حال ناخوشپرستاریدر ایران، پرستاران به مهاجرت فکر می نمایند

به گزارش علی آباد جدید، به گزارش خبرنگاران، کمبود نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور، شرایطی را رقم زده است که خدمات پرستاری از کیفیت مطلوب برخوردار نباشد و این نکته ای است که پرستاران نیز، آن را قبول دارند و می پذیرند که کار طاقت فرسا، مشکلاتی را برای نیروهای پرستاری و دریافت کنندگان خدمت به وجود بیاورد.

حال ناخوشپرستاریدر ایران، پرستاران به مهاجرت فکر می نمایند

در مراجعه به بیمارستان های بزرگ و شلوغ کلانشهرها به ویژه پایتخت، متوجه می شویم که پرستاران در شرایط طاقت فرسا خدمات ارائه می دهند. حضور یک پرستار بر بالین چند بیمار، مسائلی را به وجود می آورد که نتیجه آن، افت کیفیت خدمات پرستاری است. شیفت های شبانه به همراه اضافه کاری های اجباری، دست به دست هم داده تا شاهد چهره های خسته پرستاران باشیم. در همین حال، تبعیض در پرداخت ها و عدم توجه به مسائل حرفه پرستاری، انگیزه را برای خدمت پرستاری، کم رنگ ساخته است.

پرستار بیمارستان امام(ره) تهران، با انتقاد شدید از کمبود نیروی پرستاری در این مرکز درمانی، گفت: از همه جای کشور، بیمار داریم و همین مسئله سبب اشغال صدر درصدی تخت های این بیمارستان گردیده است. در نتیجه، کار پرستار خیلی زیاد است و نمی توانند پاسخگوی بیماران بستری باشند.

وی ضمن قبول خواسته ای به حق بیماران از کادر درمانی بیمارستان، اضافه کرد: متاسفانه همه بیماران، فقط پرستاران را می بینند و از آنها متوقع هستند. در حالی که پزشک برای چند دقیقه بالای سر بیمار حاضر می گردد و مابقی ساعات شبانه روز، این پرستار است که با بیمار در ارتباط است. در نتیجه، همه کمبودها و مسائل را از چشم پرستار می بینند.

آنالیز ها نشان می دهد که در حال حاضر به ازای هر تخت بیمارستانی در کشور، کمتر از یک نیروی پرستاری وجود دارد که این عدد با استانداردهای بین المللی و حتی منطقه ای، فاصله زیادی دارد. زیرا، وضعیت نیروی پرستاری در کشورهای منطقه و همسایه ایران، به مراتب بهتر از کشور ما است.

اصغر دالوندی رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با اشاره به اینکه پرستاری در شرایطی بحرانی قرار گرفته است، گفت: فرسودگی شغلی باعث ایجاد انگیزه در پرستاران برای خروج از کشور گردیده است.

وی با اشاره به خشونت هایی که علیه پرستاران در مراکز درمانی کشور گزارش می گردد، تاکید نمود: براساس آمار موجود 121 هزار و 500 تخت بیمارستانی داریم که با احتساب ضریب 1.3 به ازای هر تخت حدود 160 هزار کادر پرستاری در کشور را شامل می گردد که از این تعداد 10 درصد مرخصی زایمان، 6 هزار بازنشسته و سالانه 20 تا 30 درصد کاهش پرسنلی ناشی از اجرای بهره وری داریم که 50 هزار نفر نیروی پرستاری کم می گردد. بنابراین با وجود این کمبود شدید از یک طرف و به دلیل سیاست های اخیر عدم جذب نیروی طرحی و پرستاران بیکار حدود 30 هزار نیروی بیکار داریم.

دالوندی با اشاره به راهکارهای حل مسائل جامعه پرستاری، اضافه کرد: تامین منابع برای حذف نیروهای طرحی با توجه به کمبود شدید پرستار، جایگزینی قانونی بازنشستگان، مجوز تامین نیروهای جایگزین اجرای قانون بهره وری، اجرای قانون تعرفه گذاری و تامین منابع و پرداخت معوقات پرستاران راهکارهای حل مسائل جامعه پرستاری به شمار می رود.

پیامدهای کمبود پرستار

کاهش کیفیت خدمات دریافتی، افزایش عوارض بیماری و درمان دارویی، افزایش تنش میان بیمار و خانواده با پرسنل، کاهش تبعیت درمانی و دارویی بیمار، افزایش احتیاج به بستری مجدد، کاهش رضایتمندی بیمار و خانواده، افزایش بار روانی ناشی از بیماری بر بیمار و خانواده، عدم دریافت آموزش های لازم برای ادامه مراقبت از خود در منزل، افزایش هزینه های متحمل گردیده بر بیمار، کاهش دریافت خدمات درمانی ایمن، افزایش فشار کاری بر پرستاران شاغل، کاهش کمیت و کیفیت خدمات ارائه گردیده به بیمار، افزایش ترک خدمت پرستار، افزایش بیماری های جسمی و روانی پرستاران، افزایش فرسودگی شغلی پرستار، نارضایتی شغلی، بروز مسائل متعدد خانوادگی ناشی از اجبار به کار در شیفت های اضافه، کم شدن تعداد پرستاران با تجربه مشغول به کار، افزایش تقاضا برای مهاجرت، و...، مهم ترین پیامدهای کمبود پرستار به شمار می روند.

دالوندی در ادامه به برخی از دلایل تشدید کمبود نیروی پرستاری در آینده اشاره نمود و گفت: کمبود جذب نیروی پرستاری، فرسودگی شغلی و خروج زودهنگام پرستار از سیستم بهداشتی و درمانی، افزایش مهاجرت پرستاران، بازگشایی مراکز درمانی جدید و پیشرفت های نوین در درمان، افزایش تعداد سالمندان، کاهش تمایل برای ورود به رشته پرستاری به دلیل نامناسب بودن صندلی و منزلت پرستاری، و عدم تناسب سختی کار با حقوق دریافتی است.

وضعیت نامطلوب نیروی پرستاری در ایران

در همین حال، مریم حضرتی معاون پرستاری وزارت بهداشت، وضعیت نیروی پرستاری در مراکز درمانی کشور مان را نامطلوب خواند و گفت: آمار نیروی پرستاری در ایران با استانداردهای جهانی فاصله زیادی دارد.

وی با اشاره به تاکید دولت در برنامه ششم مبنی بر توسعه مراقبت های بهداشتی و درمانی، گفت: کف استاندارد جهانی نسبت نیروی پرستاری به تخت 1.8 است اما این عدد در ایران 0.8 است و این آمار با استاندارد جهانی فاصله بسیاری دارد .

معاون پرستاری وزارت بهداشت با اشاره به عوارض ناشی از کمبود پرستار، اضافه کرد: کمبود نیروی پرستاری باعث آسیب به سلامت جامعه، صدمه به بیمار، مرگ بیمار، آسیب به پرستار ، ترک از کار ، عدم آموزش به بیمار ، نارضایتی پرستار و بیمار و بالا بودن احتمال خطا این کمبود علاوه بر این کمبود پرستار عوارضی را برای بیمارستان ها به دنبال خواهد داشت.

وی با بیان اینکه براساس گزارش ICN در سال 2018 کاهش 10 درصدی نیروی پرستاری در مراکز بهداشتی و درمانی منجر به افزایش 12 درصدی مرگ و میر در بیماران دارد، توضیح داد: از سال 93 تا 95 43500 نفر پرستار جذب گردیده است اما براساس استاندارد جهانی این آمار بسیار پایین بوده و ناکافی است.

منبع: خبرگزاری مهر
انتشار: 17 بهمن 1397 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 130

به "حال ناخوشپرستاریدر ایران، پرستاران به مهاجرت فکر می نمایند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "حال ناخوشپرستاریدر ایران، پرستاران به مهاجرت فکر می نمایند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید