادا و عربستان موجب شده قرارداد فروش سلاح میان دو کشور بار دیگر مورد توجه قرار بگیرد. پس از اینکه اوتاوا در پیغام های توئیتری به اقدامات ریاض در قبال فعالان حقوق بشر و بازداشت آنها واکنش نشان داده و از مقامات عربستان خواسته بود فعالان حقوق زنان را آزاد کند، ریاض هفته گذشته همه روابط تجاری و مالی خود را با اوتاوا قطع کرد و هزاران تن از دانشجویان و کارآموزان پزشکی را فراخواند.

یکی از کارشناسان در این باره گفت، فراخواندن دانشجویان سعودی ممکن است اقتصاد کانادا را که دو میلیارد دلار از سرمایه های سالانه این کشور است متحمل هزینه کند اما این رقم در مقایسه با قرارداد فروش سلاح میان دو کشور ناچیز است که در سال 2014 منعقد و توسط جاستین ترودو، نخست وزیر کانادا مصوب شده است.

ارزش این قرار داد 14.8 میلیارد دلار و بزرگترین قرارداد صادارات نظامی در تاریخ کاناداست و حدود 3000 شغل در جنوب غرب انتاریو، از استان های کانادا برای یاری به ساخت خودروهای زره پوش نظامی ایجاد می نماید که قادر به حمل آتشبارهای سنگین هستند.

عربستان هنوز درباره لغو این قرارداد اظهارنظری ننموده و از زمان انعقاد آن حملات خود علیه انصارالله را افزایش داده که طبق اعلام سازمان ملل نتیجه آن کشته شدن 10 هزار غیرنظامی یمنی و آواره شدن میلیون ها تن دیگر است و براساس اعلام کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل بیشتر این قربانیان غیرنظامی هستند و کشته شدن آنها به صورت مستقیم با حملات هوایی ائتلاف عربی به رهبری عربستان ارتباط دارد.

به دلیل وجود شرط محرمانه در این قرارداد، راهی برای اثبات استفاده از این سلاح ها در جنگ یمن وجود ندارد و طبق اعلام آزمایشگاه ویژه کنترل صادرات کانادا، فروش سلاح تنها با اثبات عدم استفاده از آنها علیه غیرنظامیان صورت می گیرد.

از سوی دیگر، کانادا از مارس 2017 یاری های انسانی به ارزش 65 میلیون دلار به یمن ارائه نموده که این رقم کمتر از یک درصد از قرارداد مذکور این کشور است.

تصمیم ترودو مبنی بر گسترش این قرارداد جنجال برانگیخت و لیبرالیست ها او را به یاری به تسلیحات نظامی کشوری متهم کردند که یکی از نابسامان ترین کشورهای جهان در عرصه حقوق بشر است.

منبع: خبر فوری
انتشار: 14 فروردین 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 873

به "مقایسه بین یاری های انسانی کانادا به یمن و قرارداد تسلیحاتی با عربستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مقایسه بین یاری های انسانی کانادا به یمن و قرارداد تسلیحاتی با عربستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید