همه فناوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند

به گزارش علی آباد جدید، دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم رعایت مؤلفه ­های بومی در فن­اوری­ های مرتبط با معماری شهری اعلام نمود: در طراحی معماری شهری باید به پیوستگی ویژگی های تاریخی توجه جدی شود. همه فن­اوری­ های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست­ نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.

همه فناوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند

به گزارش خبرنگاران، دکتر سعیدرضا عاملی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی در چهاردهمین جشنواره ملی انتشارات روابط عمومی در سخنانی با اشاره به چالش ­های موجود میان فناوری و فرهنگ در عرصه عمومی گفت: ما نیازمند نوعی تفکیک در عرصه فناوری­ ها هستیم که بر اساس آن بتوان میان آن وجه فناوری که نیازمند بومی سازی بر اساس بایسته های فرهنگی است و آن وجهی که می­ تواند به صورت عمومی در سطح اجتماعی فعال باشد، تمایز قائل شد.

وی اضافه کرد: با نگاهی که به نیازهای انسان در عرصه فناوری وجود دارد می­ توان فناوری را امری انسانی تلقی کرد که دارای زیرساختی به نام معرفت است و این معرفت در یک راستا تکاملی به دانش و الگو تبدیل شده و به دنبال آن در عرصه صنعت تبدیل آن به ماشین و فناوری­ های جدید را شاهد هستیم.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: ما فن­اوری هایی داریم که با تسامح می توان آن را فن­اوری جهانی تلقی کرد چرا که جنبه عام گرایانه­ ای دارند و می توان به آنها فناوری­ های سخت یا سخت افزارهای فن­اوری گفت.

وی اضافه کرد: این فن­اوری سخت در میان همه ملت­ ها و فرهنگ­ ها مصرف مشترک دارد حال آنکه برخی فن­اوری­ها به ارائه روش زندگی و سبک زندگی می­ پردازند که از جنس فن­اوری سخت نبوده گاهی می­ تواند سبب شکاف نسلی شود چرا که این فن­اوری­ها با عنوان فن­آوری های نرم مبتنی بر بنیان اجتماعی متفاوتی هستند.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با تأکید بر لزوم رعایت مؤلفه ­های بومی در فن­اوری­ های مرتبط با معماری شهری خاطرنشان کرد: در طراحی معماری شهری باید به پیوستگی ویژگی های تاریخی توجه جدی شود.

وی افزد: همه فن­اوری­ های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست­ نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: روابط عمومی جدید پیوند ناگسستنی با انواع نشر الکترونیک دارد و روابط عمومی در بستر رقومی(دیجیتال) توانایی خلق انواع تنوع­ های محتوایی (از قبیل توانایی خلق الگوریتم­ های پیوند یکی به یکی، یکی به همه و همه به همه) را داراست.

وی اضافه کرد: ما با دو فضایی شدن نشر روبرو شده­ ایم و این نکته حائز اهمیت است که با ایجاد نشردیجیتال در مقابل نشر فیزیکی قدیم، نشر قدیم به طور کامل از بین نخواهد رفت.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی گفت: با اضافه کرده شدن نشر الکترونیک به نشر چاپی دو فضایی شدن نشر رقم خورده است و نشر دیجیتال عرصه­ ای برای ورود به همه انواع نشر رسانه­ ای است.

عاملی با ارائه تعریفی از ویژگی­ های نشر آنالوگ (فیزیکی) و نشر الکترونیک خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک را می­ توان شیوه نوین یا انتشار مطالب دانست که در تمامی مراحل خلق، ویرایش، نقد، نشر، توزیع و خوانش تحث تأثیر ماهیت دیجیتال است.

وی اضافه کرد: اگر در گذشته کتابخانه منبع نشر بود امروز پایگاه داده ­ها چنین نقشی را پیدا کرده است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران اضافه کرد: رابطه بین نویسنده ناشر فروشنده کتابدار و خواننده در نشر دیجیتال عملکرد پیچیده ­تری نسبت به مدل­ های آنالوگ دارد.

عاملی با ارائه تعریفی از بستر تحولات عرصه دیجیتال تأکید کرد: در بستر تحولات وب پیوستاری از تحول وب یک به وب پنج را شاهد بوده­ ایم.

وی اضافه کرد: وب یک وب اطلاع رسانی بود که در آن فرق چندانی با عرضه یکسویه در چرخه نشر کتاب وجود نداشت حال آنکه وب دو عرصه نشر تعامل الکترونیک است که امکان بازخورد و مشارکت را برای خواننده فراهم می­ کند.

عاملی ادامه داد: در وب سه، نشر معنایی الکترونیک است که همان وب معناگراست و در آن قابلیت تحلیل انواع داده و مقرون به صرفه بودن، کنترل بیشتر و سرعت بیشتر را شاهدیم حال آنکه در وب چهار با عرصه وب هوشمند روبرویم که در آن قدرت مدیریت محتوا، هوشمند بودن و تشخیص مخاطب از طریق ریزدوربین­ ها فراهم شده است.

وی اضافه کرد: در وب 5 نشر یکپارچه الکترونیک داریم که در آن فاصله میان این و آن از بین می­ رود و این عرصه هم اکنون در حال نهادینه شدن و تکامل است.

عاملی خاطرنشان کرد: نشر الکترونیک با تبدیل صدا به نوشتار و نوشتار به صدا و همچنین با ارائه اینفوگرافی تغییرات گسترده­ ای را در عرصه نشر در سطح ناشر، مخاطب، دسترسی پذیری محتوا و همچنین توسعه فهم داده­ ها و اطلاعات در قالب محتواهای گرافیکی فراهم کرده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به دسته ­بندی محتوای نشر به چهار دسته محتوای ایستا، محتوای پویا، محتوای تعاملی و همچنین نشر الکترونیک هوشمند گفت: محتوای ایستا محتوای ثابتی است که دارای نقاط قوتی چون ساده بودن تولید و هزینه پایین است، مثل اینفوگرافی­ ها که براساس آمار آپلود هر یک اینفوگراف به طور میانگین 12 درصد افزایش بازدید به همراه دارد.

وی اضافه کرد: کتاب دیجیتال نوشتاری و صوتی جزو داده­ های ایستاست و در سال 2016 میلادی در حدود 61 درصد از ناشران کانادا کتاب­های صوتی دیجیتال را عرضه کردند ضمن آنکه در سال 2107 میلادی 36 درصد از جمعیت آمریکا به کتب صوتی گوش داده ­اند و درآمد کتابهای صوتی در حدود 2.5 میلیارد دلار است.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: در دسته ­بندی دوم، محتوای الکترونیک پویا واقع شده است که به طور مرتب براساس جدیدترین اتفاقات و اطلاعات در دسترس درحال به روز رسانی است و نمونه آن پایگاه اطلاعات داده سیویلیکا (Civilica) است.

وی اضافه کرد: در فرآیند داده­ گذاری اگر بنا باشد خود سازمان عهده­ دار داده­ گذاری شود، فرآیند ارائه داده دچار اختلال می­ شود، اما اگر خود کاربران در راستا تولید محتوا قرار گیرند، عملکرد گسترده­ تری به دست خواهد آمد که تحت عنوان (Crowd Sourcing) از آن یاد می­ شود و با ایجاد زنجیره بلاکچین می توان اعتبار تولید محتوا توسط مخاطبان را اعتباربخشی داد.

عاملی ادامه داد: نشر الکترونیک تعاملی مثل ویکیپدیا براساس درگیری مشارکت و تعامل درون داد کاربر تعریف می­ شود که عموماً توسط یک فرد یا سازمان تولید نمی­ شود و نقطه قوت آن مشارکت و درگیری کاربران و همچنین هزینه پایین و سهولت استفاده است.

دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی تأکید کرد: نشر الکترونیک هوشمند ظرفیت چهارم در نشر الکترونیک است که در آن محتوا براساس خواننده تغییر می­کند و بر محتوای شخصی شدن تأکید دارد.

وی اضافه کرد: نشر هوشمند ادامه نشر واقعیت مجازی است که امروزه در مفهوم واقعیت گستردهExtended Reality از آن تعبیر می شود.

استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران ادامه داد: نشر هوشمند تلاش می ­کند خصیصه­ های طبیعی و انسانی را خوب فهم کند و نمونه آن پایگاه CIRCA است که یک نرم افزار خبررسان هوشمند است که به کاربران اجازه می­ دهد اخبار را در هر دستگاه هوشمندی ببینند.

وی اضافه کرد: روابط عمومی باید نقش عمق بخشی به فهم و اندیشه و تأمین فرصت تنوع نشر الکترونیک را برای جامعه ذی­نفعان فراهم کند تا هم تنوع و تکثر را فراهم کرده باشیم و هم استفاده مؤثر و کیفی را فراهم شده باشد.

بر اساس گزارش مرکز خبر شورای عالی انقلاب فرهنگی، در انتها عاملی جمع بندی کرد که روابط عمومی ها ضمن تامین تنوع نشر الکترونیک لازم است بجای نگاهی سطحی و طوطی وار به محتوا شرایط تامین و تعمیق فهم را دنبال کند و صرفا به زیبا سازی نشر اکتفاء نکند و زیبا بینی و لایه های نادیده متن را تقویت کند.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 25 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 529

به "همه فناوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "همه فناوری های بزرگ نیازمند ملاحظات پیوست نگارانه فرهنگی و اجتماعی هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید