مهم ترین جاذبه های گردشگری بروجرد

به گزارش علی آباد جدید، جاذبه های گردشگری بروجرد از دیدگاه جاذبه های طبیعی و جاذبه های تاریخی بسیار غنی و متنوع می باشند که به دلیل موقعیت جغرافیایی بروجرد بوده است.

مهم ترین جاذبه های گردشگری بروجرد

شهرستانبروجرد یکی از شهرستان های استان لرستان است که در 110 کیلومتری شمال شرقی خرمآباد در ناحیه تقریبا کوهستانی واقع شده است. این شهر دارای موقعیت جغرافیایی ویژهارتباطی بوده و هست و همین مساله باعث به وجود آمدن حوادث تاریخی متعدد در اینمنطقه شده است. به علاوه قرارگیری بر سر شاهراه تهران- خوزستان یکی از عوامل رونقاقتصادی منطقه به شمار می آید. بهترین زمان برای بازدید از شهرستان بروجرد فصولبهار و پاییز است.

پلچالانچولان

این اثر در تاریخ 16 آذر 1376 با شمارهٔ ثبت 1946 به عنوان یکی ازآثار ملی ایران به ثبت رسیده است. پل تاریخی چالانچولان در استان لرستان و در دشتحاصلخیزی در راستا جاده قدیمی بروجرد به خوزستان و اصفهان قرار گرفته است. این پل درزمان صفویه روی رودخانه سزار ا حداث شده و شالوده اصلی آن در دوارن ساسانیان بناگذاشته شده است. طول پل چالان چولان 6*120 متر است و 6 طاق چشمه آجری روی آن بناشده که پایه های آن ها تا ارتفاع یک متری از سنگ هستند. موج شکنهای پل با توجه بهراستا آب در سمت شمال غربی قرار گرفته و در دو طرف باند عبور پل نیز دو دیواره آجریبه ارتفاع 90 سانتی متر جهت امنیت و ممانعت از سقوط عابرین از روی پل ایجاد شدهاست.

مسجد جامعبروجرد

مسجد جامع در خیابان جعفری شهر بروجرد واقع شده است. این مسجد یکی از کهنترین مساجد غرب ایران است. بخش قدیمی این بنا شبستان جنوبی و گنبد آن است کههمانند چهارطاقهای زمان ساسانیان است. نقشه مسجد از نوع یک ایوانی است و از یکقسمت وسط به ابعاد 10*10 و دو قسمت طرفین به ابعاد 20*10 مترتشکیل شده است. ارتفاعگنبد این مسجد تاریخی که در وسط بنا ایجاد شده تا کف مسجد نزدیک به 20 متر است وزمان ساخت آن به عهد سلجوقی برمی گردد.

براساس کتیبههای موجود این مسجد در زمان شاهان صفوی، در سالهای 1022 هجری، 1023 هجری، 1091 هجریو پایان در سال 1209 هجری تعمیر ومرمت شده است. مسجد جامعبروجرد دارای تزئینات آجری و کاشیکاری بوده است که در طول زمان و بر اثر عوامل طبیعیچون زلزله تخریب شده اند. مواد و مصالح آن از آجر، کاشی و ملات است. این بنا مربوطبه دوره سلجوقی است و به شماره 228 در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

پل قلعهحاتم

سرزمین کوهستانی زاگرس در غرب ایران به لحاظ تاریخی و ارتباطی نقش برجسته ایدر تمدن های باستانی و تاریخی ایران داشته است و یکی از مشخصه های استانهای غربی ایرانبه ویژه لرستان وجود پل های متعدد باستانی است. پل قلعه حاتم در مجاورت روستایقلعه حاتم در ورودی شهر بروجرد و در شمال شرقی این شهر قرار گرفته است و از آثار تاریخیثبت شده شهرستان بروجرد به حساب می آید. تاریخ دقیق ساخت پل معلوم نیست اما بقایایفعلی پل احتمالا مربوط به دوره قاجاریان هستند.

پل قلعه حاتمیک پل آجری-سنگی با کاربری انتقال آب است. طول پل 261 متر و عرض آن 2.5 متر است. اینپل دارای 14 چشمه است که از نوع تاق آجری هستند. مصالح اصلی پل شامل آجر و سنگ استکه با ملات ساروج و آهک به هم متصل شده اند. آجرهای هر چشمه ابعادی حدود 22 در 22سانتی متر دارند و نیز دو یال شرقی و غربی پل فاقد آجرند و تماماً از سنگ ساختهشده اند و با استفاده از سنگ به زمین مجاور متصل و محکم شده اند.

پل قلعه حاتماساسا به منظور انتقال آب شرب رودخانه بالا دست روستای قلعه حاتم معروف به باغشاه یاماشا به شهر بروجرد ساخته شده است و از روی یک رودخانه عظیمتر عبور می کند به طوریکه از سرریز شدن آب به این رود جلوگیری می کند و به صورت روگذر، آب تمیزتر و قابلشرب را به سمت شهر راهنمایی می کند. رودخانه ای که از زیر پل قلعه حاتم رد می گرددمعروف است به رودخانه گرمابه که آب آن مصرف زراعی دارد.

خانه حاجافتخار الاسلام

خانه افتخارالاسلام طباطبایی مربوط به دوره قاجار است و دربروجرد، خیابان صفا، کوچه هلال احمر، کوچه آقا احمدی واقع شده است. این خانه متعلقبه یکی از روحانیون برجسته شهر و از خانواده سادات طباطبایی بروجرد به نام جاجافتخار الاسلام نبوی طباطبایی بوده است.خانه در کوچه معروف به حاج افتخار از محلهصوفیان واقع که درزمان خود یکی از عظیمترین خانه های مسکونی شهر بوده و درحال حاضراز زیباترین منازل مسکونی قدیم در شهر بروجرد است. بنا در حدود اوایل قاجاریهساخته شده و مشتمل بر یک ورودی با سردری عظیم و زیبا ست، در دولنگه چوبی بر آن نصبشده است که پس از عبور از فضای هشتی بر حیاط خانه وارد می گردد.

تپه چغا

تپهچغا یکی از تفرجگاه های بروجرد به خوبی از ورودی های شهر دیده می گردد با گذر ازپلهها یا جاده کشیده شده درسینه کش تپه چغاوجود تندیسهای زیبایی از حیات وحش و شخصیتهای اسطوره ای مانند آرش کمانگیر و انواع وسایلبازی، آلاچیق ها، دریاچه مصنوعی، هتل چند خبرنگاران و گلزار شهدای گمنام خودنمایی می کند.

این مکان نیزکه در غرب بروجرد قرار گرفته است مشرف به تمامی شهر بوده و اغلب مسافران و گردشگران ازاین نقطه تمامی زیبایی و قابلیتهای این شهررا می توانند مشاهده نمایند. از یک طرفگستردگی و وسعت شهر و از طرف دیگر مناطق سرسبز و تفریحی و از سمت دیگر منظره زیبایباغ فدک چشم هر بیننده ای را خیره می کند.

باغ فدک کهدر دامنه تپه چغا قرارگرفته نیز یکی دیگر از تفرجگاه های بروجرد بوده که طی چندسال اخیر شهرت زیادی بین مسافران داشته وجود سه دریاچه عظیم در این باغ و قایقرانیدراین مکان برای خانواده های مسافر به ویژه جوانان بسیار دل انگیز است.

رود سزار

رودخانهسزار یکی از شاخه های اصلی رود دز است؛ این رودخانه آب های خود را از مناطقکوهستانی الیگودرز، ازنا، دورود، اشترینان و بروجرد دریافت می کند و در راستا راهآهن سراسری به سوی جنوب ایران سرازیر می گردد. این رودخانه در پایین دست، رودخانهدز نامیده شده و سد عظیم دز روی این رودخانه ساخته شده است. از شاخه های مهم سزار،رود تیره است که بعد از دریافت آب های اشترینان (گله رود، سراب سفید، کرتول و چندرود دیگر) به رودخانه ماربره (که از به هم پیوستن آب های الیگودرز، دورود و ازناتشکیل می گردد) می پیوندد.

بقعه زواریون

بقعه زواریون یا آرامگاه برکیارق (دوره سلجوقیان)در پنج کیلومتری شمال شهر بروجردو بر فراز تپه های مشرف بر شهر، بنای قابل توجهی قرار گرفته است که به نام زواریون(زواریجان یا زوارگان) مشهور است. این بنای آجری دارای گنبدی کوچک حجره های مختلفو یک ضریح است و قبرستان کوچکی در کنار آن قرار گرفته است و روستایی نیز به همین نام درنزدیکی آن است.

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 17 آذر 1399 بروزرسانی: 17 آذر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1410

به "مهم ترین جاذبه های گردشگری بروجرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مهم ترین جاذبه های گردشگری بروجرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید