خواص نان جو و سبوس

به گزارش علی آباد جدید، جو یکی از غلات بسیار مفید برای بدن است و به دلیلی داشتن ارزش غذایی بالا یک غذای کامل به شمار می رود. جو در دسته غلات پر مصرف در دنیا قرار گرفته و به شکل ها و طعم های متفاوتی موجود و دارای خواص بی شماری است. اما خواص نان جو در چیست که این همه قدمت و هوادار دارد؟

خواص نان جو و سبوس

نان جو از قدیم همواره در دسترس مردم بوده و غذای اصلی گلادیاتورهای رومی محسوب می شده است و به همین علت آنان را هوردیری به معنای خورندگان نان جو می نامیدند.

سبوس یکی از غنی ترین منابع غذایی فیبر و الیاف گیاهی است. به همین علت با افزایش حجم مدفوع با یبوست و بیماری های کولون به مبارزه برمی خیزد. فیبر گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می گردد که سبوس گندم جز فیبرهای نامحلول است که برای جلوگیری از یبوست و سایر بیماری های روده بزرگ از آن استفاده می گردد. سبوس یکی از مهم ترین راه ها برای درمان یبوست است. جلوگیری از یبوست به ما یاری می نماید که دچار بواسیر، التهاب دیورتیکول، سرطان کولون، شقاق، فیستول، شکاف بافت معده و عفونت های گوارشی نشویم.

به علت اینکه سبوس در واقع یک غذای مسهل به شمار میرود و آب بدن را جذب می نماید توصیه می گردد همراه آن مایعات و آب فراوان بهره ببرید. سبوس جو و برنج جز فیبرهای محلول است که تاثیر مثبتی روی کاهش کلسترول خون دارد. نان جو فواید بسیاری دارد اما با خوردن نان گندم سبوس دار هم می توانید فوایدی را به بدنتان برسانید که در این مطلب به آنها اشاره شده است.

خواص نان جو سبوس دار

تحقیقات نشان داده که نان جو از نظر بهداشتی و سلامتی دارای ارزش بالایی است و به همین علت مورد توجه قرار گرفته است.

نان جو حدود دو برابر نان گندم دارای فیبر است. تقریبا در هر 100 گرم نان جو چهار گرم فیبر وجود دارد. نان جو به علت داشتن فیبر بالا برای بیماران مبتلا به دیابت مفید است و می توانند بخش زیادی از فیبر لازم برای رژیم غذایی روزانه خود را از این طریق تامین نمایند.

از طرف دیگر نان جو به علت داشتن فیبر بالا قدرت سیرنمایندگی بیشتری نسبت به نان گندم دارد و بیشتر کسانی که قصد کم کردن وزن خود را دارند از نان جو در رژیم غذایی خود استفاده می نمایند.

برای مثال از دیگر خواص نان جو می توان گفت این ماده دارای مقداری از ویتامین ب است و به همین علت برای ایجاد آرامش موثر است همینطور به علت وجود مقداری پتاسیم در آن برای بیماران مبتلا به فشار خون بالا نیز مفید است.

باید توجه داشت که از نان جو به علت رژیمی بودن آن نباید بیش از حد استفاده کرد و از مقدار مصرف نان روزانه تجاوز کرد. بعلاوه به علت گلوتن موجود در این نان، آن را به افرادی که دچار بیماری سلیاک هستند توصیه نمی گردد.

هنگام خرید نان جو توجه داشته باشید که این نان کاملا پف نموده و قهوه ای است و طعم چندان خوبی ندارد و اگر با نان های تختی که روی آن سبزیجات ریخته بودن تا پف نداشتن آن به چشم نیاید روبرو شدید بدانید که آن نان با آرد گندم پخته شده و به عنوان نان جو به شما فروخته می گردد.

همانطور که ذکر کردیم از مهم ترین خواص نان جو ، خاصیت مسهل بودن و پیشگیری از یبوست آن است اما از دیگر خواص نان جو می توان به جلوگیری از سفید شدن مو می گردد، نرمی استخوان بچه ها را از بین می برد، برای کم خونی مفید است و کلسترول بد را کاهش می دهد.

توصیه محققان این است که به جای استفاده از نان های لواش و باگت که جز نان هایی با کالری بالا و ارزش غذایی کم هستند از نان جو و سبوس دار بهره ببرید. اگر هم نگران تقلبی بودن نان جو هستید می توانید با این راهنما نان اصل را از تقلبی تشخیص دهید.

منبع: کتاب کاله
انتشار: 16 شهریور 1401 بروزرسانی: 16 شهریور 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2230

به "خواص نان جو و سبوس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خواص نان جو و سبوس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید