نمایشگاه پاییزه چنگی به دل خرم آبادی ها نزد

به گزارش علی آباد جدید، فاطمه حافظی - خرم آباد - خبرنگار: با نزدیک شدن به فصل پاییز و مهرماه و بازگشایی مدارس و دانشگاه ها، برپایی نمایشگاه پاییزه می تواند فرصتی را برای مردم فراهم کند که بتوانند مایحتاج خود را با درصدی تخفیف و ارزان تر از قیمت های سرسام آور بازار تهیه نمایند.

نمایشگاه پاییزه چنگی به دل خرم آبادی ها نزد

اکنون خرم آباد همانند سایر شهرهای کشور میزبان نمایشگاه پاییزه است که از 22 شهریور آغاز شده و تا 31 شهریورماه ادامه دارد. به این نمایشگاه سری زده ایم تا ببینیم استقبال از آن چگونه است و آیا مورد رضایت شهروندان قرار گرفته است یا خیر.

  • مقایسه قیمت های نمایشگاه با مغازه های شهر

یکی از شهروندانی که همراه با خانواده اش در نمایشگاه حضور دارد، به خبرنگاران اظهار می نماید: قیمت های نمایشگاه با مغازه های شهر تفاوتی ندارند. نه تنها هیچ انگیزه و رغبتی برای خرید در من ایجاد نشده است، بلکه فکر می کنم با آمدن به نمایشگاه تنها وقت خود و خانواده ام را هدر داده ام. مهرداد علیپور می گوید: کیفیت کالاهایی همچون کیف، کفش، لباس و... مدارس در این نمایشگاه با مراکز خرید شهر که دارای کیفیت چندانی نیستند، برابری می نماید. قیمت ها در اینجا نه تنها کاهش نیافته، بلکه افزایش هم پیدا نموده است.

وی ادامه می دهد: چرا این نمایشگاه محلی برای عرضه کالاهای خوب و باکیفیت نیست؟ چرا از فروشگاه های مطرح شهر که دارای کالاها و اقلام خوب و باکیفیت هستند، نمی خواهند که در نمایشگاه شرکت نمایند و تخفیف ها را برای این دست از فروشگاه های مطرح اعمال نمایند؟ علیپور بیان می نماید: وقتی تنها فروشگاه های معمولی یا برخی از دست فروشان سطح شهر غرفه داران نمایشگاه شده اند، انتظار چندانی در خصوص کیفیت اقلام و کالاهای عرضه شده نداریم. احتیاجی نیست وقت و هزینه زیادی برای آمدن به نمایشگاه صرف کنیم چون می توان این کالاها را خیلی راحت در سطح شهر با قیمت پایین تر هم تهیه کرد.

  • کالاها تنوع ندارند

یکی دیگر از مراجعه نمایندگان نمایشگاه می گوید: برای خرید لوازم التحریر نظر بچه ها مهم است. آنها به دنبال تنوع شکل و رنگ در لوازم التحریر هستند، اما متاسفانه چنین چیزی در این نمایشگاه وجود ندارد. ایمان مهدی نسب اظهار می نماید: اکثر بازدیدنمایندگان این نمایشگاه را خانواده ها و دانش آموزان تشکیل می دهند و باید بنا بر احتیاجها و علایق آنها نیز اجناس و کالا وجود داشته باشد. وی می افزاید: اجناس نمایشگاه در مغازه های شهر و بازار هم وجود دارند و از نظر کیفیت تفاوتی بین آنها نیست. این در حالی است که با تخفیف دریافت از فروشگاه های شهر قطعا می توان خرید بهتری انجام داد.

  • تخفیف های اندک

یکی دیگر از مراجعه نمایندگان به نمایشگاه بیان می نماید: یکی از مزیت های برپایی نمایشگاه این است که افراد بتوانند همه احتیاجهای خانواده را به طور یکجا و از یک مکان خریداری نمایند که علاوه بر صرفه جویی در هزینه ها، باعث صرفه جویی در وقت نیز گردد. پری جایدری ادامه می دهد: تخفیف اعمال شده در نمایشگاه پاییزه خرم آباد برای اقلام بسیار کم است و همین باعث می گردد خانواده ها میل و رغبت چندانی به خرید نداشته باشند. از طرف دیگر، کیفیت برخی اقلام نیز پایین است و برخی از خانواده ها تنها به دلیل این که مسافت زیادی را تا نمایشگاه آمده اند، خریدهای کوچکی انجام می دهند که حداقل وقت و هزینه صرف شده خیلی اذیتشان نکند.

وی می گوید: با توجه به سنگینی مخارج زندگی، هدف از برپایی این نمایشگاه ها و عرضه مستقیم کالا باید کسب رضایت مردم باشد، اما عده ای از فروشندگان معمولا اجناسی را که در مغازه فروش نمی روند، به نمایشگاه می آورند. این موضوع باعث می گردد مردم گمان نمایند کیفیت همه محصولات نمایشگاه پایین است. جایدری اظهار می نماید: نمایشگاه پاییزه با هدف تامین کالاها و اقلام مورد احتیاج دانش آموزان برپا شده، اما دفتر با نرخ دولتی در آن عرضه نمی گردد. این موضوع می تواند یکی از دلایل اصلی پایین بودن کیفیت نمایشگاه باشد.

  • عرضه کالاهای بنجل توسط دلالان

یکی از فعالان بازار می گوید: برگزاری نمایشگاه های عرضه مستقیم کالا به نوعی تهدیدی برای اصناف است و به همین دلیل بهترین کار تامین کالاهای اساسی مورد احتیاج مردم به وسیله فروشگاه های عرضه مستقیم کالاست. محمد زمانی می افزاید: زمانی به برگزاری نمایشگاه احتیاج است که میزان عرضه کالا در بازار کمتر از تقاضا باشد. اما خوشبختانه در حال حاضر میزان عرضه کالاهای مورد احتیاج دانش آموزان مثل نوشت افزار، کیف، کفش و لباس بسیار بیشتر از تقاضای مردم است و هیچ گونه مسئله ای در این زمینه وجود ندارد.

وی بیان می نماید: نمایشگاه به نام عرضه مستقیم کالا برگزار می گردد پس باید فراورینماینده کالا را به صورت مستقیم عرضه کند، اما متاسفانه در نمایشگاه دلالان و واسطه ها کالاهای بنجل را به مردم تحویل می دهند. هنگام برگزاری نمایشگاه عرضه مستقیم کالا، بازرسی اصناف می تواند بر قیمت های ارائه شده از سوی غرفه داران نظارت کند.

این فعال بازار ادامه می دهد: با توجه به در پیش بودن فصل پاییز و رسیدن زمان خرید اقلام مورد احتیاج دانش آموزان و مدارس، اصناف نقش مهمی در تامین کالاهای این حوزه دارند. وی می گوید: در نمایشگاه پاییزه می توان سایر کالاها همچون شکر، برنج، ماکارونی و... را که در بازار به میزان کافی وجود ندارند یا اگر هستند با قیمت های بالا عرضه می شوند، با نرخ های دولتی و به صورت عادلانه توزیع کرد.

  • نبود تبلیغات درست

یکی از غرفه داران نمایشگاه نیز اظهار می نماید: برای برگزاری نمایشگاه متاسفانه تبلیغات درستی صورت نگرفته و این موضوع از میزان استقبال مردم کاملا مشهود است. رضا والی زاده می افزاید: تقریبا در این نمایشگاه هرگونه کالایی با کیفیت ها و قیمت های متفاوت وجود دارد و دست مشتری برای خرید باز است، اما باز هم تمایل چندانی در مردم برای خرید وجود ندارد.

وی می گوید: این در حالی است که خانواده ها می توانند احتیاجهای دانش آموزان را برای آغاز سال تحصیلی و احتیاجهای منزل را از این نمایشگاه تامین نمایند و وقت و هزینه کمتری صرف نمایند. والی زاده بیان می نماید: نبود تبلیغات خوب در سطح شهر برای برگزاری این نمایشگاه موجب کم شدن استقبال مردم نسبت به گذشته شده است. از طرف دیگر، نرخ اقلام نیز از دلایل خرید نکردن مردم است.

  • عرضه کالاهای ایرانی

مدیرعامل شرکت نمایشگاه های بین المللی لرستان می گوید: نمایشگاه پاییزه خرم آباد با 80 غرفه برای ارائه و عرضه پوشاک، لوازم التحریر، کیف، کفش و مواد غذایی دایر شده است. جلال طاهری بیان می نماید: اکثر غرفه داران بومی هستند و بیشتر غرفه ها به لوازم التحریر، کیف، کفش و پوشاک مدارس اختصاص دارد. در این نمایشگاه سعی نموده ایم کالاها و اقلام مورد احتیاج مردم را با قیمت مناسب به آنها عرضه کنیم به همین دلیل 10 تا 20 درصد تخفیف دارند. وی می افزاید: یکی از اهداف برگزاری نمایشگاه، عرضه کالاهای ایرانی است. در این نمایشگاه اولویت ثبت نام با غرفه دارانی بوده که محصولات ایرانی عرضه می نمایند.

  • توزیع دفتر به نرخ دولتی

معاون سازمان صنعت، معدن و تجارت لرستان از توزیع دفتر با نرخ دولتی در نمایشگاه پاییزه شهرهای استان به جز خرم آباد خبر می دهد و می گوید: 140 هزار جلد دفترچه دانش آموزی با نرخ دولتی در سراسر استان توزیع می گردد. حسین دالوند در گفت وگو با خبرنگاران با بیان این مطلب اظهار می نماید: در مرحله اول 70 هزار جلد به استان اختصاص یافته که کار فروش آنها از 23 شهریور آغاز شده است و بقیه هم به زودی وارد استان می گردد. وی می افزاید: دفترچه های دانش آموزی فراوری داخل و دارای کیفیت بالا هستند. دفتر 40 برگ با قیمت 1700 تومان، 60 برگ 2500 تومان، 80 برگ 3400 تومان و 100 برگ 4200 تومان توسط واحدهای معتمد عرضه می شوند.

این مسئول در بخش دیگری از صحبتش به موضوع توزیع نشدن دفتر دولتی در نمایشگاه پاییزه خرم آباد اشاره می نماید و می گوید: به دلیل نبود توافق با مجموعه نمایشگاه ها، این دفترچه ها در نمایشگاه خرم آباد عرضه نمی شوند. دالوند با بیان این که دفترهای مربوط به شهر خرم آباد در 20 نقطه از این شهر توزیع می شوند، ادامه می دهد: نظارت لازم بر توزیع و فروش این دفترها اعمال می گردد و مردم می توانند در صورت مشاهده تخلفی از واحدهای صنفی، آن را به شماره 124 اطلاع دهند. وی بیان می نماید: با توجه به این که لرستان جزو استان های محروم و سیل زده محسوب می گردد، محدودیتی برای سهمیه دفترچه دولتی ندارد و تا زمانی که لازم باشد، این روند ادامه خواهد داشت.

منبع: همشهری آنلاین
انتشار: 2 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 463

به "نمایشگاه پاییزه چنگی به دل خرم آبادی ها نزد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نمایشگاه پاییزه چنگی به دل خرم آبادی ها نزد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید