احتمال تعطیلی هزاران واحد صنفی موبایل

به گزارش علی آباد جدید، به گزارش تجارت نیوز، حسین غروی رام رئیس هیات مدیره انجمن واردکنندگان موبایل ضمن ابراز نگرانی از صدمات شیوع بیماری کرونا بر بدنه صنعت موبایل گفت: علیرغم پیش بینی های ما مبنی بر رونق بازار موبایل در شب عید اما با شیوع ویروس کرونا در سطح کشور و تعطیلی کسب وکارها، نه تنها با رونق این بازار روبرو نشدیم بلکه شاهد رکودی 60 درصدی در اسفندماه 98 نسبت به بهمن ماه بودیم.

احتمال تعطیلی هزاران واحد صنفی موبایل

وی اضافه نمود: پس از اطلاعیه اخیر ستاد ملی کنترل و مبارزه با کرونا مقرر شد بعضی از کسب و کارهای غیر ضروری در استان تهران تا تاریخ 30 فروردین و در استان های دیگر تا 23 فروردین تعطیل باشند. در این بین کسب و کارهای حوزه موبایل هم قراردارند که زنجیره ای از واردنمایندگان، خرده فروشان و شرکت های خدمات پس از فروش را شامل می شوند. اگرچه همه به این موضوع باور داریم که قطع زنجیره انتشار ویروس جدید کرونا جز با رعایت فاصله اجتماعی صورت نمی گیرد، اما باید این را هم بدانیم که ادامه این فرایند به ایست چرخه اقتصادی بسکمک از کسب و کارها نیز می انجامد.

رئیس هیئت مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل گفت: در حال حاضر شرکت های واردنماینده به دلیل عدم امکال ارسال کالا از مبدا دبی، عراق و دیگر کشورها قادر به تامین کالای مورد احتیاج کشور نیستند. از سویی فروشندگان مراکز عرضه موبایل با دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا چند هفته است که فروشگاه هایشان را تعطیل نموده اند. تمام این دلایل دست به دست هم داده تا بازار پر رونق شب عید برای فعالان این حوزه تبدیل به کابوس گردد. رکود 300 درصدی در حوزه موبایل نسبت به مدت مشابه در سال 97 باعث شده تا بسکمک از فعالان این صنعت نتوانند به تعهدات اقتصادیشان عمل نمایند. بد نیست این را هم بدانید که عرضه موبایل توسط شرکت های وارنماینده از 20 اسفند 98 تا به این لحظه به صفر رسیده است و عملا شرکت ها در این بازه زمانی هیچ کالایی عرضه ننموده اند.

وی اضافه نمود: حال به تمام این مسائل باید مهلت تحویل اظهارنامه های اقتصادیات بر ارزش اضافه نموده این فعالان را نیز بیافزاییم. اینکه به فعالین اقتصادی که با هدف قطع زنجیره انتقال و همراهی با تصمیمات دولت تن به تعطیلی کسب و کارشان داده اند و این فرایند را باید تا 30 فروردین ادامه دهند، چطور فقط تا 31 فروردین مهلت داده شده تا اظهارنامه های اقتصادیات برارزش اضافه نموده خود را تحویل دهند، پرسشی بی پاسخ از سوی دولت است!

غروی رام با اشاره به بحران عظیم پیش روی فعالان حوزه موبایل کشور گفت: تدابیر اتخاذ شده اقتصادی برای برون رفت از بحران کرونا بیش از آنکه کمک دهنده باشد، دردسر ساز شده است . همانطور که می دانید 70 هزار واحد صنفی در حوزه موبایل در سراسر کشور از شهرهای عظیم گرفته تا دورافتاده ترین مناطق درحال فعالیت هستند که به طور مستقیم و غیرمستقیم میلیون ها شغل را ایجاد نموده اند. اگر دولت چاره ای جهت حل بحران پیش آمده برای فعالین اقتصادی نیاندیشد، بی شک در هفته های پیش رو شاهد سیل عظیمی از تعدیل نیرو، پفراینده های قضایی به دلیل چک های برگشتی و تعطیلی هزاران کسب و کار در حوزه موبایل خواهیم بود.

رئیس هیات مدیره انجمن واردنمایندگان موبایل گفت: حوزه تلفن همراه جزء معدود بخش های اقتصادی در کشور است که گردش اقتصادی آن باعث رونق اقتصادی در دیگر حوزه ها می گردد. از طرفی اهمیت موبایل و کاربرد آن در ایام سخت قرنطینه ملموس تر از گذشته شده است . عدم حمایت جدی دولت از این بخش از صنعت، نه تنها بسکمک را بیکار می نماید بلکه در کوتاه مدت به دیگر حوزه های اقتصادی نیز لطمه خواهد زد. این بحران در دیگر کشورها نیز اتفاق افتاده است ، اما حمایت دولت ها از صنایع مولد و حوزه های اقتصادی جریان ساز همچون تکنولوژی و موبایل، باعث شده تا حداقل شاغلین این حوزه ها با کمترین تهدید روبرو شوند. دولت برای زنده نگه داشتن این صنعت باید چاره ای بیاندیشد. نگاه واقع بینانه به شرایط فعلی این است که هر روز که می گذرد به نابودی کسب و کارهای موبایل کشور یک روز نزدیک می شویم.

غروی رام همچنین از نشست هم اندیشی با روسای اتحادیه ها و اصناف در آینده ای نزدیک اطلاع داد و گفت: در روزهای آینده و پس از بازگشایی واحدهای صنفی حوزه موبایل و شرکت های واردنماینده، نشست مشترکی را با اتحادیه ها و اصناف مرتبط خواهیم داشت تا ابعاد خسارات وارده را آنالیز نموده و پیش بینی های خود را از آینده این صنف با ادامه فرایند فعلی به دستگاه ها و سازمان های تصمیم ساز ارائه دهیم.

منبع: تجارت نیوز
انتشار: 13 خرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1033

به "احتمال تعطیلی هزاران واحد صنفی موبایل" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "احتمال تعطیلی هزاران واحد صنفی موبایل"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید