ضرورت تشکیل ستادپساکرونا در وزارت گردشگری
به گزارش علی آباد جدید، حال و روزصنعت گردشگری ایران در دوران پسا کرونا موضوع مهم و حیاتی است که زندگی و معیشت طیف وسیعی از مردم بدان وابسته است.
عباس مهدوی
این روزها خسارت سنگینی به کسب و کارهای مرتبط با صنعت جهانگردی وارد شده است که بی تردید بعد از سرانجام تعطیلات نوروزی عمق فاجعه بیشتر نمایان خواهد شد.
کرونا بلایی دنیای است و تمامی کشورهای دنیا را درگیر خود نموده است.
جهانگردی کشورهای مطرح دنیا را به تعطیلی کشانده و بسیاری از مراکز و صنایع مرتبط را با بحران و ورشکستگی روبرو نموده است.
اما در این کشورها نگرانی برای رونق دوباره جهانگردی در دوران پسا کرونا وجود ندارد.
ساختار های صنعت جهانگردی در این کشورها به گونه ای تعریف شده که در اندک زمانی ترمیم و به شکوه گذشته دست می یابد.
بحران ها در این کشورها به دلیل زیرساخت های مناسب و برنامه ریزی منسجم،مقطعی هستند.
ماههاست که فرانسه و پاریس درگیر شورش های خیابانی و اعتراضات جلیقه زردهاست.
اما این بحران در جهانگردی فرانسه نقش زیادی نداشته است.
تنش های میان روسیه و ترکیه که منجر به تحریم های گسترده روسها شد ،اقتصاد و جهانگردی ترکها را با بحران روبرو کرد.
اما مدتی بعد پای میلیون ها جهانگرد روس به ترکیه باز شد و روابط مالی رونق دوباره یافت.
اما در میان کشورهای دنیا،متفاوترین معادلات جهانگردی مربوط به ماست.
هجمه های سنگین رسانه ای علیه ایران هیچ گاه متوقف نشده و همیشه تداوم داشته است.
برای دوران پسا کرونا برنامه ای جامع از سوی وزارت جهانگردی طراحی و تدوین نشده است.
هر آنچه از این وزارت می شنویم اموری داخلی برای سفر نکردن و تعطیلی اماکن و مراکز جهانگردی است.
مدیرکل بازاریابی و تبلیغات وزارت جهانگردی در مصاحبه اخیرش با یکی از خبر گزاری ها، از فعالان جهانگردی کشور خواسته تا اخبار خوشایندی از این روزهای کرونایی منتشر نمایند تا ذهنیت دنیایان نسبت به ایران تغییر کند.
سخن سنجیده و درستی است.اما انتشار اخبار خوب از کرونارا می توان یک مسئولیت اجتماعی برای فعالان جهانگردی توصیف کرد و نه یک استراتژی برای دورانی که کرونا سرانجام خواهد یافت.
نسخه این مقام مسئول را مجموعه هایی نظیر ،وزارت جهانگردی،وزارت امورخارجه،سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی،وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی،صدواسیما و رسانه های کشور باید اجرایی و محقق نمایند.
رویکردی که در این مجموعه ها مشهود نیست و با تعطیلات نوروزی به فراموشی سپرده شده است.
نقش سفارتخانه های جمهوری اسلامی و رایزنان فرهنگی برای انجام فعالیت هایی که توجه مردمان کشورهای محل ماموریت را به خود جلب کند و نوع دوستی ایرانیان را به نمایش گذارد،تا به امروز مورد توجه قرار نگرفته است.
این رفتار انسانی و مسئولانه می تواند توجه افکار عمومی سایر کشورها را به خود معوف کند.
توییت سفیر چین برای قدردانی از ایرانی که در ووهان مانده بودو با کادر درمانی همراهی می کرد، نمونه پیروز بیان نوعدوستی ایرانیان در چین محسوب می گردد.
کم نیست تعداد ایرانیانی که در کشورهای دچار بحران نظیر فرانسه،ایتالیا،اسپانیا،امریکا به خدمات دهی عمومی مشغول هستند و خبری از آنها منتشر نمی گردد.
بهره گیری از دفاتر رسانه های خارجی برای انعکاس شرایط کنونی کشور و همدلی ایجاد شده برای مقابله با کرونا دیگر رویکردی است که به نظر می رسد مغفول مانده و کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
اما پرداخت رسانه ای به نقاط مثبت روزهای کرونایی ،تنها یک بخش ماجراست.
دفتر تبلیغات و بازاریابی وزارت جهانگردی باید با فراخوان فعالان جهانگردی و بهره گیری از شیوه های پیروز دنیای،از همین حالا برای حضور در بازارهای دنیای برنامه ریزی کند.
تغییر نگاه به ایران در پسا کرونا نیازمند تشکیل ستادی کاربردی و عملیاتی در وزارت جهانگردی است تا با رصد روزانه اخرین تحولات این صنعت،به برنامه منسجم وهدفمند برای برون رفت از شرایط بحرانی کنونی دست یافت.
کسب و کارهای صنعت جهانگردی ایران آسیب های جدی دیده اند که اثار و تبعات ان پس از مهار این ویروس دنیای،در جامعه هویدا خواهد شد.
بخش خصوصی از توان لازم برای تغییر نگاه دنیای به ایران و جلب توجه جهانگردان خارجی برخوردار نیست و دولت موظف به حمایت از فعالان جهانگردی برای احیای دوباره است.
منبع: توریسم آنلاین