انواع خاک گلدانی و بستر کاشت برای گیاهان

به گزارش علی آباد جدید، انواع خاک گلدانی که برای کاشت بیشتر گیاهان کاربرد دارند شامل خاک شنی، خاک رسی، خاک لومی، خاک سیلتی، پیت ماس، کوکوپیت، پرلیت، خاک برگ، هوموس و ورمی کمپوست می گردد.

انواع خاک گلدانی و بستر کاشت برای گیاهان

خبرنگاران | سرویس گیاهان و حیوانات - امروزه در مراکز فراوری گل و گیاه انواع خاک گلدانی و کود در بسته بندی های مختلف و متنوع به فروش می رسد که انتخاب بهترین و مناسب ترین خاک بر اساس نوع گیاه و محصولی که قصد کاشت و پرورش آن را دارید، لازم است. مهمترین انواع خاک گلدانی و بستر کاشت به طور خالص یا مخلوط با دیگر انواع به توضیح زیر است:

انواع خاک گلدانی و بستر کاشت

1. خاک شنی یا ماسه

این نوع خاک از ذرات شن (ماسه) نرم تشکیل شده است و به دلیل درشت بودن ذرات خاک، دارای زهکشی و تخلخل بالایی است. قابلیت نگهداری آب در این خاک ها کم است و بیشتر برای کاشت بذر و قلمه زنی استفاده می گردد. به طور کلی استفاده از ماسه به تنهایی به دلیل حاصلخیزی و قابیلت کم نگهداری آب به جز برای بعضی گیاهان خاص توصیه نمی گردد و بهتر است با دیگر خاک ها و بستر های کاشت مخلوط گردد.

2. خاک رسی

خاک رسی به طور کامل از ذرات دانه ریز رس تشکیل شده است. تهویه این خاک کم است و استفاده از آن به تنهایی در گلدان باعث خفگی ریشه گیاه خواهد شد. همچنین خاک های رسی در مخلوط با آب حالت متراکم پیدا نموده و ایجاد کلوخه های سفت و سخت می نماید که برای کاشت گیاه اصلا مناسب نیست و بنابراین توصیه می گردد همیشه از خاک رس به عنوان ترکیبی با دیگر خاک ها و بستر های کاشت استفاده گردد.

3. خاک لومی

خاک لومی از مناسب ترین انواع خاک گلدانی برای کاشت انواع گیاهان آپارتمانی و کاشت سبزیجات است. خاک لوم ترکیبی از 40 درصد شن، 40 درصد سیلت و 20 درصد رس همراه با مواد هوموسی است. در این خاک ریشه گیاه به راحتی به عناصر غذایی، آب و هوا دسترسی دارد.

4. خاک سیلتی

خاک های سیلتی انواع دیگری از خاک هستند که از لحاظ اندازه بین ذرات رس و شن قرار می گیرند و برحسب اینکه درصد رس و ماسه آن چقدر باشد، با نام خاک رسی سیلتی و خاک ماسه سیلتی نامیده می شوند. استفاده از خاک سیلتی به تنهایی نیز برای کاشت گیاه توصیه نمی گردد و بهتر است با دیگر انواع خاک گلدانی یا بستر کاشت مخلوط گردد.

5. پیت ماس یا تورب

پیت ماس یا تورب نوعی بستر کاشت مخلوط با خاک است و متشکل از بقایای خزه ای به نام اسفاگنوم، جلبک ها و برگ هایی است که پوسیده شده اند. پیت ماس ها به دلیل دربرداشتن بقایای گیاهی، حاصلخیزی بالایی دارند. رنگ این بستر کاشت سیاه است و دانه بندی درشتی دارد که باعث تهویه مناسب و زهکشی خوب آن می گردد و از این رو ترکیب آن با هر نوع خاک، باعث به وجود آمدن یکی از بهترین انواع خاک گلدانی برای کشت و رشد گیاهان آپارتمانی خواهد شد. استفاده از پیت ماس ها در خاک سنگین رسی باعث بهبود تهویه و سبک شدن خاک می گردد و در خاک ماسه ای باعث افزایش حاصلخیزی و بالا رفتن قدرت نگهداری آب خواهد شد. این بستر در کشور ما فقط در جنگل های شمال کشور یافت می گردد، ولی واردات آن از کشور های اروپایی و جنوب شرق آسیا به مقدار کافی صورت می گیرد.

6. کوکو پیت

کوکوپیت یکی از انواع بستر کاشت گیاهی است که از الیاف و پوست درخت نارگیل به دست می آید. استفاده از کوکوپیت برای بسیاری از گیاهان به تنهایی توصیه نمی گردد، مگر اینکه کشت به روش هیدروپونیک باشد و گیاه عناصر غذایی مورد احتیاج خود را از محلول غذایی دریافت کند. کوکوپیت بیشتر در ترکیب خاک گیاهان و گل های آپارتمانی و به ویژه برای صادرات گل ها و کاکتوس ها و پرورش قارچ استفاده می گردد. این بستر کاشت، به صورت قالبی و فشرده در بازار موجود است که با اضافه کردن آب از حالت فشرده خارج می گردد.

7. پرلیت

نوعی سنگ معدنی آتشفشانی سفید رنگ است که برای بهبود ساختمان فیزیکی خاک و افزایش خلل و فرج و اکسیژن رسانی به خاک استفاده می گردد و در کشاورزی و صنعت کاربرد دارد. پرلیت در ترکیب خود، دارای 2 الی 6 درصد آب است و تبادلات هوایی و گازی را در خاک برای ریشه گیاه به سهولت فراهم می آورد، همچنین مانع شسته شدن مواد غذایی خاک می گردد.

8. خاک برگ

خاک برگ از پوسیده شدن برگ درختان و بقایای چمن حاصل می گردد و ارزش غذایی چندانی ندارد و تنها به منظور سبک کردن و بهبود خصوصیات فیزیکی خاک از آن استفاده می گردد.

9. هوموس

هوموس از بقایای تجزیه شده گیاهان و حیوانات به دست می آید و در لایه های بالایی خاک تشکیل می گردد. هوموس به رنگ قهوه ای تیره تا سیاه است، سرشار از مواد آلی است و آب، مواد غذایی و هوای کافی به گیاه می رساند و ترکیب آن با دیگر انواع خاک گلدانی، به بهبود وی ژگی های فیزیکی و شیمیایی خاک یاری می نماید.

10. ورمی کمپوست

ورمی کمپوست نوعی کود آلی است که بسیار نرم، سبک وزن، ترد، تمیز و بی بو بوده و ظاهری کم و بیش شبیه به پودر گرانوله و رنگ قهوه ای دارد. متخلخل است و هوادهی خوبی دارد و از نظر مواد آلی غنی است و یک ماده اصلاح کننده خاک طبیعی محسوب می گردد.

امروزه در بازار لوازم و مواد کشاورزی، انواع خاک گلدانی، بستر کاشت و کود در بسته بندی های شیک به فروش می رسند. اگر شما هم در رابطه با این خاک ها اطلاعاتی دارید، نظرات و پیشنهادات خود را در انتهای همین صفحه به وسیله بخش ارسال نظر با مخاطبان خبرنگاران به اشتراک بگذارید.

منبع: setare.com
انتشار: 10 اسفند 1399 بروزرسانی: 10 اسفند 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1572

به "انواع خاک گلدانی و بستر کاشت برای گیاهان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "انواع خاک گلدانی و بستر کاشت برای گیاهان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید