سریع ترین حیوانات دنیا

به گزارش علی آباد جدید، تهران (پانا) - در خصوص سریع ترین حیوانات دنیا چه می دانید؟ آیا می توانید چند نمونه از این موجودات را در خشکی، هوا و آب نام ببرید؟ در این مقاله شما را با 15 مورد از سریع ترین حیوانات کره زمین آشنا خواهیم کرد.

سریع ترین حیوانات دنیا

به گزارش زومیت، وقتی صحبت از چابکی، سرعت و برازندگی می گردد، حیوانات موجود در این لیست در خشکی، هوا و آب پیشروی این صفات هستند. بدن، بال ها، باله ها و پاهای آن ها به گونه ای تکامل یافته است که در محیط خود فزونی داشته باشند و برای زنده ماندن، شکار طعمه و تحرکت آسان و پرمهارت هیچ مسئله ای نداشته باشند.

سریع ترین انسان دونده در دنیا

در سال 2009 یوسین بولت هنگامی که 100 متر را در 9.58 ثانیه با حدبیشتر سرعت 44.70 کیلومتر بر ساعت دوید، به سریع ترین انسان دنیا تبدیل شد. با این حال او با بعضی از حیوانات موجود در این لیست قابل مقایسه نیست.

شاهین بحری

شاهین بحری که عمدتا در نزدیکی منطقه ها ساحلی زندگی می نماید، تقریبا در تمام قاره ها پیدا می گردد. طول بال های شاهین بالغ به 1.2 متر می رسد. آن ها برای اردک ها و انواع دیگر پرندگان کمین می نمایند و می توانند هزاران کیلومتر را در یک روز با استفاده از جریان باد موافق طی نمایند.

این پرنده شکاری باشکوه نه تنها سریع ترین پرنده آسمان بلکه سریع ترین پرنده در کل قلمرو حیوانات است. یک شاهین به طور میانه با سرعت بین 64 الی 96 کیلوتر بر ساعت پرواز می نماید؛ اما در زمان تعقیب طعمه می تواند به حدبیشتر سرعت خود یعنی 386 کیلومتر بر ساعت برسد.

عقاب طلایی

عقاب طلایی متعلق به خانواده عقابیان است که به علت پرهای روشن روی سر و پشتش اینگونه نام گذاری شده است. این عقاب ها وقتی در پی غذا هستند، می توانند به سرعت 321 کیلومتر بر ساعت برسند. این نوع عقاب برای بازداری (ورزشی که از قرون وسطی ایجاد شده) مطلوب است.

عقاب های طلایی بینایی فوق العاده ای دارند. درحالی که برترین بینایی انسان 20/20 است، عقاب ها بینایی 20/40 دارند؛ به این معنی که آن ها حتی می توانند چندین فوت دورتر را ببینند.

خفاش دم آزاد مکزیکی

این غارنشینان مرموز که به خفاش های گوانو نیز معروف هستند، قادرند به سرعت در مسافت های طولانی پرواز نمایند. حدبیشتر سرعت خفاش دم آزاد مکزیکی 160 کیلومتر بر ساعت است. دم آزادهای مکزیکی که بومی آمریکای شمالی و جنوبی هستند، در تعداد زیاد (تا صدها هزار نفر در یک کلونی) با هم زندگی می نمایند و سالانه هزاران کیلوگرم حشره می خورند. یکی از بزرگ ترین کلونی های این خفاش ها را می توان در تگزاس، خارج از سان آنتونیو پیدا کرد.

بچه خفاش ها هنگام تولد از شیر مادر خود تغذیه و سریع رشد می نمایند. بچه ها طی چند هفته به تنهایی آماده پرواز و شرکت در رویدادهای طولانی مهاجرتی با خفاش های بالغ هستند.

کفتر چاهی

کبوتر چاهی، پرنده ای است که در تمام پارک ها و منطقه ها شهری سراسر دنیا دیده می گردد. علامت های بنفش مایل به سبز روی گردن و بعلاوه پرهای خاکستری رنگشان باعث می گردد که به راحتی قابل تشخیص باشند. آن ها توانایی شگفت انگیزی در یافتن راه خانه خود دارند، به همین علت از قدیم به عنوان حیوانات خانگی اهلی و کبوترهای نامه رسان محبوب بوده اند. کبوترهای چاهی با حدبیشتر سرعت 156 کیلومتر بر ساعت قادر به پرواز در مسافت های طولانی هستند.

نیزه ماهی سیاه

این ماهی بزرگ و باشکوه بومی اقیانوس هند و اقیانوس آرام است. نیزه ماهی های سیاه هنگام شکار یا در صورت فرار از خطر می توانند با سرعت 131 کیلومتربر ساعت شنا نمایند. این موجودات منزوی از ماهی های کوچک تر، ماهی های مرکب و حتی اختاپوس ها تغذیه و از پوزه نیزه مانند خود برای ناتوان کردن طعمه استفاده می نمایند. اگرچه نیزه ماهی سیاه سریع ترین حیوان دریایی است؛ اما محبوبیت او در ماهیگیری در اعماق دریا باعث می گردد در برابر بزرگ ترین شکارچی و بزرگ ترین تهدید خود یعنی انسان آسیب پذیر باشد.

آلباتروس

آلباتروس پرنده ای مجذوب کننده است که دریانوردان مدت ها آن را نشانه خوش شانسی می دانستند. این پرنده که بلندترین طول بال را در میان پرندگان دارد، می تواند دهه های زیادی زندگی کند و سال ها بدون توقف در خشکی روی اقیانوس سفر نمایند. آلباتروس ها که حدبیشتر سرعت پروازشان به 127 کیلوتر بر ساعت می رسد، می توانند هنگام پرواز بخوابند. این پرندگان گوشتخوار هستند و از حس بویایی عالی خود برای شکار کریل و ماهی مرکب استفاده می نمایند.

یوزپلنگ

این گربه بزرگ و برازنده عنوان سریع ترین حیوان خشکی را یدک می کشد. یوزپلنگ ها در فضاهای باز وسیع ساوانا و علفزارهای آفریقایی، می توانند به سرعت 80 تا 130 کیلومتر بر ساعت برسند. آن ها معمولاً دوندگان کوتاه مدت هستند که هنگام ردیابی شکار احتمالی آغاز به تعقیب آن می نمایند و پس از اینکه به میزان کافی به طعمه نزدیک شدند، با حدبیشتر توان حمله می نمایند. بیشتر گربه های بزرگ شکار و تعقیب خود را در پوشش تاریکی انجام می دهند؛ اما یوزپلنگ ها روزگرد هستند و در شب به استراحت می پردازند. آن ها در جست وجوی منابع غذایی از مهارت های ردیابی بسیار پیشرفته برای دنبال کردن مسیرهای بویایی جامانده از طعمه استفاده می نمایند.

بادبان ماهی

ماهی بادبانی با پوزه شمشیرمانند و باله های متفاوتش یکی از سریع ترین موجودات آبزی با سرعت 110 کیلومتر بر ساعت است. آن ها در کنار کوسه ها و نهنگ ها از بزرگ ترین شکارچیان راس هرم غذایی اقیانوس هستند. مانند نیزه ماهی سیاه، ماهی بادبانی نیز در مسابقات ماهیگیری ورزشی بسیار مورد توجه است. این ماهی ها که بیشتر در اقیانوس اطلس یافت می شوند، ترجیح می دهند گروهی شکار و سفر نمایند. ماهی بادبانی ممکن است بتواند تا 15 سال در طبیعت زنده بماند.

اسب کوارتر آمریکایی

اسب کوارتر که از نژاد اسب های اسپانیایی است، خود را با دویدن در دوهای سرعت در پیست های ورزشی وفق داده است. نام این اسب از فاصله مسابقه بهینه آن ها که یک ربع مایل یا کمتر میزان گیری می گردد، گرفته شده است. آن ها به علت تخصص در دویدن مسافت های کوتاه تر با سایر نژادهای اصیل تفاوت دارند. بیشترین سرعت ثبت شده برای یک اسب کوارتر 88 کیلومتر بر ساعت است.

بااینکه اسب های کوارتر می توانند تا 35 سال عمر نمایند، طول عمرمسابقه آن ها کوتاه است و عموما بیش از پنج سال دوام نمی آورد. آن ها به عنوان اسب های مزرعه به خوبی فعالیت می نمایند و رایج ترین نژاد اسب در پیست های رقابتی رودیو هستند.

شیر

شیرهای آفریقایی گربه های وحشی دیگری هستند که می توانند به سرعت باورنکردنی برسند. اگرچه آن ها استقامت چندانی در حفظ سرعت برای مدت زمان طولانی ندارند؛ اما می توانند زمان کوتاهی با سرعت 96 کیلومتر بر ساعت در پی طعمه خود بدوند. شیرهای ماده که شکارچیان گروه هستند، بیشتر در سحر و غروب شکار می نمایند. شیرها هر چهار یا پنج روز غذا می خورند و می توانند تا 9 کیلوگرم گوشت را در یک نوبت مصرف نمایند. بر خلاف دیگر گربه های بزرگ، شیرها در گروه های بزرگ یا گله با هم زندگی می نمایند.

گیدر

گیدر یا ماهی تُن زردباله، با حدبیشتر سرعت 75 کیلومتر بر ساعت، در بیشتر اقیانوس های بزرگ دنیا پیدا می گردد. جمعیت این ماهی که بیشتر با نام آهی شناخته می گردد، به شدت صید شده است تا احتیاج صنعت رستوران داری را برآورده کند؛ ازاین رو اتحادیه بین المللی حفاظت از طبیعت، جمعیت گیدررا در حال کاهش اعلام و آن را در شرایط نزدیک تهدید طبقه بندی نموده است. این ماهی ها در طول سال در جست وجوی غذا و منطقه ها تولیدمثل مهاجرت های طولانی می نمایند.

کوسه ماکو

کوسه ماکو یکی دیگر از حیوانات نزدیک تهدید در لیست سرخ IUCN است. این نوع کوسه می تواند به طول 4 متر برسد و با سرعت 72 کیلومتر بر ساعت شنا کند. بزرگ ترین ماکو که تا به امروز صید شده بیش از 453.59 کیلوگرم وزن داشته است. این کوسه در شنا در اعماق زیاد مهارت دارد، اما آب های گرم ترِ اقلیم های معتدل مانند منطقه ها گرمسیری را ترجیح می دهد.

کفتار

کفتا رها هنگام تعقیب طعمه بسیار جدی هستند. حدبیشتر سرعت دویدن آن ها به 64.3 کیلومتر بر ساعت می رسد. این سرعت علاوه بر زمان شکار هنگامی مفید است که احتیاج دارند از شکارچیان اصلی خود یعنی شیرها و انسان ها فرار نمایند. کفتارها در گروه هایی تا 80 عضو باهم سفر می نمایند و معمولاً به وسیله ماده ها رهبری می شوند. آن ها مقادیر زیادی گوشت می خورند و از گوشت پرندگان گرفته تا حیوانات وحشی را مصرف می نمایند. آن ها علاوه بر خندیدن معروفشان، به علت ترجیح دادن به جای مانده لاشه حیوانات مرده یا حیواناتی که به وسیله جانوران دیگر شکار شده اند، مشهور هستند.

وُمبت

علاوه بر ومبت های رایج دو گونه ومبت جنوبی و شمالی نیز وجود دارد که همگی بومی استرالیا هستند. آن ها بیشتر روز را مشغول چریدن علف ها و درختچه ها هستند و اگر تهدید شوند به جای جنگیدن فرار می نمایند. ومبت ها هنگام فرار از خطر می توانند تا 40 کیلومتر بر ساعت بدوند.

اژدهای کومودو

در حالی که بسیاری از مردم به اشتباه اژدهای کومودو را خزنده هایی کند و تنبل می دانند؛ اما در واقع آن ها می توانند مسافت های کوتاهی را با سرعت 19 کیلومتر بر ساعت بدوند. اژدهای کومودو بزرگ ترین مارمولک روی کره زمین است و تعداد محدودی از آن در اندونزی پیدا می گردد. رژیم غذایی این جانور از گوشت پرندگان، مارها و جوندگان تشکیل می گردد. آن ها بعلاوه از گوشت فاسدشده لاشه ها تغذیه می نمایند.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 آبان 1400 بروزرسانی: 26 آبان 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1964

به "سریع ترین حیوانات دنیا" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سریع ترین حیوانات دنیا"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید