گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی منتشر شد

به گزارش علی آباد جدید، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی را منتشر کرد.

گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی منتشر شد

به گزارش خبرنگاران، سازمان هواپیمایی کشوری گزارش نهایی سانحه سقوط هواپیمای اوکراینی با شماره پرواز 752 که در 18 دی 98 دقایقی پس از برخاستن از فرودگاه امام خمینی (ره) در اطراف رباط کریم سقوط کرد را دقایقی پیش منتشر کرد.

بر اساس این گزارش که بر اساس انکس 13 کنوانسیون شیکاگو تهیه شده و ترجمه هایی از آن در اختیار کشورهای ذی مدخل و همچنین سازمان جهانی هوانوردی (ایکائو) قرار گرفته است، پرواز PS 752 فرودگاه امام را به سمت کی یف ترک نموده بود اندکی پس از برخاست از فرودگاه دچار سانحه شد و 176 سرنشین این هواپیما جان خود را از دست دادند.

سازمان هواپیمایی کشوری درباره دلیل سانحه آورده است که این هواپیما در اثر اشتباه اپراتور سامانه دفاع هوایی مستقر در اطراف تهران به عنوان هدف متخاصم شناسایی و دو موشک به سمت آن شلیک شده است.

انفجار موشک در نزدیکی هواپیما، عامل سقوط آن بوده و همه 176 سرنشین بوئینگ 737 اوکراین اینترنشنال جان خود را از دست دادند.

هواپیمای مذکور دارای صلاحیت پروازی تشخیص داده شد و در زمان سانحه تحت کنترل ترافیک مراقبت پرواز ایران قرار داشته است.

بر اساس اعلام سازمان هواپیمایی، نیروهای پدافند هوایی کشورمان در زمان سانحه در سطح مراقبت بالاتر از معمول قرار داشته اند.

در این سانحه تداخل یک فعالیت دفاعی با عملیات هوانوردی غیرنظامی، منجر به رویداد شده و هر سه بخش نظامی، غیرنظامی و تعاملات بین آنها در سانحه سقوط بوئینگ 737 مورد آنالیز قرار گرفته است.

در این گزارش با اشاره به دستور رئیس قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران مبنی بر رسیدگی سانحه مذکور از سوی سازمان قضائی نیروهای مسلح آمده است: گروه آنالیز سانحه پس از نتایج شبیه سازی شده، و استقرار سامانه های پدافندی در موقعیت های مشابه، اطلاعات لازم را برای تحقیقات قضائی به سازمان قضائی نیروهای مسلح ارائه نموده است.

سازمان هواپیمایی کشوری می افزاید: بعضی تحلیل ها، گروه آنالیز سانحه احتمالات زیر را مطرح کردند:

انفجار در هواپیما در اثر مسائل فنی

انفجار در هواپیما در اثر وجود کالای خطرناک در داخل هواپیما

انفجار در اثر مداخله غیرمجاز از داخل هواپیما

هدف قرار دریافت هواپیما با اقدامات تروریستی

هدف قرار دریافت هواپیما در اثر اقدامات نظامی

به گفته سازمان هواپیمایی کشوری، 11 دیماه 98 سه روز پس از سانحه، ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران طی بیانیه ای اظهار داشت علت اشتباه انسانی و اقدام به شلیک موشک به سمت بوئینگ 737 اوکراینی، این سانحه اتفاق افتاده است.

متن کامل گزارش نهایی سازمان هواپیمایی کشوری را از اینجا بخوانید.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 18 فروردین 1400 بروزرسانی: 18 فروردین 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1649

به "گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی منتشر شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "گزارش نهایی سانحه هواپیمای اوکراینی منتشر شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید