آسمان مازندران در تسخیر بنر ها و تابلو ها

به گزارش علی آباد جدید، مازندران سالیانه از یک چهارم جمعیت ایران میزبانی می نماید، اما نصب بی رویه تابلو ها و بنر ها در سال های اخیر شلوغی سرگیجه آوری به فضای شهری مازندران بخشیده است.

آسمان مازندران در تسخیر بنر ها و تابلو ها

از سفر با تور سریلانکا به یکی از زیباترین کشورهای آسیایی سفر کنید و از شهرهای زیبای کلمبو و بنتوتا دیدن کنید.

به گزارش خبرنگاراز ، این روز ها قدم زدن در خیابان های شهر اعصابی آهنین و دلی پرطاقت می خواهد، چون خیابان آن را مانند دفتر دانش آموز بدخطی می یابید که هر کسی هر طوریکه دلش خواسته در آن چیزی نوشته و آسمانش مملو از بنر ها و تابلو های شهری است.

در مازندران برای اینکه علاقه خود را به فرزند یا همسر خود ابراز کنید و یا ارادت خود به مدیری را به رخ دیگران بکشید، می توانید با بنر های چند ده متری شهر را در قرق خود درآورید و حتی می توانید با تصویر یک عزیز از دست رفته، از زبان خود وی طلب حلالیت کنید.

غیر از محتوای عجیب و نامانوس بعضی بنرها، مکان نصب بنر ها و استند ها هم از قاعده و قانون خاصی پیروی نمی نماید و اینطور به نظر می رسد هرجایی که گمان می کنید پیغام تان بیشتر دیده می گردد، می توانید با استفاده از چند قطعه داربست اقدام به نصب بنر های کوچک و بزرگ در شهر کنید.

مردم صاحبان اصلی شهر به شمار می فرایند و همه اقدامات صرفا برای خدمات رسانی و جلب رضایت آن ها انجام می گیرد، اما دیدگاه شهفرایندان در قبال شرایط شلوغ خیابان ها هم در نوع خود جالب است، چون بسیاری مسائل شخصی را آنقدر فراوان می یابند که فرصت فکر کردن به این اتفاقات را ندارند و عده ای دیگر هم از آشفتگی شهر رضایت ندارند.

شهفرایندی گفت: ورزشکاری در مسابقاتی هرچند بی اهمیت صاحب مقامی می گردد و خانواده برای تشویق او در معابر عمومی بنر های بزرگ نصب می نمایند یا فردی در آزمون دکتری پذیرفته می گردد و خانواده و آشنایان برای تبریک به او، گوشه ای از خیابان را اشغال می نمایند، درحالیکه این مسائل شخصی است و نباید در سطح شهر عنوان گردد.

پیرمردی می گوید: مازندران سالیانه میلیون ها گردشگر دارد، مسافران با دیدن این همه تابلو با خود نمی گویند که اینجا چه خبر است، این موضوع شاید برای مسئولان جدی نباشد، اما مردم را اذیت می نماید.

جوانی قدبلند که در حال قدم زدن در پیاده رو خیابان مجبور شد به خاطر داربست یک تابلو خود را خم کند، گفت: این تابلو ها زیبایی برای شهر ندارند، و عموما هم جا هایی نصب می شوند که حتی برای رفت و آمد هم مزاحمت ایجاد می نمایند.

حق جو استاد دانشگاه و کارشناس مسائل شهری گفت: هدف از تعریف مبلمان شهری تعریف ساختاری معین و صحیح برای خدمات رسانی به مردم است که به دو دسته تقسیم می گردد، بعضی کارکرد اجباری دارند و برای ارتقای کیفیت زندگی شهری به کار می فرایند و بعضی هم مانند سردیس ها، آب نما ها صرفا جنبه زیبایی شناختی دارند.

او اضافه نمود: استاندارد یکسانی برای همه شهر ها یا حتی کشور ها در طراحی و نصب تابلو ها و بنر ها که بخشی از مبلمان شهری را تشکیل می دهند، وجود ندارد، اما استفاده از استاندار های فرهنگی و بومی منطقه و شرایط اقلیمی در جهان مرسوم است که در کشور ما چندان جدی گرفته نمی گردد.

حق جو گفت: کارکرد تابلو ها به آگاهی رسانی، آموزش و هشدار و همچنین تبلیغات بخش خصوصی خلاصه می گردد، اما در شهر های مازندران علیرغم اینکه همه به دنبال درآمد پایدار شهری هستند، به این مسائل توجهی نمی گردد و اگر از شهرداری ها بپرسید، گاهی از بعضی تابلو های خود اطلاعی ندارند، درحالیکه آن ها متولی امر به شمار می فرایند.

او در انتها صحبت خود با بیان اینکه برای اصلاح امور شهری نمی توان شهر را کوبید و از نو ساخت، گفت: به طور کلان شهر باید از لحاظ ادراکی چند مفهوم مهم از جمله آرامش، حال خوب، حس تعلق به سرزمین و خاک وطن را در ذهن شهفرایندان تداعی کند که ایجاد چنین فضایی احتیاج به تامل بیشتر دارد.

صفری معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری مازندران پیرامون چگونگی نصب تابلو ها و بنر ها در جاده ها و راه های بین شهری گفت: پس از وصول تقاضا برای نصب هرگونه تابلو، کمیته ای متشکل از اعضای مختلف برای تایید محل مورد نظر به منطقه اعزام می شوند و این افراد با در نظر دریافت ضوابط و شرایط مدنظر ارگان تابعه خود، به آنالیز شرایط می پردازند.

او اضافه نمود: برای جلوگیری از آشفتگی جاده ها و مغشوش نشدن ذهن راننده، فاصله استاندارد تابلو ها 500 متر در نظر گرفته شده و هر تابلو هم حداقل باید 10 متر با حریم جاده فاصله داشته باشد.

صفری گفت: نزدیکی شهر ها در مازندران میل به نصب بنر و تابلو در جاده ها را بالا برده است که در بسیاری از موارد متاسفانه استاندارد ها هم رعایت نمی گردد، اما باید خدمت همه اشخاص حقیقی و حقوقی اعلام کنم که نصب هرگونه تابلو در فواصل جاده ای ممنوع است، چون احتمال آن می رود برای مسافران در حال گذر مسائلی ایجاد کند.

معاون فنی و نظارت اداره کل راهداری مازندران با بیان اینکه نصب بنر هایی برای اطلاع رسانی در مورد نزدیکان فوت شده در سطح عمومی از جمله اقدامات نادرستی است که بعضی ها از روی ناآگاهی به چنین اقداماتی مبادرت می ورزند، گفت: اداره راهداری در تعریف استاندارد های خود، صرفا تردد عمومی را در نظر نمی گیرد بلکه شادابی و نشاط و نیز زیبایی جاده ای را هم از جمله الویت های مهم خود می داند و به همین منظور نصب تابلو های اینچنینی را صحیح نمی داند و با وجود درک شرایط روحی بازماندگان عزیز از دست رفته، در صورت بی توجهی، یقینا با آن برخورد خواهد شد.

گزارش از حامد گلی

س

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 1 بهمن 1398 بروزرسانی: 18 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 677

به "آسمان مازندران در تسخیر بنر ها و تابلو ها" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "آسمان مازندران در تسخیر بنر ها و تابلو ها"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید