رئیس شورای شهر مشهد خواستار حفظ کمیسیون بهسازی توس در آینده شد

به گزارش علی آباد جدید، خبرنگاران/خراسان رضوی رییس شورای شهر مشهد گفت: به آیندگان توصیه می کنم کمیسیون توسعه و بهسازی توس را حفظ کنند تا تمرکز و همراهی جهت ارتقا و افزایش اقدامات لازم در این منطقه هویت بخش تداوم یابد.

رئیس شورای شهر مشهد خواستار حفظ کمیسیون بهسازی توس در آینده شد

محمدرضا حیدری در حاشیه آیین بهره برداری از پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: آثار ماندگار با قدمت هزار ساله را باید حفظ و آن را مهیا کرد تا تمام ایرانیان در سفر به مشهد پس از زیارت امام رضا(ع) از این فضای تاریخی و هویت بخش بازدید داشته باشند. در سال 96 جلوخان آرامگاه فردوسی دارای فضای نامناسبی بود که گردشگران داخلی و خارجی باید از میان یک فضای خاکی حرکت می کردند تا به آرامگاه برسند.

وی اضافه نمود: یکی از رویکردهای شورای پنجم توجه و رسیدگی به این مکان تاریخی و فرهنگی بود و به همین علت کمیسیونی تخصصی به توس اختصاص داده شد که هر سال اعتبارات لازم برای بازسازی و احیای این منطقه را پیش بینی می کند. در حال حاضر هم در جلوخان آرامگاه فردوسی شاهد یک فضای زیبا و مجذوب کننده هستیم که در شأن فردوسی و تمام ایرانیان و فارسی زبانان کشورهای هم جوار ایران است.

رییس شورای شهر مشهد گفت: مطالعات و پژوهش هایی که روی شاهنامه فردوسی انجام می شود فراتر از مرزهای ایران است. شاهنامه یک میراث گران قدر در سطح ملی است که حفظ و ارتقای آن در سطح ملی و بین المللی می تواند دستاوردهای قابل توجهی داشته باشد. اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به ارگ کهندژ و هارونیه و نصب مجسمه هایی که از شاهنامه الگو گرفته اند از دستاوردهایی است که امروز شاهد آن هستیم.

حیدری ادامه داد: تمامی موارد گفته شده هدیه ای از سوی شورای شهر پنجم به تمام علاقه مندان به ادب و فرهنگ ایرانی بوده است؛ به همین جهت امیدوارم آیندگان این جهت را ارتقا دهند چرا که هنوز کارهای بسیاری باقیمانده که در توس باید انجام شود. امید که دوره آینده مدیریت شهری همت بالایی داشته باشد و پروژه های این چنینی را تکمیل کند.

وی با تاکید بر این که کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس باید حفظ شود شرح داد: کمیسیون بهسازی توس یک کمیسیون فرعی است و حفظ و یا ادغام آن در اختیار شورا است. بنابراین به آیندگان توصیه می کنم این کمیسیون را حفظ کنند تا این تمرکز و همراهی جهت ارتقاء و افزایش اقدامات لازم در این منطقه هویت بخش تداوم یابد.

فردوسی باید به سرمایه در گردش تبدیل شده و از انحصار متخصصین درآید

مسعود ریاضی در آیین بهره برداری از پروژه اتصال جلوخان آرامگاه فردوسی به بنای تاریخی هارونیه اظهار کرد: یکی از آرزوهای ما این بود که سه بنای فاخر در محدوده شهر تاریخی توس یعنی آرامگاه فردوسی، ارگ کهندژ و هارونیه از طریق معابر مناسب به یکدیگر متصل شده و یک مثلث گردشگری مناسب در این منطقه شکل گیرد.

وی اضافه نمود: فردوسی یک گنج گران است و باید تبدیل به سرمایه در گردش شود. فردوسی باید میان اقشار مردم جریان پیدا کرده و از انحصار متخصصین خارج شود. خوشبختانه مدیریت فرهنگی شهر پیروز شده در این مدت از یک سرمایه عظیم استفاده کند که اقدامات خوبی هم در این مجموعه انجام داده است.

رییس کمیسیون ویژه توسعه و بهسازی توس گفت: در این مدت بیش از 10 مجسمه فاخر در محدوده توس از داستان ها و مضامین شاهنامه سفارش داده شده و سه مجسمه دیگر به آن هم اضافه خواهد شد که در حال حاضر جلوخان آرامگاه فردوسی را به یک تم پارک فاخر تبدیل کرده است.

ریاضی با اشاره به افزایش غنای فرهنگی شهر مشهد بیان نمود: سفارش مجسمه ها هنرمندان را پای کار آورده است. در جشنواره های نقاشی، شب شعر، بحث های ادبی، موسیقی و حتی در سینما موضوعاتی با نام فردوسی و شاهنامه داشته ایم که تمامی آن ها باعث می شود هنرمندان پای کار بیایند و جریان هنر در این شهر زنده بماند.

وی ادامه داد: امیدوارم این جریان تداوم یابد و متوقف نشود. در حال حاضر مردم فردوسی و توس را بیشتر از چهار سال گذشته می شناسند. هنوز جای کار در توس فراوان است و اقداماتی که تا کنون اجرا شده تنها قطره ای از دریا بوده که شایسته رسیدگی به این مکان تاریخی و فرهنگی بوده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 31 مرداد 1400 بروزرسانی: 31 مرداد 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1871

به "رئیس شورای شهر مشهد خواستار حفظ کمیسیون بهسازی توس در آینده شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "رئیس شورای شهر مشهد خواستار حفظ کمیسیون بهسازی توس در آینده شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید