خبرنگاران لایحه جنجالی جانسون درباره برگزیت از سد مجلس عبور کرد

به گزارش علی آباد جدید، لندن - خبرنگاران - نمایندگان مجلس عوام انگلیس شامگاه دوشنبه پس از ساعت ها بحث و بررسی به کلیات لایحه جنجالی دولت بوریس جانسون در خصوص نادیده دریافت بخش های کلیدی از موافقت نامه برگزیت که سال گذشته با اتحادیه اروپا توافق شد، رای مثبت دادند.

خبرنگاران لایحه جنجالی جانسون درباره برگزیت از سد مجلس عبور کرد

به گزارش خبرنگاران، در این رای گیری که بیشتر کنندگان با توجه به اوضاع کرونا از راه دور شرکت کردند، 340 تن در مقابل 263 تن دیگر به لایحه ای که جانسون آن را تضمین پویایی و امنیت بازار داخلی کشور در دوره پسا برگزیت می نامد، رای موافق دادند.

نخست وزیر انگلیس می گوید: وظیفه من حفظ تمامیت ارضی پادشاهی متحده و همچنین دفاع از فرایند صلح ایرلند شمالی و توافق جمعه نیک است. برای انجام این [وظیفه] ما به یک امنیت حقوقی شفاف برای دفاع از کشورمان در برابر تفسیرهای تندروانه و غیرمنطقی از پروتکل ایرلندشمالی نیاز داریم که می تواند به چالش مرزی در دریای ایرلند بیانجامد.

جانسون بر این باور است که اتحادیه اروپا قصد دارد با استناد به توافق برگزیت بین ایرلند شمالی و دیگر مناطق انگلیس حصار مالی ایجاد کند. با این حال اتحادیه اروپا ضمن رد این ادعا، تاکید دارد که نادیده دریافت توافق برگزیت خلاف موازین بین المللی است.

در توافقی که پارسال به تائید دو طرف رسید، پیش بینی شده است که ایرلند شمالی به مدت چهار سال برخی از مقررات اتحادیه اروپا را رعایت خواهد کرد. این در حالی است که در لایحه دولت انگلیس پیش بینی شده است که این کشور می تواند به طور یکجانبه برای ایرلند شمالی در زمینه امور تجاری تصمیم گیری کند.

اورسولا فون درلاین رئیس کمیسیون اروپا هشدار داده بود که این لایحه نقض قوانین بین الملل است و دیوید ساسولی رئیس مجلس اروپا هم گفته که اجرای این لایحه تبعات بسیار بدی را برای انگلیس در پی خواهد داشت. همچنین مجلس اروپا هشدار داده که اگر طرح یادشده به تائید برسد، این نهاد تحت هیچ شرایطی به تصویب قراردادهای تجاری با انگلیس تن نخواهند داد.

در داخل هم علاوه بر احزاب سیاسی مخالف دولت، هم حزبی های جانسون حملات تندی را علیه لایحه یادشده مطرح و تصریح کردند که اجرای آن اعتبار بین المللی انگلیس را تضعیف خواهد کرد.

پنج نخست وزیر اسبق انگلیس که در قید حیات هستند مخالفت صریح خود را با این لایحه اعلام کرده اند. دیوید کامرون نخست وزیر پیشین انگلیس و طراح اصلی برگزیت پیشتر گفته بود: تصویب لایحه ای که زمینه نقض پیمان بین المللی را فراهم کند باید به عنوان آخرین راهکار مورد استفاده قرار گیرد. لذا من نسبت به لایحه پیشنهادی نخست وزیر بدگمان هستم.

لایحه جانسون اینک باید برای تبدیل شدن به قانون به تصویب مجلس اعیان برسد که حزب محافظه کار در آنجا اکثریت کرسی ها را در دست ندارد. از سویی باب نیل رئیس کمیته مجلسی قضایی انگلیس لایحه ای را پیشنهاد کرده که بر اساس آن کنندگان بتوانند هرگونه تغییر در توافق برگزیت را وتو کنند. طبق برنامه اعلام شده این لایحه جنجالی سه شنبه هفته آینده در مجلس به رای گذاشته می شود.

کارشناسان معتقدند که تهدید بوریس جانسون برای پاره کردن بخشی از توافق برگزیت، نمایشی است که مذاکرات انگلیس و اتحادیه اروپا را درباره آینده همکاری های تجاری و امنیتی، با توجه به ضیق وقت سرعت بخشد.

انگلیس 31 ژانویه گذشته (11 بهمن 98) به طور رسمی اتحادیه اروپا را پس از 47 سال عضویت ترک کرد و تا آخر امسال تابع قوانین دوره گذار است.

دو طرف امیدوار هستند تا پیش از سرانجام این دوره، توافق کنند اما گزارش ها از فرایند کند مذاکرات حکایت دارد.

اگر نتیجه گفت وگوها به توافق منجر نشود از ابتدای سال آینده مقررات سازمان تجارت جهانی بر روابط تجاری انگلیس و اتحادیه اروپا حاکم خواهد بود که طبق برآوردهای اجرا شده، خسارت های مالی هنگفتی را به طرف انگلیسی تحمیل خواهد کرد.

منبع: ایرنا
انتشار: 6 آبان 1399 بروزرسانی: 6 آبان 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1321

به "خبرنگاران لایحه جنجالی جانسون درباره برگزیت از سد مجلس عبور کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران لایحه جنجالی جانسون درباره برگزیت از سد مجلس عبور کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید