افزایش اعتماد به نفس و آگاهی دختران با کتابخوانی

به گزارش علی آباد جدید ، ساعت از 6 عصر دوشنبه (2 تیر 99) گذشته بود؛ باید هرچه سریع تر خودم را به خانه دوستم می رساندم، اما قبلش باید کتابی را که راجع به آن صحبت نموده بود، برایش می خریدم. به یاد سال های پیش افتادم. زمانی که هرسال به مناسبت روز دختر، قرار می گذاشتیم یک روز متفاوت برای خودمان رقم بزنیم؛ ولی در نهایت سر از کتابفروشی ها در می آوردیم و به عنوان هدیه برای هم کتابی می خریدیم. اما از وقتی که ام اس همه بدنش را گرفته بود، نه توان از خانه بیرون آمدن داشت نه حوصله اش را. اما من هرسال به رسم دیرین، کتابی می خریدم و به دیدارش می رفتم.

افزایش اعتماد به نفس و آگاهی دختران با کتابخوانی

به جز من افراد دیگری هم در کتابفروشی بودند، اما کسی که از میان همه توجهم را به خودش جلب کرد دختر بچه ای به نظر 10 ساله بود که به همراه پدرش به کتابفروشی آمده بود و فارغ از همه چیز، غرق در دنیای کتاب های بخش کودک و نوجوان شده بود. از صحبت های پدرش با یکی از کارکنان کتابفروشی، متوجه شدم او هم به مناسبت روز دختر، فرزندش را به کتابفروشی آورده تا کتاب انتخاب کند. و چه انتخاب و هدیه درست و به جایی بود! چراکه بی شک افزایش دانش و آگاهی دختران و زنان در هرجامعه ای سبب رشد و تکامل آن جامعه می گردد و آن ها علاوه براینکه می توانند زندگی ای بهتر با مشکلاتی کمتر داشته باشند، فرزندانی عالم تر و پیروز تر را هم پرورش می دهند؛ فرزندانی که می توانند در آینده کشور تاثیرگذار باشند.

فاطمه صدیق، یکی از همین دختران است که با تلاش، مساعدت و پشتیبانی همه جانبه پدرش کم کم به کتابخوانی علاقه مند شده تاجایی که الان، هرروز کتاب می خواند و در صفحه ای که پدرش در فضای مجازی با عنوان قصه گوی کوچک برایش درست نموده، کتاب هایی را که خوانده به مخاطبانش معرفی می نماید و به عنوان یک نوجوان 12 ساله که دو سال است کتابخوانی را به صورت مداوم در برنامه اش گنجانده، نظراتش را درباره کتاب ها بیان می نماید و در انتها هم به آن ها امتیاز (ستاره) می دهد.

او که در طول این مدت سعی نموده بچه ها و نوجوانان و حتی بزرگسالان زیادی را به کتاب خواندن علاقه مند کند، درباره چگونگی آغاز فعالیتش به ایبنا می گوید: زمانی که در کلاس دوم ابتدایی درس می خواندم به حرفه دوبلوری علاقه مند شدم و پدرم در فضای مجازی کانالی برای من درست کرد تا آن جا بتوانیم با تقلید صدای شخصیت های مختلفِ داستان ها، برای بچه ها قصه بگویم. کم کم به این فکر افتادم که قصه های خودم را برای بچه ها بخوانم و به تدریج داستان هایی نوشتم. وقتی پدرم متوجه علاقه من به نویسندگی شد، مرا در کلاس های داستان نویسی ثبت نام کرد و در نهایت سه داستانم با عنوان های ابرپنبه، اول با یک خرگوش آغاز می کنیم و ماهان در یک کتاب گروهی با عنوان قصه ها ما را می نویسند به همراه داستان هایی از سایر بچه های کلاس، منتشر شد. بعد از آن من و پدرم در نمایشگاه بین المللی کتاب تهران سال 97 تصمیم گرفتیم کتاب ها را که غذای مغزمان است و به ما یاری می نماید چیزهای جدید یادبگیریم و سرگرمی مفیدی است را به بچه ها معرفی کنیم. همان موقع تصمیم گرفتم کتاب ها را بخوانم و به بچه ها معرفی کنم چون تا پیش از آن معمولا کتاب ها را نخوانده، به بچه ها معرفی می کردم. و این کار ادامه یافت تا جایی که توانستم بعد از مطالعه چندین کتابِ مختلف، نظراتی درباره کتاب هایی که برای گروه سنی من نوشته شده بودند، بیان کنم و به پیشنهاد پدرم به کتاب ها ستاره بدهم.

فاطمه که توانسته بازخوردهای خوبی از فعالیتش در فضای مجازی بگیرد، در این باره شرح می دهد: بااینکه علاقه به کتابخوانی در کشورما کم و ترویج کتاب سخت است اما تا به حال با استقبال خوبی روبرو شدم و بازخوردهای خوبی گرفتم. مثلا بچه ها و نوجوانان زیادی به من پیغام دادند که آغاز به کتاب خواندن نموده اند یا اینکه قبلا کتاب خارجی می خواندند و الان به خواندن کتاب ایرانی علاقه مند شده اند یا حتی بزرگسالانی که می گویند به خواندن کتاب نوجوان علاقه مند شده اند.

او که سال جاری به کلاس هفتم می رود، در ادامه به کارهایی اشاره می نماید که در زمینه ترویج کتابخوانی در مدرسه انجام داده و می افزاید: سال گذشته که در کلاس ششم درس می خواندم، رئیس شورای دانش آموزی بودم. با یاری بچه ها یک کتابخانه درست کردیم و با هزینه خودمان کتاب خریدیم و در کتابخانه گذاشتیم. هر کتابی را که می خواندیم برای هم تعریف می کردیم. هرکسی هم یک دفترچه کتابخوانی داشت و اطلاعات کتابی که خوانده یا کتاب هایی که دیگران خوانده اند را در آن ثبت می کرد تا زمانی که به کتابفروشی مراجعه می نماید، بداند چه کتابی را بخرد.

فاطمه معتقد است اغلب دختران هم سن و سالش که با آن ها برخورد داشته به کتاب خواندن علاقه دارند و در این باره می گوید: مثلا در کلاس ما 36 نفر دانش آموز بود که به جز 6 نفر، بقیه به کتابخوانی علاقه داشتند. کلا تعداد دانش آموزان کتاب خوان در مدرسه ما زیاد است و من در هر کلاسی که بودم به خاطر رقابتی که بین بچه ها در زمینه کتابخوانی بود، هر کسی سعی می کرد اطلاعات و کتاب های بیشتری در دفتر کتابخوانی اش ثبت کند.

او درباره میزان شناختش از نویسندگان کودک و نوجوان نیز بیان می نماید: قبلا ارتباطی با نویسندگان نداشتم اما الان دوست دارم آن ها را بشناسم و بدانم کجا زندگی می نمایند و چه برنامه هایی دارند. بر همین اساس در ایام نوروز که به دلیل شیوع ویروس کرونا مجبور بودیم در خانه بمانیم، سعی کردم در فضای مجازی با بعضی نویسنده ها ارتباط تصویری برقرار کنم و آن ها از خودشان، زندگی شان، خاطراتشان و اتفاق هایی بگویند که برایشان افتاده. چون به نظرم این مطالب و اطلاعات برای مخاطبان جذاب است و سبب می گردد علاقه بیشتری به کتابخوانی پیدا نمایند.

فاطمه در پاسخ به این سوال که چه معیارهایی را برای انتخاب کتاب درنظر می گیرد، می گوید: هرچند که عکس روی جلد از معیارهای اصلی من در انتخاب کتاب نیست اما به هرحال عکس روی جلد، در جذب مخاطب تاثیرگذار است. معیار بعدی من، خلاصه پشت جلد کتاب است. من علاقه زیادی به خواندن کتاب هایی که خلاصه ندارند، ندارم چون نمی دانم داستان کتاب درباره چیست. موضوع بعدی ناشر کتاب است که برایم اهیمت دارد. همچنین به جایزه لاک پشت پرنده نیز در انتخاب کتاب اهمیت می دهم. و معتقدم فهرست لاک پشت پرنده یاری زیادی در انتخاب کتاب به بچه ها و نوجوانان می نماید.

او درباره کتاب مورد علاقه اش نیز می گوید: به نظر من هرکتابی که نوشته گردد، جا دارد که بهتر گردد و این موضوع درباره همه کتاب ها و همه داستان ها صدق می نماید. هرکتابی یک ویژگی دارد که می تواند جذاب باشد. من کتاب آن سوی دریای مردگان نوشته معصومه میرابوطالبی را خیلی دوست داشتم و همواره خواندن آن را به دوستانم توصیه می کنم. چون هم داستان جذابی داشت و هم قلم روانی. از سویی مرا با افسانه های ایرانی جدید آشنا کرد.

این نوجوان کتاب خوان، معتقد است امروزه سرگرمی های سالم کم است و در این شرایط کتاب علاوه بر اینکه سرگرمی سالمی است، پرفایده است، اطلاعات انسان را افزایش می دهد و دایره لغات ما را گسترده تر می نماید. او به دختران نوجوان هم سن و سالش توصیه می نماید کتاب بخوانند و می گوید: کتاب هایی که شخصیت اصلی آن ها دختری نوجوان است، می تواند تاثیر مثبتی روی روحیه فرد داشته باشد و بسیاری از دخترانی که اعتماد به نفس بالایی ندارند با مطالعه این آثار اعتماد به نفسشان در انجام کار مورد علاقه شان افزایش می یابد.

منبع: ایبنا - خبرگزاری کتاب ایران
انتشار: 29 مرداد 1399 بروزرسانی: 29 مرداد 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1183

به "افزایش اعتماد به نفس و آگاهی دختران با کتابخوانی" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افزایش اعتماد به نفس و آگاهی دختران با کتابخوانی"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید