نبود زیرساخت های لازم موجب عدم برندسازی ایران در صنعت گردشگری می گردد

به گزارش علی آباد جدید، یک پژوهشگر حوزه گردشگری با اشاره به اینکه که ضعف زیرساخت ها از عوامل مهم عدم توسعه صنعت گردشگری و برندسازی در مقاصد گردشگری ایران است، گفت: متأسفانه در اغلب مقاصد گردشگری ایران با کمبود شدید زیرساخت های لازم روبرو هستیم.

نبود زیرساخت های لازم موجب عدم برندسازی ایران در صنعت گردشگری می گردد

تسنیم: دکتر شهریار شفیعی ضمن احصاء مهم ترین علل و عوامل عدم توسعه صنعت توریستی در ایران، در مورد مفهوم بازاریابی و برندسازی توریستی شرحاتی ارائه کرد و ضمن تأکید بر لزوم به روزرسانی و توسعه زیرساخت های توریستی خواهان تدوین برنامه ای معین برای معرفی تمام ابعاد مختلف هویت ایرانی در جریان سفر توریستان خارجی به ایران شد.

وی با بیان این مطلب که ایران بر اساس برآوردهای جهانی جزء 10 کشور برتر مستعد جهانی دارای ظرفیت های بالقوه در حوزه توریستی است، گفت: علی رغم این امر به علت تحریم های ظالمانه در طول ادوار گذشته اقبال چندان در این حوزه متناسب با ظرفیت های بی شمار کشورمان نداشته ایم.

این مدرس دانشگاه با تأکید بر اینکه قطعاً افزون بر عامل تحریم های ظالمانه کم کاری، کم دانشی و بعضاً بی مسئولیتی کنشگران این حوزه نیز در عدم رونق و توسعه توریستی تأثیرگذار بوده است، بیان نمود: عدم توانایی برای جذب سرمایه گذار در حوزه توریستی، نبود نقشه راه و الگوی معین در اسناد بالادستی و تعارض و تضاد نگرش های امنیتی و صنعتی به مقوله توریستی را نیز باید الزاماً از دیگر علل و عوامل مؤثر در عدم توسعه یافتگی صنعت توریستی کشور محسوب کنیم.

ضعف زیرساخت ها مانع از توسعه توریستی و برندسازی مقاصد است

وی در ادامه با بیان این مطلب که ضعف زیرساخت ها نیز از جمله عوامل مهم عدم توسعه صنعت توریستی و برندسازی در مقاصد توریستی ایران است، اظهار کرد: متأسفانه در تمامی مقاصد توریستی ایران با کمبود شدید انواع زیرساخت ها روبرو هستیم؛ برای مثال قلعه الموت واقع در شهر قزوین به عنوان یک جاذبه توریستی در جهان یگانه است، اما در همین قلعه زیرساخت هایی مانند پارکینگ، هتل و یا حتی سرویس بهداشتی وجود ندارد و یا در عرصه توریستی ورزشی علی رغم وجود چندین کوه برف گیر و پیست اسکی در کشور حتی در تهران به عنوان مرکز به هیچ عنوان از زیرساخت های اقامتی مناسب و مکفی برخوردار نیستیم.

شفیعی با بیان این مطلب که باید الزاماً برای توریستی خارجی که وارد کشور می شوند برنامه معینی به منظور تبیین و تعریف و شناسایی ابعاد مختلف هویت ایرانی از جمله فرهنگ، ادبیات، هنر و … داشته باشیم که به نوعی در برندسازی ایران در صنعت توریستی بسیار حائز اهمیت است، اذعان کرد: در این زمینه هیچ گونه برنامه مدون و معینی در سطح دولتی و خصوصی و سایر اجزای فعال حوزه توریستی وجود ندارد.

به اعتقاد وی، در بعد توریستی داخلی نیز هزینه ها به شکل عجیب و غیرقابل باور و توجیهی بالا است؛ به گونه ای که با هزینه ای مشابه برای سفر به کیش می توان به یکی از کشورهای همسایه نظیر ترکیه سفر کرد، که این موضوع حاکی از عدم برنامه ریزی و هدف گذاری لازم در حوزه توریستی داخلی برای جذب مخاطبان و توریستان است.

توسعه توریستی در گرو برندسازی مقاصد توریستی کشور

این فعال حوزه برندسازی در ادامه اضافه کرد: قطعاً وقتی ما از مقوله لزوم توسعه و بازاریابی در توریستی صحبت می کنیم ناخودآگاه به ضرورت برندسازی در این صنعت اشاره نموده می کنیم؛ چراکه توسعه توریستی ضرورتاً به معنای لزوم برندسازی است.

بنا به گفته این پژوهشگر، معنا و مفهوم برندسازی در بازار توریستی این است که قبل از سفر یک توریست به یک مقصد توریستی، ضمن بیان تجربیات توریستان قبلی تصویری منطبق با واقعیات آن مقصد برای وی ترسیم گردد، به گونه ای که با ایجاد انگیزه در وی، متمایل به انتخاب و گزینش آن مقصد با هدف درک تجربیات بیان شده و مشاهده تصویر ترسیم شده گردد.

شفیعی با اشاره به اینکه در تمامی شقوق توریستی از جمله توریستی مذهبی، تجاری، سیاحتی، سلامت و… در بدو امر بلااستثنا توریست با یک مجموعه ای از تصاویر فکری از آن مقصد روبرو است، توضیح داد: مفهوم بازاریابی در صنعت توریستی منطبق با مفهوم مشابه این مقوله در صنایع دیگر نیست؛ چراکه مثلاً در زمینه کالاهای مصرفی با استفاده از روش های بازاریابی موجب ترغیب و تشویق به مصرف بیشتر و دوباره به طرق گوناگون مثل ارائه تخفیف، افزایش حجم کالای تحویلی و … می نماید؛ اما در صنعت توریستی نمی توان گفت فرضاً اگر یک تور شیراز خریداری گردد ما دوبار این سفر را ارائه خواهیم کرد، چرا که الزاماً شخص دوبار و یا حتی بیشتر به یک نقطه توریستی سفر نمی نماید.

وی شرح داد: در حقیقت برخلاف کالاهای مصرفی که با استفاده از روش های مختلف بازاریابی می توان شخص را تشویق به خرید و استفاده مجدد و بیشتر از کالا کرد، در زمینه بازاریابی توریستی باید کوشید تا با استفاده از تصویرسازی مناسب در فکر توریست باعث ترغیب وی به سفر شد؛ به گونه ای که وی بعد از انجام سفر و تجربه واقعی و لمس تصاویر از پیش ساخته به سفیر برند یا مبلغ آن مقصد توریستی تبدیل گردد.

این مدرس دانشگاه معتقد است که در بازاریابی توریستی بیش از آنکه به تکنیک های بازاریابی تأکید و توجه کنیم باید بر برندسازی تکیه کنیم، هرچند که این تصاویر بسته به نوع توریستی و مقصد مربوطه می تواند متفاوت باشد.

وی در خاتمه با تأکید مجدد بر اینکه غالب چالش های توریستی ریشه در تزاحم و حاکم بودن نگاه امنیتی به مقوله توریستی دارد اعلام کرد: هرگونه تحول و توسعه در این صنعت مستلزم تغییر نوع نگاه و نگرش به این صنعت است.

منبع: توریسم آنلاین
انتشار: 24 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 24 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2140

به "نبود زیرساخت های لازم موجب عدم برندسازی ایران در صنعت گردشگری می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نبود زیرساخت های لازم موجب عدم برندسازی ایران در صنعت گردشگری می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید