ملاقات رؤسای جمهور چین و روسیه در پکن

به گزارش علی آباد جدید، رئیس جمهور روسیه که برای شرکت در افتتاحیه المپیک زمستانی پکن به چین سفر نموده با رئیس جمهور این کشور ملاقات کرد.

ملاقات رؤسای جمهور چین و روسیه در پکن

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، شی جین پینگ رئیس جمهوری خلق چین روز آدینه 14 بهمن (4 فوریه) در پکن با ویلادیمیر پوتین رئیس جمهور روسیه ملاقات کرد و دو طرف درباره روابط دو جانبه و مسایل مهم و بزرگ مربوط به امنیت راهبردی بین المللی بحث و گفتگو کردند.

شی جین پینگ گفت که در سال 2014 و زمانی که به دعوت پوتین در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی سوچی روسیه حضور یافته بود و با رییس جمهور روسیه قرار ملاقات در بازی های المپیک زمستانی پکن را گذاشته بود، وی ابراز اطمینان کرد که این ملاقات در روزهای نخست عید بهار، نیروی حیاتی بیشتری را به روابط دو کشور تزریق خواهد نمود.

رئیس جمهور چین با اشاره به ادامه همه گیری کرونا و تأکید بر تأثیر تحولات تازه دنیای بر چالش ها و بحران های بسیار پیشِ روی بشر گفت: چین و روسیه ضمن حفظ توسعه باثبات روابط دوجانبه و حمایت قاطعانه از منافع اصلی یکدیگر، به تحکیم روزافزون اعتماد متقابل سیاسی و راهبردی پرداخته اند و توانسته اند یک رکورد تازه را در زمینه مقدار تجارت دوجانبه بر جای بگذارند. دو طرف ضمن حضور فعالانه در اصلاحات و سازندگی سازوکار مدیریت دنیای و پایبندی بر چندجانبه گرایی واقعی، همیشه از روحیه دموکراسی واقعی حفاظت نموده اند. بعلاوه دو طرف در متحد ساختن جامعه دنیای برای مقابله با سختی ها و حفظ عدالت دنیای نقشی مهم ایفا نموده اند.

به نقل از رادیو بین المللی چین، شی جین پینگ تاکید نمود که با توجه به تحولات بزرگ و پیچیده بین المللی، دو کشور قاطعانه و با حفظ همآهنگی راهبردی، برای دفاع از عدالت دنیای کوشش نموده اند که چنین رویکردی از سوی دو کشور برای هر دو طرف و همین طور دنیا همیشه حائز اهمیت راهبردی بوده و از گذشته تا امروز و در آینده تغییر نخواهد نمود. رییس جمهور چین بعلاوه مطرح کرد که دو کشور باید ضمن تقویت همآهنگی در امور بین المللی، در مسایل مهمی چون مقابله با همه گیری کرونا، تحریک رشد اقتصادی، مقابله با تغییرات اقلیمی نقش شایسته خود به عنوان کشورهای بزرگ را انجام دهند.

رئیس جمهور چین در بخش دیگری از سخنان خود گفت: چین مایل است به اتفاق روسیه و با استفاده از مزایای سیاسی ناشی از توسعه روابط دو کشور برای حصول دستآوردهای بیشتر همکاری های دوجانبه در ابعاد مختلف کوشش کند و ضمن اجرای برنامه توسعه با کیفیت تجارت کالا و خدمات میان دو کشور، همکاری دو طرف در زمینه های کشاورزی، تجارت سبز، پزشکی و بهداشتی و اقتصاد دیجیتال را تقویت بخشد و در پیوند زیرساخت های دو طرف و تسهیل ارتباطات لجستیک بین قاره های آسیا و اروپا و حفظ زنجیره صنعتی دنیای نقش داشته باشد.

وی اضافه کرد که دو طرف باید ضمن تقویت روابط همکاری در زمینه انرژی، پروژه های همکاری نفت و گاز را به شکل باثبات به پیش سوق دهند و ضمن تقویت نوآوری و دستیابی به فناوری های مهم و بزرگ در زمینه انرژی به تکمیل سازوکار مدیریت انرژی دنیای یاری نمایند. دو کشور بعلاوه باید با تعمیق همآهنگی برای سیاستگذاری در بخش دارایی ها و امور اقتصادی، توانایی مقابله با مخاطرات اقتصادی را تقویت بخشند. پیوند و همکاری در چارچوب ابتکار کمربند و جاده و اتحادیه اقتصادی اوراسیا را تعمیق بخشند.

رئیس جمهور چین با اشاره به بیستمین سالگرد تاسیس سازمان همکاری شانگهای، بر حفظ امنیت کشورهای عضو این سازمان و بعلاوه منافع مشترک تاکید نمود و گفت که چین مایل است با تقویت همآهنگی و رایزنی با روسیه برای حفظ چندجانبه گرایی، همکاری در زمینه مبارزه با کرونا و ایفای نقش بزرگتر در احیای رشد اقتصادی در چارچوب سازوکار همکاری گروه بریکس کوشش کند و در توسعه 5 کشور عضو بریکس و نیز توسعه دنیا بیشتر سهم داشته باشد.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه نیز با ابراز خرسندی از حضور خود در مراسم افتتاحیه بازی های المپیک زمستانی پکن ابراز اطمینان کرد که مردم چین با آمادگی کامل برترین دوره بازی های المپیک زمستانی را با موفقیت برگزار خواهند کرد.

رئیس جمهور روسیه با نام بردن از روابط روسیه و چین به عنوان الگویی برای مناسبات بین المللی در قرن بیست و یکم گفت: در بیانیه مشترکی که امروز به وسیله دو طرف منتشر شد، مواضع نزدیک دو کشور در مسایل مهم و بزرگ بین المللی نشان داده شده است. اهمیت راهبردی روابط دو کشور بی نظیر است و مورد توجه گسترده دنیایان واقع شده است.

وی گفت: تعمیق همکاری راهبردی همه جانبه دو کشور به توسعه هر دو کشور یاری می نماید و علاوه بر یاری به حفظ منافع مشترک دوجانبه، برای حفظ امنیت و ثبات راهبردی دنیای نیز حائز اهمیت فراوانی است. روسیه مایل است با تقویت رایزنی و همآهنگی با چین، ضمن حفاظت قاطعانه از اقدامات یکدیگر در حفظ حق حاکمیت و تمامیت ارضی، از ایفای نقش اصلی سازمان ملل و قوانین بین المللی و عدالت دنیای قاطعانه دفاع کند و برای پیشبرد فرایند ایجاد یک نظام عادلانه تر بین المللی کوشش کند. روسیه مایل است همکاری خود با چین در زمینه اقتصاد و تجارت، انرژی، دانش و فناوری، امور اقتصادی و راه و ترابری را تقویت بخشد و دو کشور به طور مشترک برنامه سال تبادلات ورزشی خود را برگزار نمایند.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 21 اردیبهشت 1401 بروزرسانی: 21 اردیبهشت 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2137

به "ملاقات رؤسای جمهور چین و روسیه در پکن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ملاقات رؤسای جمهور چین و روسیه در پکن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید