خواص سیب زمینی و ارزش غذایی آن

به گزارش علی آباد جدید، سیب زمینی (potato) دارای ارزش غذایی و خواص درمانی فراوان است. خاصیت ضد فشار خون، ضد اسپاسم، ضد التهاب و درد از مهمترین خواص سیب زمینی میباشد.

خواص سیب زمینی و ارزش غذایی آن

با ما همراه باشید و درباره ساعت اینترنتی بیشتر بدانید.

ارزش غذایی و خواص سیب زمینی

سیب زمینی سرشار از مواد مغذی معدنی و انواعویتامینها است. در حقیقت سیب زمینی بعد از گندم، برنج وذرت پرمصرفترین و اصلی ترین غذای بشر را تشکیل میدهد و نقش عمده ای در تامیناحتیاجهای تغذیهای بشر ایفا میکند. این سبزی دارای ویتامین هایث و ب6 بوده، عناصر کلسیم، آهن، پتاسیم و منیزیم نیز در آن یافت میگردد.سایر ترکیبات موجود در سیب زمینی شامل فیبر غذایی، کارتنوئیدها، فلاونوئیدها، آنتیاکسیدانهای آنتوسیانین، نشاسته و کربوهیدراتهای پیچیده است. خواص سیب زمینی عمدتاناشی از ترکیبات موجود در آن بوده، خاصیت ضد فشار خون، ضد باکتری، ضد قارچ، ضدآماس، ضد التهاب و درد، تقویت کننده قلب، ضد اسپاسم و مدر از مهمترین خواص اینسبزی سودمند و پرخاصیت است.

جدول ارزش غذایی و خواص سیب زمینی با پوست و آبپز شده

مواد و محتویاتمقدار در 100 گرم
انرژی78 کیلو کالری
چربی0/1 گرم
کلسترول0
پروتئین2/87 گرم
کربوهیدرات17/21 گرم
فیبر غذایی3/3 گرم
سدیم14 میلی گرم
پتاسیم407 میلی گرم
کلسیم45 میلی گرم
آهن6/07 میلی گرم
منیزیم30 میلی گرم
ویتامین آ0 واحد
ویتامین ث5/2 میلی گرم
ویتامین ب60/239 میکروگرم

ویژگیهای سیب زمینی

سیب زمینی غده هایی است که روی ساقه های زیرزمینیاین گیاه ایجاد میگردد. حفرههای موجود در روی آن همان محل رشد جوانه ها است.قسمتهای مورد استفاده این گیاه، غده بوده که مصرف خوراکی داشته دارای ارزش تغذیهای بالا و خواص درمانی است. همچنین جوانههای تازه رشد نموده، ریشه، ساقه و برگ سیب زمینینیز مصرف طبی دارند.برگ و میوه سـیب زمینی بعلت داشتن ماده ای بهنام سولانین مخدر و آرام بخش است ولی بعلت سمی بودن نباید مورد مصرف داخلی قرارگیرد و باید فقط بعنوان ضماد و استعمال خارجی استفاده گردد .

فوائد و موارد مصرف سیب زمینی

سیب زمینی در صورتی که درست مصرف گردد می توانددر پیشگیری و درمان بسیاری از بیماریها موثر باشد .بعضی از مهمترین خواص سیب زمینی و موارد مصرف آن برای درمان بیماریها شامل مواردزیر میگردد:

  • یاری به درمان بیماریهای التهابی روده و یبوست: فیبر موجود در سیبزمینی به درمان یبوست و برطرف مسائل روده یاری میکند.
  • پیشگیری از سرطان دستگاه گوارش: ترکیبات مفیدموجود در سیب زمینی برای پیشگیری از ابتلا به سرطان و فراوری ترکیبات سرطان زا موثراست.
  • یاری به درمان فشار خون بالا: یکی از مهمترینخواص سیب زمینی، کاهش فشار خون ناشی از کلسیم، پتاسیم و منیزیم موجود در آن است.
  • یاری به درمان سوختگی و آفتاب سوختگی: به اینمنظور ضروری است از ورقههای سیب زمینی خام رنده شده یا ورقه ورقه شده درلحظات اولیه سوختگی و استعمال موضعی آن بهره برد.
  • بهبود مسائل معده: آب سیب زمینی خام میتواندموجب کاهش ترشحات اسیدی معده و بهبود زخم معده گردد.
  • یاری به درمان بیماریهای دستگاه مجاری ادراری: از خواص سیب زمینیسودمند بودن آن برای درمان عفونت مثانه، پروستات و سنگهای مجاری ادراری است.
  • تامین انرژی مورد احتیاج بدن: یکی دیگر از مهمترین خواصسیب زمینی، افزایش و تامین سطح انرژی بدن است. سیب زمینی یکی از منابع بزرگویتامین B6 به شمار می آید. این ویتامین نقش مهمی در سوخت وساز انرژی بدن با شکستن کربوهیدرات ها و پروتئین هابهگلوکز و اسیدهای آمینه ایفا می نماید .
  • درمان اختلالات خواب و افسردگی: به دلیل وجودویتامین های گروه ب در این سبزی مصرف آن برای درمان افسردگی، بی خوابی و سندرم پیشاز قاعدگی مفید است.

توصیههای مفید برای مصرف سیب زمینی

برای بهرهگیری بیشتر از خواص سیب زمینی توصیههای زیرپیشنهاد میگردد:
  • پوست سیب زمینی دارای مواد مفید و موثر بالاییاست، لذا بهتر است سیب زمینی با پوست خورده گردد.
  • بهترین طریقه مصرف سیب زمینی استفاده از آن بهصورت آب پز یا کباب شده است.
  • برای استفاده از آب سیب زمینی حتما زیر نظر پزشکمصرف شده و بیشتر از آب یک سیب زمینی در روز مصرف نکنید.

مضرات سیب زمینی (توصیههای پزشکی، موارد احتیاطی و منع مصرف)

  1. مصرف قسمتهای گیاهی سیب زمینی نظیر جوانه و یامصرف زیاد آب سیب زمینی میتواند موجب مسمومیت جدی با علائمی ماند تهوع، استفراغ،افت شدید فشار خون، مسائل تنفسی یا کلیوی، بی نظمی ضربان قلب و حتی مرگ گردد.
  2. جوانههای تازه در آمده سیب زمینی از محل چشم یا دکمههای آن، حاویمقادیر زیادی ماده سمی سلانین است. لذا قبل از مصرف چنین سیب زمینیهایی جوانهها و تمامی قسمتهای سبز رنگ را بریده و دور بریزید.
  3. زیادهروی در مصرف سیب زمینی برای اشخاصی که مبتلا بهقند هستند، مضر است زیرا بعلت داشتن نشاسته، قند خون را بالا می برد .

گردآوری: مجله اینترنتی خبرنگاران

منبع: setare.com
انتشار: 11 آذر 1399 بروزرسانی: 11 آذر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1399

به "خواص سیب زمینی و ارزش غذایی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص سیب زمینی و ارزش غذایی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید