از پوشک دریافت کودک با اصول روانشناسی صحیح و موثر

به گزارش علی آباد جدید، از پوشک دریافت موقعیتی استرس زا برای بچه ها به شمار می رود. آموزش دستشویی رفتن یکی از مراحل حساس در زندگی کودک است که پیش احتیاج آن داشتن آمادگی برای این مرحله می باشد. این دوره برای والدین نیز استرس و فشار زیادی را به همراه دارد و ناآگاهی از روش درست نیز، شرایط را بدتر می نماید. زمان و شیوه رفتار شما هنگام از پوشک دریافت کودکتان اهمیت زیادی دارد. اگر این کار به درستی انجام نگردد، ممکن است باعث مسائل عاطفی در کودک گردد که حتی سال های بزرگسالی زندگی او را هم تحت تاثیر قرار می دهد. با آگاهی از زمان مناسب و بهترین شیوه از پوشک دریافت کودک، می توانید به راحتی فرزند خود را از این مرحله عبور دهید.

از پوشک دریافت کودک با اصول روانشناسی صحیح و موثر

آموزش اصولی از پوشک دریافت بچه

قبل از آغاز آموزش، باید بدانیم بهترین سن از پوشک دریافت کودک دقیقا چه زمانی است.

بهترین سن از پوشک دریافت بچه چیست؟

اولا که بهترین فصل برای این کار، بهار و تابستان است. ثانیا، معمولا والدین بعد از انتها 2 سالگی برای این کار اقدام می نمایند. اما سن دقیق و مشخصی برای این کار وجود ندارد و شرایط هر بچه نسبت به بچه دیگر متفاوت است. توجه داشته باشید که باید علائم آمادگی را در کودک مشاهده کنید.

علائم آمادگی کودک برای از پوشک دریافت

این علائم شامل موارد زیر می گردد:

  • کودک نسبت به پوشک مقاوت نشان می دهد و گریه می نماید.
  • نسبت به دستشویی رفتن دیگران کنجکاو است.
  • در فعالیت های خود، می تواند دو کار را همزمان انجام دهد.
  • می تواند در مدتی حدود، پنج دقیقه بنشیند.
  • وقتی سر پا گرفته می گردد بدون نیاز به گفتن والدین دستشویی می نماید.
  • با آموزش می تواند شلوارش را خودش دربیاورد.
  • زمانی که کودک با حرف زدن و اشاره به شما می فهماند که دستشویی دارد یا به محض خیس شدن پوشک سریع به شما اطلاع می دهد.
  • استقلال بیشتری از شما می خواهد.
  • از شما تقلید نموده و هر وقت به دستشویی می روید، دنبال تان می آید و اصرار دارد در دستشویی بنشیند.
  • متوجه می شوید چند روزی است که بیشتر از 2 ساعت پوشکش خشک می ماند.

همچنین، بروز نشانه های خارجی زیر نشان از وجود فشار درونی در کودک دارد:

    • در حالت دستشویی کردن چمباتمه می زند؛
    • به پوشکش چنگ می زند؛
    • پاهایش را روی هم قرار می دهد یا آن ها را از هم باز می نماید؛
    • هنگام کثیف بودن پوشکش، به نشانه نارضایتی از خودش صدایی در می آورد یا قیافه اش را در هم می کشد؛
    • هنگام دستشویی کردن، در گوشه ای مانند پشت مبل پنهان می گردد.
    • کودک به درون پوشکش زل می زند؛

اگر این علائم را در فرزند خود مشاهده کردید، می توانید فرایند آموزش را آغاز کنید. به خاطر داشته باشید که این آموزش باید زمانی آغاز گردد که مزاج کودک سالم باشد. اگر فرزندتان به هر دلیلی دچار یبوست، اسهال یا تکرر ادرار شده است، آغاز آموزش را تا زمان درمان کامل به تعویق بیاندازید. در غیر این صورت جدا شدن از پوشک برایش سخت تر خواهد بود.

نکته: این نشانه ها بیشتر در بچه ها 28 ماهه نمود پیدا می نماید و هر اندازه سن کودک بیشتر از 28 ماه و نزدیک تر به 3 سالگی باشد، در این روش پیروزیت بیشتری حاصل می گردد.

مراحل از پوشک دریافت کودک

1. فراهم کردن موارد مورد نیاز

شاید باور این موضوع برای شما سخت باشد، اما واقعیت این است که ابزارهایی که در وهله نخست برای آموزش دستشویی رفتن به کودک نیاز دارید شامل موارد زیر هستند:

  • حس شوخ طبعی،
  • صبر بی انتها،
  • خلاقیت بسیار.

و با درجه اهمیت کمتر:

  • جایگاه توالت کودک،
  • شورت یا شلوار آموزشی.

2. ایجاد جذابیت در دستشویی

بسیاری از مادران در خصوص آغاز جهت از پوشک دریافت کودک سؤال می پرسند و نمی دانند چگونه باید این کار را انجام دهند. ابتدا بهتر است در فضای دستشویی تغییراتی متناسب با روحیه کودک ایجاد نمایید. برای این کار می توانید از برچسب های بچه هاه بهره ببرید یا چند اسباب بازی را در فضای دستشویی بگذارید.

3. تهیه چند لگن دستشویی

چند لگن مخصوص برای هر جای خانه مانند اتاق ، هال، آشپزخانه، توالت و حمام تهیه کنید تا کودک بتواند راحت به تنهایی روی آن بنشنید. بعد از هربار استفاده از لگن به کودکتان هر چیزی که کودک شما دوست دارد و شما معمولا او را از خوردن اش محروم می کنید مانند آب یا آبمیوه و … به عنوان جایزه بهره ببرید. برای پاک کردن رخدادهای تصادفی باید حتما شلنگ یا ظرف آب و دستمال و سطل و … قابل دسترس داشته باشید.

نکته: در این حین بهتر است از شورت های پوشکی یا آموزشی بهره ببرید تا شما خیالتان راحت باشد که همه جا را کثیف نمی نماید و همین که هر زمان که کودک تمایل داشت آن را در بیاورد و به سراغ لگن برود.

4. حرف زدن و تشویق کردن کودک

سپس ضروری است در این باره با او صحبت کنید و از فرزندتان بخواهید قبل از خیس کردن پوشک از شما بخواهد او را به دستشویی ببرید. شما می توانید این کار را در قالب یک بازی انجام دهید و هر بار که کودک در این امر پیروز می گردد، او را تشویق کنید. هم چنین وقتی در خصوص دستشویی رفتن و آداب آن به فرزندتان آموزش می دهید، اجازه دهید او نیز صحبت کند و افکار و احساساتش را با شما در میان بگذارد. به این ترتیب شما فرصت پیدا می کنید تا از نگرانی های کودک با خبر شده و به او یاری کنید تا راحت تر از این مرحله عبور نماید.

یک هفته قبل از آغاز پوشک دریافت کودک، قبل از اینکه کودکتان را از پوشک بگیرید ، یک بسته پوشک را به کودک تان نشان بدهید و به او بگویید از این روز (روزی که قرار است کودک را از پوشک بگیرید) قرار است دیگر از این ها استفاده نکنی و به این پوشک ها نیاز ندارید. از پوشک دریافت را یک ماجرای هیجان انگیز معرفی کنید، شعر از پوشک دریافت اختراع کنید و به او بگویید هر وقت این بسته پوشک تمام شد، دیگر تو به پوشک نیاز نداری و می توانی آزاد باشی . از دلایل کارآمدی این روش که نام آن کودک، بی پوشک است ، این است که بچه ها عاشق بی لباس گشتن در خانه هستند.

5. شناسایی ریتم دستشویی رفتن کودک

بهترین روش از پوشک دریافت بچه این است که ریتم بدن کودک تان را با تجربه و آزمون و خطا بشناسید. در مرحله اول، صبح پس از بیدار شدن از خواب کودک را به دستشویی ببرید و روی لگن بنشانید و با اسباب بازی ها سرگرمش کنید تا دستشویی کند. پس از شست وشو برای بیست دقیقه او را باز بگذارید و سپس دوباره پوشک کنید.

بعد از دو ساعت، پوشک را آنالیز کنید. اگر خشک بود دوباره کودک را به دستشویی ببرید. اگر پوشک خیس باشد یعنی فرزندتان قبل از سه ساعت دستشویی می نماید. با این آزمون ها می توانید ریتم بدن کودک را بشناسید و او را به موقع به دستشویی ببرید. در چند روز ابتدایی از پوشک دریافت کودک باید در فاصله بین دو ادرار او را پوشک کنید. به این ترتیب متوجه می گردد زمانی که پوشک باز شد باید دستشویی کند.

چه زمانی برای دریافت از پوشک مناسب نیست؟

گاهی با وجود اینکه فرزندتان نشانه های گفته شده را دارد، اما کودک در مرحله ای از رشد است که آغاز آموزش دستشویی رفتن به او و از پوشک دریافتش فکر خوبی نیست. توجه داشته باشید، اگر کودک به طور کلی در حالتی واقع شده است که مقابل همه مداخلات شما مقاومت می نماید و اغلب ارتباطات کلامی اش به کلمه نه محدود می گردد، شاید بهتر باشد تکنیک های از پوشک دریافت کودک را چند هفته به تعویق بیندازید و تا رسیدن فرزندتان به آمادگی و پذیرش لازم صبر کنید.

نکات تکمیلی در آغاز توالت رفتن کودک

در نظر داشته باشید که استفاده از دستشویی یکی از مراحل رشد کودک شما است و مثل تمامی مراحل دیگر، به تدریج انجام می گردد.

  • برای این کار باید خود را از نظر ذهنی آماده کنید.آغاز از پوشک دریافت کودک به معنای این است که با حجم زیادی لباس برای شستن روبرو می شوید. ممکن است کار به کثیفی تشک و فرش نیز کشیده گردد. نگران نشوید و آرامش خود را حفظ کنید.
  • اجازه دهید کودک تان به تدریج استقلال خود را به دست بیاورد و در این جهت به هیچ وجه او را سرزنش نکنید. مسئله مهم دیگر این است که کودک را با چند آموزش تحت فشار قرار ندهید. آموزشی مثل جدا شدن از پوشک به اندازه کافی فرزندتان را به چالش می کشد.
  • اگر قرار است کودک از پوشک جدا گردد، از شیر دریافت و جدا کردن محل خوابش را به زمان دیگری موکول کنید.
  • برنامه زمانی خود را طوری تنظیم کنید که آموزش دستشویی رفتن با مهمانی و مسافرت رفتن تداخل نداشته باشد. در این دوران باید آرامش کامل داشته باشید.
  • در مراحل ابتدایی کار، می توانید شب ها کودک را پوشک کنید. این کار تا سن سه و نیم سالگی کودک اشکالی ندارد و باعث راحتی خیال شما نیز خواهد شد.

سخن آخر

از پوشک دریافت کودک یکی از مراحل سخت برای مادران است که می توانند با رعایت نکات ساده و روش صحیح کودک بدون پوشک این کار را به آسانی انجام دهند. برای بسیاری از مادران پوشک دریافت کودک مانند یک رویا است و اینکه فقط در چند روز یا حتی در طول یک بعدازظهر کودک شما بتواند بی دردسر از توالت استفاده کند، باور نکردنی به نظر می آید. اغلب مادرها به مشکلاتی که در این راه مانند همه سختی های مربوط به فرش و شلوار و آب کشی فکر می نمایند. اما همانطور که در این مطلب ملاحظه کردید، از پوشک دریافت بچه کار چندان سختی نیست و فقط صبر و حوصله می طلبد.

امیدواریم از این مطلب استفاده لازم را برده باشید و با ارسال نظرات و تجربیات خود در پایین همین صفحه، با ما و دیگر دوستانتان در انگیزه ارتباط برقرار کنید. همچنین از آنجایی که در این جهت ممکن است کودک جای جای خانه را کثیف نموده و حس بدی به او دست دهد، پیشنهاد می کنیم از ایجاد احساس گناه در کودک جلوگیری نموده و تنبیه بچه ها را نیز در دستور کار قرار ندهید!

منبع: مجله انگیزه
انتشار: 9 آبان 1399 بروزرسانی: 9 آبان 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1328

به "از پوشک دریافت کودک با اصول روانشناسی صحیح و موثر" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "از پوشک دریافت کودک با اصول روانشناسی صحیح و موثر"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید