وانت جک T8 در ایران ؛ آنالیز مشخصات فنی و ظاهری و قیمت احتمالی

به گزارش علی آباد جدید، در این مقاله به آنالیز مشخصات فنی و ظاهری وانت جک T8 در ایران و نیز اعلام قیمت احتمالی این وانت چینی پرداخته ایم.

وانت جک T8 در ایران ؛ آنالیز مشخصات فنی و ظاهری و قیمت احتمالی

خبرنگاران - وانت پیکاپ دوکابین جک T8، از امروز نهم دی ماه توسط کرمان موتور پیش فروش می گردد.

خودروسازی جک یا به بیان صحیح تر، جِی اِی سی (JAC) با نام کامل JAC Motors در سال 1964 شکل گرفت.

این برند، کمتر از 10 سال سابقه مفید در ساخت خودروهای خانوادگی دارد و پیش تر بر فراوری کامیون های سایز متوسط تجاری متمرکز بوده است.

تنوع سبد محصولات جک، قابل تأمل است و امروزه چهار مدل سواری J4 ،J5 ، J6 و A60، همراه با چهار شاسی بلند S2 ،S3 ،S5 و S7 را شامل می گردد.

از سویی دیگر، یک مدل وانت پیکاپ و پنج نوع ون مختلف هم در سبد جک وجود دارند که می توانند برای بازار ایران جذاب باشند.

این خودروساز چینی، سرمایه گذاری گسترده ای هم بر محصولات تمام الکتریکی داشته است و درحال حاضر یک مدل سواری و یک مدل کراس اور برقی فراوری می نماید.

در مجموع، تیراژ فراوری جک حدود 600 هزار دستگاه در سال است و عمده محصولات آن، در بازار داخلی چین فروخته می شوند.

کم رونقی بازار وانت در ایران

برخلاف بسیاری نقاط جهان، بازار وانت ها در ایران رونق چندانی ندارد.

کارخانه ها و صنایع، کامیون های کوچک (کامیونت) را به وانت ها ترجیح می دهند.

و فعالان عرصه کشاورزی هم کاملا وفادار به وانت های ارزان قیمت ساخت داخل مثل وانت پیکان و زامیاد هستند.

با این اوصاف، نبود تقاضا برای وانت های ساخت هاوال، فوتون و آمیکو در سال های اخیر، امر عجیبی نیست.

آغاز فراوری وانت جک T8

خودروسازی جک، از سال 2011 با معرفی مدل رنی (Reni) فراوری وانت را آغاز کرد.

از سال 2014 با عرضه T6، صادرات وانت های جک به خارج چین آغاز شد و سال 2018 هم T8 به فراوری رسید.

البته جدیدترین مدل، فروش گسترده ای مشابه T6 در بازار روسیه و شرق آسیا ندارد؛ هرچند که عظیم تر، قوی تر و مجهزتر است.

وانت پیکاپ T8 با ابعادی به طول 5325 میلی متر، عرض 1880 میلی متر و ارتفاع سقف استاندارد 1830 میلی متر، همراه فاصله محورهای 3090 میلی متر فراوری می گردد.

قسمت بار، یک مربع با اضلاع 1520 میلی متر است که از کف تا لبه درپوش، 470 میلی متر فاصله دارد.

طراحی وانت پیکاپ T8 به گونه ای است که بعد از بارگیری مجاز، فاصله 220 میلی متر بین بدنه تا سطح زمین حفظ گردد.

این خودرو، در مدل های مختلف تک یا دو دیفرانسیل، 1825 تا 1940 کیلوگرم وزن خالص دارد.

شرکت سازنده، وزن قابل حمل در قسمت بار جک T8 را 900 کیلوگرم عنوان نموده است.

طراحی خودرو در نمای رو به رو، ترکیبی از مدل های امریکایی و آسیایی به نظر می رسد.

چراغ های اسپرت با گوشه های تیز، الهام گرفته از تویوتا هایلوکس و جلوپنجره عظیم با مواد براق کروم، یادآور وانت های امریکایی مثل محصولات GMC است.

از دیدگاه نگارنده، تأکید و اصرار طراحان خودروسازی جک به جلوپنجره های عریض و طویل، شبیه آنچه در کراس اور S3 دیده ایم، به زیبایی خودرو آسیب می زند.

از نکات مثبت در نمای جلو، می توان به نوار LED روشنایی روز و مه شکن های مثلثی در گوشه های سپر اشاره نمود.

این نوار ضمن استفاده معقول از مواد سیاه رنگ پلاستیکی، حس یک وانت مدرن را به بیننده می دهد.

نمای ساده و معمولی در کنار و پشت وانت جک T8

نمای جانبی و پشت T8 ساده و معمولی هستند.

مشابه وانت های ساخت نیسان که هنوز در ایران تردد می نمایند، چراغ های عقب T8 هم حالت عمودی و رنگ قرمز دارند.

معدود نسخه های دیده شده از این وانت در ایران، رینگ های آلومینیوم 18 اینچ، پوشش پلاستیک سخت در قسمت بار، گیره های نگه دارنده طناب در طرفین، رکاب ورود به کابین و تک دستگیره برای بازگشایی درپوش عقب دارند.

این مشخصات نشان می دهند وانت T8 از امکانات مرسوم در وانت های استاندارد برخوردار است.

طراحی کابین وانت جک T8

برخلاف نمای بیرونی، نمی توان فضای کابین T8 را چندان زیبا و چشم نواز دانست.

طرح سیلندری برای پنل پشت فرمان، قدیمی به نظر می رسد و ترکیب ادوات روی داشبورد هم مشابه وانت های مدرن جهان نیست.

در تصاویر رسمی، علاوه بر جایگاه ها، چرم مصنوعی برای بخش میانی داشبورد و بخش هایی از تودری های جلو وجود دارد که حس خوبی به سرنشینان می دهد.

پیشرانه های وانت جک T8

وانت T8 با 2 نوع پیشرانه بنزینی و دیزل در چین فراوری می گردد.

باتوجه به سازگاری برخی خودروهای گازوئیل سوز چینی با سوخت ایران مثل وانت فوتون تونلند که توسط ایران خودرو مونتاژ شد، عرضه T8 دیزلی در کشورمان بعید نیست.

علاوه بر این، نسخه دیزلی T8 نسبت به مدل بنزینی، پیشرانه ضعیف تر، مصرف سوخت کم تر و قیمت پایین تری دارد.

این وانت با پیشرانه توربوشارژ بنزینی 2 لیتری، قدرت 174 اسب بخار در 5000 دور بر دقیقه و گشتاور 290 نیوتن متر از 1800 تا 4000 دور بر دقیقه فراوری می نماید.

مدل دیزلی، با پیشرانه تنفس طبیعی 1.9 لیتری، 135 اسب بخار قدرت و 320 نیوتن متر گشتاور دارد.

باتوجه به وزن و شرایط آیرودینامیک وانت T8، می توان پیش بینی کرد که مدل توربوشارژ بنزینی در زمان 12 تا 14 ثانیه به سرعت 100 کیلومتربرساعت برسد.

همچنین انتظار می رود نسخه دیزلی، حدود 16 ثانیه پس از آغاز حرکت چنین سرعتی داشته باشد.

در زمان نگارش این مطلب (دی ماه 1399) کرمان موتور اقدام به پیش فروش جک T8 با پیشرانه توربوشارژ بنزینی، سیستم دو دیفرانسیل و جعبه دنده دستی 6 سرعته نموده است.

وانت جک T8 بدون جعبه دنده اتوماتیک

از نکات جالب توجه در فهرست امکانات جک T8 که در منابع چینی دیده می گردد، فقدان جعبه دنده اتوماتیک است.

این احتمال وجود دارد که وانت جک با جعبه دنده اتوماتیک وارد ایران گردد.

اما نسخه های اصلی این خودرو، مجهز به جعبه دنده 6 سرعته دستی هستند.

در عوض، جک T8 با 2 نوع سیستم تک یا دو دیفرانسیل فراوری می گردد.

همراه با تایرهایی به پهنای 265 میلی متر و فاق 60 درصد، نسخه دو دیفرانسیل می تواند قابلیت های خوبی در مسیرهای سخت خارج جاده داشته باشد.

طراحی بدنه و فاصله چرخ ها تا لبه سپرها، به شکلی است که شیب جاده با 30 درجه در جلو و 22 درجه در عقب، به راحتی طی می گردد.

علاوه بر این، نسخه های دو دیفرانسیل جک T8 با قفل برقی برای دیفرانسیل عقب، قابل خرید هستند که مزیت مهمی برای حرکت در مسیرهای لغزنده و ناهموار خواهد بود.

نسخه های آپشنال وانت جک T8

نسخه های آپشنال از جک T8، علاوه بر ترمز ضد قفل (ABS) و سیستم تقسیم نیروی ترمز (EBD)، مجهز به فناوری مدیریت تعادل (ESC) نیز هستند.

این سیستم نقش مهمی در جلوگیری از واژگونی یا انحراف خودرو هنگام ترمزگیری در مسیرهای لغزنده دارد.

هشدار خروج از خط (Lane Departure Warning)،

حسگر فشار باد تایرها،

2 کیسه هوا برای سرنشینان جلو،

حسگر هشدار برخورد در جلو و عقب،

دوربین پارک و دید 360 درجه همراه با دوربین ضبط فیلم پشت آینه میانی،

دیگر آپشن های جک T8 هستند.

قیمت احتمالی وانت جک T8

نسخه های مختلف جک T8 در بازار چین، 90 هزار تا 140 هزار یوآن قیمت دارند که معادل 13 هزار تا 20 هزار دلار است.

با این اوصاف، اگر هزینه اولیه برای نسخه های تک دیفراسیل و دو دیفرانسیل بنزینی مونتاژ ایران را 16 هزار تا 18 هزار دلار در نظر بگیریم، پیش بینی قیمت احتمالی این خودروها در بازار کشورمان، حدود 700 تا 800 میلیون تومان خواهد بود.

البته می توان امیدوار بود که نسخه تک دیفرانسیل دیزلی با قیمتی پایین تر عرضه گردد.

پیش فروش وانت پیکاپ دوکابین جک T8، از نهم دی ماه توسط کرمان موتور آغاز شده؛ اما قیمت نهایی این محصول، هنوز نامشخص است.

شرایط فروش نسخه های وانت جک T8

نام محصولقیمت نهاییمدلموعد تحویلشرایط فروش
جک T8 دنده دستی دو دیفرانسیل زمان تحویل1400خرداد و تیر 1400پیش فروش، تخفیف 17/5 میلیون تومان، پرداخت مرحله اول 350 میلیون تومان، مابقی هنگام صدور دعوتنامه، سند آزاد، سود مشارکت 18 درصد
جک T8 دنده دستی دو دیفرانسیل زمان تحویل1400خرداد و تیر 1400پیش فروش، تخفیف 14 میلیون تومان، پرداخت مرحله اول 200 میلیون تومان، پرداخت مرحله دوم 150 میلیون تومان، مابقی هنگام صدور دعوتنامه، سند آزاد، سود مشارکت 18 درصد
جک T8 دنده دستی دو دیفرانسیل زمان تحویل1400خرداد و تیر 1400پیش فروش، تخفیف 11 میلیون تومان، پرداخت مرحله اول 120 میلیون تومان، پرداخت مرحله دوم 120 میلیون تومان، پرداخت مرحله سوم 120 میلیون تومان، مابقی هنگام صدور دعوتنامه، سند آزاد، سود مشارکت 18 درصد

منبع: زومیت

منبع: بیت ران
انتشار: 16 بهمن 1399 بروزرسانی: 16 بهمن 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1525

به "وانت جک T8 در ایران ؛ آنالیز مشخصات فنی و ظاهری و قیمت احتمالی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وانت جک T8 در ایران ؛ آنالیز مشخصات فنی و ظاهری و قیمت احتمالی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید