خبرنگاران 10 میلیون ماسک در بیمارستان ها توزیع شد

به گزارش علی آباد جدید، تهران - خبرنگاران - رئیس هیات امنای صرفه جویی ارزی در معالجه بیماران وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: تا به امروز 10 میلیون ماسک در بیمارستان ها توزیع نموده ایم. فراوری داخلی اندک است و کشورهای دیگر هم واردات را ممنوع نموده اند.

خبرنگاران 10 میلیون ماسک در بیمارستان ها توزیع شد

مهدی یوسفی روز آدینه در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران اضافه کرد: تا قبل از اینکه بحث اپیدمی کرونا در کشور مطرح گردد، هیات امنای ارزی خریداری متمرکز را به دستور وزارت بهداشت برای دانشگاههای علوم پزشکی انجام می داد و بیشتر بر خرید دستگاههای سرمایه ای عظیم با تکنولوژی بالا مثل رادیوتراپی، سی تی اسکن، ام آر آی و در خصوص وسایل مصرفی هم بیشتر وسایل قلبی مثل دریچه قلب، باطری و استنت متمرکز بود.

وی گفت: با آغاز موضوع کرونا هیات امنای ارزی گرفتار خرید کالایی مثل ماسک، محلول ضدعفونی و لباس ایزوله شد که قبلا در خصوص آنها ورودی نداشت. وقتی وارد این بازار شدیم متوجه شدیم که حجم فراوریات بازار با حجم تقاضایی که یک دفعه ایجاد شده بود چه در بیمارستانها چه در سطح بازار به هیچ وجه همخوانی ندارد و کفایت نمی نماید.

وی گفت: با این حال خرید متمرکز از منابع داخلی را برای بیمارستانها و مراکز درمانی ادامه می دهیم و به بعضی کارخانه ها اعلام نمودیم که خطوط فراوری را برای احتیاج جدید بازار تغییر دهند. اصناف مختلف را درگیر کردیم و اکنون این اقدامات در حال به بار نشستن است چون زمان بر بود.

کشورهای خارجی ماسک و مواد ضدعفونی ندادند

یوسفی اضافه کرد: با این حال به علت کمبود فراوری و تقاضای بازار بخش زیادی از احتیاج مراکز درمانی به ماسک، لباس و محلول ضدعفونی را از سطح بازار و با قیمت آزاد خریداری کردیم. برای واردات هم اقدام کردیم اما بیشتر کشورها چون خودشان به این ویروس مبتلا شده بودند یا در معرض ابتلا بودند به ایران این کالاها را نمی دادند و اعلام نمودند صادرات این محصولات ممنوع است.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه سازمان غذا و دارو و اداره کل تجهیزات پزشکی احاطه به فراورینمایندگان دارند می دانند و می دانند هر فراوری نماینده ای به چه میزان در واقعیت فراوری دارند و این امر سبب شده تا توزیع راحت تر انجام گردد اما به هر حال علت اینکه ماسک و محلول و این کالاها در داروخانه ها نیست به این خاطر است که فراوریات کشور کفاف بیمارستانها را هم نمی دهد چه رسد به احتیاج و تقاضای عمومی.

کارخانه های داخلی ماسک و محلول ضدعفونی ندادند

رئیس هیات امنای ارزی گفت: قبل از اینکه کرونا وارد ایران گردد به کارخانه های فراوریی اعلام نموده بودیم که به صورت نقدی از شما این کالاها را خریداری می کنیم تا ذخیره ای داشته باشیم اما ندادند، چون قیمتی که ما برای وزارت بهداشت می خواستیم با قیمتی که فراورینمایندگان در بازار می فروختند فرق داشت.

یوسفی اضافه کرد: زمانی که کرونا وارد ایران شد، وزارت بهداشت ابلاغ کرد که کارخانه های فراوریی ماسک، 100 درصد فراوریات خود را به هیات امنای ارزی بدهند تا وارد بازار سیاه و احتکار زیرزمینی نگردد و بتوانیم به صورت متمرکز در کشور توزیع کنیم اما باز هم فراورینمایندگان ماسک این کالا را به میزان حداکثر فراوریاتشان به هیات امنای ارزی ندادند.

توزیع ماسک در بیمارستانها

وی ادامه داد: علتش این بود که در این شرایط بعضی فراورینمایندگان فراوریشان را کم کردند و از طرفی به جاهای دیگر تعهد داشتند. در مجموع در 20 روز گذشته توانستیم سه میلیون ماسک فراوریی در کشور را برای مراکز درمانی خریداری کنیم.

رئیس هیات امنای ارزی گفت: البته تا امروز 10 میلیون ماسک در بیمارستانها توزیع کردیم که از این میزان فقط سه میلیون ماسک سهم فراوری داخل از کارخانه ها بود و بقیه آن را از بازار آزاد خریدیم یا از کشفیاتی بود که نیروی انتظامی از محتکران گرفته بود.

یوسفی اضافه کرد: در چهار یا پنج روز اول به نیروی انتظامی اعلام نمودند که کشفیات ماسک فقط در استان تهران را به هیات امنای ارزی بدهند و در استانها کشفیات ماسک را به دانشگاههای علوم پزشکی می دادند که بعد در تهران هم قطع شد چون فرماندهی ستاد مدیریت کرونا در تهران هم اعلام نمود که کشفیات ماسک در استان تهران در اختیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی قرار گیرد.

وی اضافه کرد: اکنون هیات امنای ارزی هیچ مسئولیتی در خصوص تامین ماسک ندارد و سازمان غذا و دارو اعلام نموده است که توزیع ماسک به شرکت های پخش داده گردد و ابلاغ کردند که با دستور اداره کل تجهیزات پزشکی این سازمان فراورینمایندگان ماسک محصولات خود را به شرکت های پخش بدهند.

یوسفی گفت: اگر بتوانیم مقداری ماسک از خارج می خریم یا از بازار آزاد داخل تهیه می کنیم تا بتوانیم بخشی از احتیاج بیمارستانها را تامین کنیم.

رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت ادامه داد: در واقع اداره کل تجهیزات پزشکی سازمان غذا و دارو به فراورینمایندگان ماسک ابلاغ کرد که اجازه ندارند بدون حواله این سازمان به کسی ماسک بفروشند، علت آن هم این است که اجازه ندهند ماسک های فراوری داخل وارد بازار آزاد و غیر رسمی گردد. چون قبلا توزیع این اقلام در اختیار شرکتهای پخش نبود و سر و سامانی نداشت. بنابراین اینکه در بعضی سایت ها می نویسند که هیات امنای ارزی همه ماسک ها و محلول ها را از کارخانه ها می خرد واقعیت ندارد.

خرید روزانه 5 میلیون ماسک فراوری خانگی

یوسفی اضافه کرد: در هر صورت تا به امروز 10 میلیون ماسک خریداری و توزیع شده و اکنون قراردادی با اصناف بسته ایم که از فراوریات خانگی ماسک خریداری کنیم تا در کارخانه آوا پزشک هیات امنای ارزی این ماسک ها استریل و بسته بندی و توزیع کنیم. قولی که اصناف داده اند این است که روزی پنج میلیون ماسک به هیات امنای ارزی بدهند که احتمالا از هفته آینده عملیاتی می گردد.

وی گفت: از 10 میلیون ماسک توزیع شده، تقریبا سه میلیون فراوری داخل بود حدود سه میلیون و 500 هزار ماسک از این تعداد از کشفیات احتکارنمایندگان بود که در مقطع زمانی گذشته به هیات امنای ارزی دادند بقیه را از بازار آزاد خریداری کردیم.

وی ادامه داد: مقدمات خرید ماسک از خارج هم فراهم شده، البته در هفته های گذشته کشورهای خارجی به ایران ماسک نداند، حتی پول فرستادیم به بعضی شرکت های خارجی اما در فرودگاه آن کشورها جلوی آن را گرفتند.

یوسفی اضافه کرد: تقاضای بازار در مراکز درمانی بیشتر ماسک های تخصصی مثل ماسک N95 است و ماسک های ساده که فقط دو ساعت کاربرد دارد برای کادر درمانی به درد نمی خورد، برای مردم عادی کاربرد دارد.

فاصله فراوری ماسک با احتیاج بازار

وی گفت: اکنون حدود 40 میلیون درخواست ماسک ساده در هفته داریم در حالی که فراوری داخل در زمان حاضر روزانه حدود 400 هزار ماسک است یعنی هفته ای حدود دو میلیون و 500 هزار ماسک در کشور فراوری می گردد که جوابگوی 40 میلیون احتیاج کشور نیست.

یوسفی گفت: فاصله دو میلیون و 500 هزار ماسک فراوریی با 40 میلیون احتیاج کشور در هفته عامل کمبود ماسک در کشور است البته در بسیاری از کشورهای دیگر هم کمبود ماسک یک مساله جدی است. بخشی از این احتیاج القایی و غیر ضروری است و بخشی هم واقعی است اما به هر حال این احتیاج در بازار وجود دارد. مردم به دنبال ابزاری هستند که خودشان را محفوظ نگه دارند.

رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت اضافه کرد: در خصوص ماسک N95 هم قبل از ماجرای کرونا اصلا در کشور فراوری نداشتیم، احتیاجی هم نبود اما بعد از ورود این بیماری یکی از کارخانه ها روزانه 10 هزار تا فراوری کرد، اخیرا هم یکی از کارخانه های وزارت دفاع قول فراوری روزانه 30 هزار ماسک N95 را داده است در حالی که احتیاج مراکز درمانی روزانه 100 هزار ماسک از این نوع است اما هیچ کشوری تا به امروز این ماسک را به ایران نداده اند.

وی گفت: برنامه هیات امنای ارزی برای تامین ماسک مورد احتیاج مراکز درمانی این است که به صورت عمده تا جایی که ممکن است واردات داشته باشیم و از همه توان کشور به صورت فراوری صنعتی و سنتی برای تامین ماسک ساده و ماسک N95 استفاده کنیم اکنون حتی در بعضی کارگاهها ماسک N95 فراوری می نمایند.

یوسفی اضافه کرد: اگر ماسک N95 مورد احتیاج مراکز درمانی را بتوانیم تامین کنیم، ماسک عادی وارد بازار برای مردم عادی می گردد و در این صورت احتیاج القایی بازار تا حدی پاسخ داده می گردد. چون این ماسک تا 8 ساعت احتیاج یک کادر درمانی را در یک شیفت کاری جواب می دهد.

عرضه و تقاضای بازار محلول های ضدعفونی همخوانی ندارد

رئیس هیات امنای ارزی درباره تامین ژل و محلول های ضدعفونی گفت: تامین این محصول تا به امروز در اختیار هیات امنای ارزی نبوده است.

وی اضافه کرد: هیات امنای ارزی برای تامین احتیاج مراکز درمانی به محلول های ضدعفونی دست این محصولات را از بازار آزاد می خرد. بخشی هم به وسیله واردات تامین می کنیم. 30 هزار لیتر قرار است روزانه وزارت دفاع تحویل دهد.

یوسفی گفت: از کارخانه های تامین اجتماعی و مجموعه برکت هم خواستیم که فراوریاتشان را برای مراکز درمانی به هیات امنای ارزی بفروشند البته در استانها بعضی استانداران دستور داده اند که فراوریات درون استانی خارج نگردد و در همان استان مصرف گردد. استانی فکر می نمایند. در واقع بعضی استانها که کارخانه فراوری محلول ضدعفونی دارند کمبود ندارند اما بعضی استانها با کمبود جدی این محصول روبرو هستند.

وی اضافه کرد: مسئولیت توزیع محلول های ضدعفونی نماینده با سازمان غذا و داروست. تنها امتیازی که هیات امنای ارزی دارد این است که می تواند این محصول را به صورت عمده خریداری کند و فراورینمایندگان چون پولشان را نقد می گیرند تمایل دارند به هیات امنای ارزی بفروشند.

رئیس هیات امنای ارزی وزارت بهداشت گفت: احتیاج مراکز درمانی که باید خریداری گردد روزانه 100هزار لیتر است مسئولان وزارت صنعت البته اعلام نموده اند که فراوری این محلول ها روزانه 250 هزار لیتر است، فقط 30 هزار لیتر آن را هیات امنای ارزی خریداری می نماید اینکه بقیه این فراوریات چه می گردد که در بازار کمبود هست را سازمان غذا و دارو آنالیز می نماید .

روزانه به 100هزار لباس ایزوله بیمارستانی احتیاج داریم

یوسفی گفت: در خصوص لباس های محافظ ایزوله برای بیمارستاها قبل از کرونا ماهانه 10هزار احتیاج داشتیم امروز به 100 هزار احتیاج روزانه رسیده ایم. چون این لباس ها یکبار مصرف است و فقط یک روز قابل استفاده است. در این مورد توانسته ایم با یاری صنایع دفاع و فراوریات خانگی روزانه 40 هزار لباس را تامین می کنیم بقیه این احتیاج را باید از خارج وارد کنیم.

رئیس هیات امنای ارزی اضافه کرد: هیات امنا در راستای حمایت و مقابله با ویروس کرونا در کنار این سه قلم یعنی ماسک، محلول ضدعفونی و لباس ایزوله بیمارستانی، مطابق روال قبلی تهیه دستگاههای سی تی اسکن، ونتیلاتورو تخت های آی سی یو را هم تامین می نماید .

وی اضافه کرد: در خصوص تجهیزات سرمایه ای چون از قبل مسئولیت با هیات امنای ارزی بوده، کار راحت تر است به خصوص اینکه این تجهیزات وارد بازار ناصرخسرو نمی گردد. در هفته های اخیر بیش از 100 دستگاه ونتیلاتور به بیمارستانها داده ایم و با توجه به وجود فراورینمایندگان داخلی بخش مهمی از احتیاج مراکز درمانی را تامین می کنیم.

یوسفی درباره بودجه خرید لوازم مورد احتیاج برای مدیریت کرونا در بیمارستانها گفت: درخواست ما از دولت 2800 میلیارد تومان بودجه بود اما در عمل 100 میلیارد تومان دادند، با این بودجه برای مدیریت این شرایط کار زیادی نمی توان انجام داد زیرا مزیت هیات امنای ارزی در خرید لوازم مورد احتیاج بیمارستانها این است که به بتواند نقدی بخرد و برای اینکه بتوانیم این شرایط را مدیریت کنیم ضروری است از صندوق توسعه اعتباری را تحت عنوان بودجه کرونا اختصاص دهند.

منبع: ایرنا
انتشار: 11 اردیبهشت 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 959

به "خبرنگاران 10 میلیون ماسک در بیمارستان ها توزیع شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خبرنگاران 10 میلیون ماسک در بیمارستان ها توزیع شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید