سفره هزاران ساله میمند

به گزارش علی آباد جدید، پخت و پز در میمند با توجه به شرایط اولیه زندگی مردمان آن بیش از آنکه متکی به طعم و مزه باشد بر اساس زمان نگهداری، ماندگاری و با استفاده از هر چه که در طبیعت یافت می گردد با حداکثر مصرف صورت می گیرد.

سفره هزاران ساله میمند

معروف ترین غذای می مند، قرمه گوشت است و به این ترتیب تهیه می گردد که در تابستان، گوسفندی را سر می بُرند و با همه امعا و احشایش داخل پوست گوسفتد یا خیک می ریزند و آویزان می نمایند.

هنگام طلوع خورشید گوشت را خرد و به اصطلاح قیمه قیمه می نمایند و در ظرفی روی آتش می گذارند تا چربی کاملا آب شده و به خورد گوشت برود. وقتی به تدریج آب قرمه بخار شد، قرمه آماده است. آن را داخل شکمبه گوسفند می ریزند و در جای سردی نگهداری می نمایند تا برای زمستان از آن استفاده نمایند.

قرمه هم به شکل خوراکی مستقل با نان تابه خورده می گردد هم برای تهیه خوراک های دیگر استفاده می گردد.

قاتق بنه یا سیر بنه یا سیراب هم دیگر خوراکی مخصوص میمند است. بنه درختی بومی میمند است با میوه هایی از خانواده پسته، میوه آن را پس از شستن در آفتاب خشک و بعد خرد می نمایند و داخل تغار می ریزند و آنقدر آن را چنگ می زنند تا روغن آن خارج شوند، بعد آب به آن اضافه نموده و با شیر گرم و پیاز به شکل ترید می خورند.

از دیگر غذاهای میمند، گوشت و بادمجو (خورش بادمجان)، اوکله (کله پاچه)، گوشت و کلم (خورش کلم)، قیکه نخود (خورش قیمه)، آش دوغ، آش الوک، آش بنه، پلو سوزی (سبزی پلو)، آش زرد (شله زرد)، خاکه پیاز (املت پیاز)، کاتلیت (کتلت)، کودو ییتیمو (یتیمچه کدو)، تو کمی مرخ خورده ناردونه (مرغ شکم پر با انار خشک)، خورش آلو (تاس کباب سیب زمینی) و کال جوش است.

این خوراک های محلی اکثرا همراه با نان خورده می شوند. نان های میمند شامل نان تابه، نان کرنو، کماج و... است.

مردم میمند بی نهایت مهمان دوست و بی ریا هستند. مطمئنا اگر هنگام غذا شهر را بازدید کنید شما را به صرف یک وعده غذا دعوت می نمایند.

از آنجا که این مردم از لحاظ مالی خیلی قوی نیستند، شما به عنوان گردشگر می توانید در ازای لطفی که شامل حال تان می گردد مبلغی را پیشنهاد کنید. رستوران سنتی یا سفره سرای سنتی میمند نیز در فضایی متاثر از کل روستا در دل کوه با وسایلی متناسب فضای روستا، میزهای سنگی با پایه های چوبی گزینه خوبی برای صرف غذاست.

منبع:خبرگزاری میراث فرهنگی

گردآوری و تنظیم: تحریریه خبرنگاران

لطفا در نشر دانسته های خود کوشا باشید.

برداشت و استفاده غیرتجاری از مطالب این وب سایت، حتی بدون ذکر منبع آزاد است.

منبع: دالاهو
انتشار: 12 دی 1401 بروزرسانی: 12 دی 1401 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2284

به "سفره هزاران ساله میمند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "سفره هزاران ساله میمند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید