طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مصوب شد

به گزارش علی آباد جدید، گروه استان ها نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پس از رایزنی های بسیار مصوب شده و اجرای آن برای منطقه شرق کشور ضروری است.

طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مصوب شد

با همراهی هزینه سفر به عمان از نگین خاورمیانه مسقط و صلاله دیدن کنید و با زیبایی های خاورمیانه و فرهنگ شیخ نشین ها آشنا شوید .

نظر افضلی در گفت وگو با خبرنگار خبرنگاران در بیرجند با اشاره به نشست مشترک کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس شورای اسلامی با وزیر نیرو گفت: بزرگ ترین مشکل شهرستان های نهبندان و سربیشه نبود و یا کمبود آب شرب بهداشتی در روستاهای این دو شهرستان است و در حال حاضر در بالغ بر 200 روستا در این دو شهرستان آبرسانی به صورت سیار انجام می گردد که این زیبنده و شایسته کشور نیست.

وی گفت: نباید در این زمان شاهد آن باشیم که در روستاهای نهبندان و سربیشه به دلیل عدم وجود آب بهداشتی، مردم این روستاها برای استحمام خود از روش های قدیمی گرم کردن آب در دیگ و استحمام با آن استفاده نمایند.

با بودجه های فعلی آبرسانی به روستاها عملاً غیرممکن است

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مطالعات برای ساخت مجتمع های آبرسانی روستایی در سال های گذشته اجرا شده و در حال حاضر باید با تخصیص بودجه های خوب و در خور توجه در احداث آنها بکوشیم که بودجه های فعلی این بخش آبرسانی به این روستاها را عملاً غیرممکن می سازد چراکه در دو شهرستان نهبندان و سربیشه در سال گذشته احتیاجمند 90 میلیارد تومان برای تکمیل این مجتمع ها بودیم که با نرخ های جدید حداقل 150 میلیارد تومان تخصیص اعتبار احتیاج است.

افضلی اضافه کرد: این در حالی است که کل بودجه استان خراسان جنوبی در آبرسانی روستایی 20 میلیارد تومان است که باید بین 9 شهرستان استان تقسیم گردد و اگر قرار باشد به همین منوال وضع ادامه یابد آبرسانی به مردم محروم این نقطه از کشور شاید تا 30 سال آینده هم به انتها نرسد.

وی توضیح داد: باید در این خصوص چاره ای اندیشید تا این معضل که تداوم آن به دنبال خود مسائل مهم امنیتی (با توجه به مهاجرت مردم از روستاها و خالی از سکنه شدن مرزهای کشور با افغانستان) و اجتماعی (حاشیه نشینی در شهرهای بزرگ) نیز خواهد داشت هرچه زودتر رفع گردد.

در 3 سال گذشته نتوانسته ایم حتی یک پروژه مجتمع آبرسانی روستایی را به انتها برسانیم

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس گفت: با این اعتبارات در 3 سال گذشته نتوانسته ایم حتی یک پروژه مجتمع آبرسانی روستایی را به انتها رسانده و افتتاح کنیم و باید نگاه ملی به این منطقه محروم تغییر یافته و به این دو شهرستان توجه ویژه ای برای برخورداری از زیرساخت های سکونت در یک محل گردد.

افضلی ادامه داد: در این زمینه و در راستای رفع مسائل این دو شهرستان با پیگیری زیاد پیروز شدیم سفر کمیسیون آب، کشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی را به استان خراسان جنوبی داشته باشیم که مصوبات خوبی هم در نتیجه این اقدام رخ داد اما با تخصیص قطره چکانی بودجه ها نمی توان به تحقق مصوبات امید زیادی داشت بنابراین خواهان تخصیص بودجه ویژه برای این دو شهرستان و رفع سازی مسائل آن هستیم.

وی با بیان اینکه با مدیر عامل و رئیس هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی مهندسی آب و فاضلاب کشور ملاقات نموده و قول سفر وی به این دو شهرستان گرفته شده گفت: از وزیر نیرو نیز درخواست شد با سفر به این دو شهرستان از نزدیک شاهد مسائل این منطقه بوده و در راستای رفع آنها مساعدت لازم را مبذول دارند که مقرر شد سفر وزیر نیرو به استان پس از سفر مدیرعامل شرکت مادرتخصصی مهندسی آب کشور اتفاق افتد.

3 نیروگاه بادی در خراسان جنوبی در حال ساخت است

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد: در راستای پروژه نیروگاه های بادی یک پروژه در شهرستان نهبندان توسط شرکت سرمایه گذاری تأمین اجتماعی (شستا) و دو پروژه در شهر درح (یک نیروگاه توسط شستا و یک نیروگاه توسط مپنا) در حال ساخت است که با توجه به ارتفاع بالای شهرستان سربیشه از سطح دریا و وجود بادهای شدید خصوصاً در شهر درح ساخت این نیروگاه ها را توجیه پذیر می نماید.

افضلی اضافه کرد: هم اکنون نرخ خرید تضمینی برق فراوریی نیروگاه های خورشیدی جوابگوی هزینه های ساخت آن نیست و در سال های گذشته و با مشارکت کمیته امداد و با مبلغ 25 میلیون تومان در خانه های مددجویان کمیته نیروگاه خانگی خورشیدی نصب شد که با توجه به نرخ خرید تضمینی برق هم اکنون درآمد برق فراوریی حتی قسط وام آن را نیز تأمین نمی نماید.

احداث نیروگاه 7مگاواتی خورشیدی در سربیشه

وی گفت: هم اکنون در سطح بزرگ نیز در شهرستان سربیشه یک نیروگاه 7مگاواتی خورشیدی در حال احداث بوده که این نرخ پایین سرمایه گذاری برای بخش خصوصی این پروژه را نیز دارای عدم توجیه مالی نموده و انتظار می رود که با اصلاح و به روزرسانی این نرخ در توسعه فراوری انرژی های تجدیدپذیر کوشش گردد.

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: تا به امروز مذاکرات و مکاتبات زیادی در زمینه اعمال تعرفه تخفیف گرمسیری برق در شهرستان نهبندان و به ویژه بخش بندان این شهرستان اجرا شده است و با در نظر دریافت این نکته که فاصله بندان با زابل 70 کیلومتر بوده و زابل از این تعرفه تخفیفی بهره مند است اما نهبندان بی بهره از وزیر نیرو درخواست شد که این مشکل نیز حل وفصل شده و این منطقه نیز شامل آن تعرفه شوند.

تعرفه تخفیف گرمسیری برق در شهرستان نهبندان اعمال گردد

افضلی با بیان اینکه مردم این منطقه از این تفاوت گله مند بوده و بارها ابراز داشته اند که این تغییر نرخ ها موجب مهاجرت به سیستان و بلوچستان شده گفت: از وزیر نیرو درخواست کردیم این موضوع با چاره اندیشی ملی در تغییر شاخص های سنجش رفع گردد.

وی اضافه کرد: پست 132کیلوولتی برق در این منطقه برای برق رسانی صنعتی به معادن منطقه مورد احتیاج است که در این زمینه نیز با معاونین وزارت نیرو مذاکره و مکاتبه شده و امیدواریم وزارت نیرو در احداث این پست که نقش به سزایی در رونق مالی و شکوفایی معدنی منطقه خواهد داشت تسریع کند همچنین موضوع انتقال برق از پست احداثی به معادن نیز مطرح بوده که شرکت ایمیدرو قول انجام این بخش را با سرمایه گذاری 19میلیارد تومانی داده است.

تسریع در احداث سدهای تغذیه ای منطقه

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه در مجلس شورای اسلامی گفت: در زمینه احداث سدهای تغذیه ای از وزیر نیرو خواستیم در منطقه سربیشه و نهبندان (چاهداشی و مشوکی و دهنه سرکل) احداث این سدها تسریع یابد چراکه این سدها علاوه بر اینکه نقش بسیار مثبتی در بهبود سطح آب منطقه دارند از خروج آب از کشور به افغانستان نیز جلوگیری می نمایند.

افضلی اضافه کرد: درست است آب خروجی از کشور مجدداً در منطقه هامون وارد کشور می گردد اما باید توجه داشت که آن آب دیگر برای منطقه کارایی ندارد.

وی اعلام کرد: از دیگر موضوعات مطرح شده در این نشست بحث نیروگاه های بادی در حوزه انتخابیه بود که در حال حاضر عملاً از دسترس مردم، کشاورزان خود منطقه خارج شده بنابراین تنها دو راه باقی می ماند که یا باید از منطقه هامون صابوری خط انتقال آب خروجی از منطقه به نهبندان و سربیشه احداث گردد و یا با احداث سدهای تغذیه ای تا حد امکان از خروج آب جلوگیری گردد.

بارندگی های اخیر موجب نگردد از طرح انتقال آب به خراسان جنوبی غافل شویم

نماینده مردم شهرستان های نهبندان و سربیشه خطاب به وزیر نیرو مطرح کرد: بارندگی های اخیر و تزریق یک میلیارد مترمکعب آب به منطقه سیستان و زابل موجب آن نگردد که از طرح انتقال آب از دریای عمان به استان سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی غافل شویم چراکه این طرح پس از رایزنی های بسیار مصوب شده و اجرای آن برای منطقه شرق کشور ضروری است.

وزیر نیرو نیز در این زمینه گفت: این پروژه طبق برنامه ریزی اجرا شده در حال اجراست و تخصیص اعتبارات مطابق انتظار خواهد بود.

افضلی اعلام کرد: در زمینه احداث شبکه آب و فاضلاب سربیشه و با پیگیری های زیاد سرمایه گذار خصوصی برای اجرای آن باید برای حمایت از این سرمایه گذار با استفاده از پساب این طرح برای کشاورزی در پایین دست مجتمع احداثی همکاری گردد و انتظار می رود وزیر نیرو نیز در این زمینه مساعدت لازم را مبذول دارند.

ش

منبع: تسنیم
انتشار: 21 بهمن 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 732

به "طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مصوب شد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرح انتقال آب از دریای عمان به سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی مصوب شد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید