طرز تهیه آش آبغوره تبریزی برای لاغری و پاکسازی کبد چرب

به گزارش علی آباد جدید، در طرز تهیه آش آبغوره که یک آش مفید برای پاکسازی کبد و لاغری هم هست به مواد ساده ای مثل لوبیا، عصاره گوشت، غلات، سبزیجات تازه، رب گوجه فرنگی، نعنا داغ، ادویه و آبغوره احتیاج دارید. آش آبغوره یک غذای چربی سوز است و می تواند در کاهش وزن یا پاکسازی کبد چرب تاثیرگذار باشد. با ما در این مقاله از در همراه باشید تا طرز تهیه آش آبغوره تبریزی را به شما آموزش بدهیم.

طرز تهیه آش آبغوره تبریزی برای لاغری و پاکسازی کبد چرب

مواد لازم برای تهیه آش آبغوره (برای 4 نفر)

مواد اولیهمیزان مورد احتیاج
آبغورهنصف لیوان فرانسوی دسته دار
بلغور گندم1 لیوان فرانسوی دسته دار
سبزی خشک نعناعبه میزان لازم
پیاز (برای پیاز داغ)1 عدد میانه
سیر (برای سیر داغ)3 حبه درشت
آب قلم یا عصاره گوشت3 لیوان فرانسوی دسته دار
سبزی آشنیم کیلوگرم
برنج (ایرانی یا نیم دانه)نصف لیوان فرانسوی دسته دار
لوبیا قرمز1 لیوان فرانسوی دسته دار
گوجه فرنگی4 تا 6 عدد
رب گوجه فرنگی2 قاشق غذاخوری
غوره1 لیوان فرانسوی دسته دار
نمک، فلفل سیاه و زردچوبهبه میزان لازم
روغن سرخ کردنیبه میزان کافی

مدت زمان لازم برای خیس خوردن حبوبات: 12 ساعت

مدت زمان لازم برای خیس خوردن برنج و بلغور گندم و جو: 3 ساعت

مدت زمان لازم برای آماده سازی مواد اولیه و پخت آش بلغور: 90 تا 120 دقیقه

مقدار کالری موجود در هر 100 گرم آش آبغوره: حدود 54 کیلوکالری

مراحل طرز تهیه آش آبغوره

مراحل طرز تهیه آش آبغوره را دنبال نموده و از این غذای ساده برای کاهش وزن یا پاکسازی کبد چرب بهره ببرید.

مرحله اول: لوبیا، بلغور گندم و برنج را بخیسانید

در اولین مرحله از طرز تهیه آش آبغوره ساده باید غلات و حبوبات را به خوبی بشویید و بخیسانید. لوبیا قرمز را در ظرف مناسب و پر آبی بریزید و برای مدت 12 ساعت بخیسانید. میزان آب باید به میزان ای باشد که سطح لوبیاها را کاملا بپوشاند. برای گرفتن نفخ لوبیا، در طول این مدت باید 3 تا 4 بار آب لوبیا را عوض کنید.

بعلاوه در فاصله خیس خوردن لوبیا باید بلغور گندم و جو و بعلاوه، برنج را بشویید و همراه با میزان مناسبی آب در ظرف جداگانه ای بریزید. برنج و بلغور گندم و جو را حداقل برای مدت 3 ساعت بخیسانید و در طول این مدت، چند بار آب آن را عوض کنید.

برای خرید انواع حبوبات از جمله لوبیا قرمز، برنج و بلغور گندم و جو می توانید به صورت و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله دوم: پیاز داغ را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه آش آبغوره پیاز داغ () درست کنید. برای این کار پیاز را بشویید و پوست آن را بگیرید. سپس، پیاز را به صورت نگینی خرد کنید. تابه مناسبی را انتخاب کنید و میزانی روغن در آن بریزید. سپس، تابه حاوی روغن را روی حرارت میانه قرار دهید تا داغ گردد.

پس از داغ شدن روغن، قطعات پیاز نگینی را در تابه بریزید و تفت دهید تا پیاز کاملا سبک و طلایی گردد. در لحظات آخر، میزانی زردچوبه و فلفل سیاه به پیاز اضافه کنید تا عطر و طعم بهتری پیدا کند.

برای خرید پیاز داغ آماده، روغن سرخ کردنی، فلفل سیاه و زردچوبه می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله سوم: سبزی آش را آماده کنید

آش آبغوره با استفاده از سبزی تره و جعفری به نسبت مساوی تهیه می گردد. البته، در صورت تمایل می توانید میزانی نعنا و ترخون تازه را هم به ترکیب سبزی آش آبغوره اضافه کنید. برای آماده سازی سبزی ها باید ابتدا آن ها را به دقت پاک کنید و ساقه ها و برگ های زرد یا سفت و چوبی شده را دور بریزید.

سبزی پاک شده را به خوبی و در چند نوبت بشویید و در آبکش قرار دهید تا آب اضافی آن خارج گردد. سپس، با استفاده از چاقوی تیز و تخته آشپزی یا با یاری سبزی خردکن، سبزی ها را ساطوری کنید و کنار بگذارید.

مرحله چهارم: لوبیا را بپزید

حالا، آب لوبیای خیس خورده را خالی کنید و لوبیاها را برای آخرین بار زیر آب بگیرید تا کاملا شسته شوند. سپس، آن ها را با میزانی آب تازه در قابلمه مناسبی بریزید و روی شعله میانه قرار دهید. حدود 1 ساعت صبر کنید تا لوبیاها نیم پز شوند.

مرحله پنجم: برنج و بلغور خیس خورده را اضافه کنید

پس از نیم پز شدن لوبیا باید برنج و بلغور خیس خورده را هم به قابلمه اضافه کنید. این مواد را به خوبی هم بزنید تا طعم یکدیگر را بگیرند. سپس، یا را هم همراه با میزانی آب جوش به این ترکیب اضافه کنید. حرارت را ملایم کنید و اجازه بدهید بلغور گندم و برنج خیس خورده کاملا بپزد.

مرحله ششم: گوجه فرنگی را پوره و به آش اضافه کنید

در فاصله پختن بلغور گندم و برنج وقت آن است که سراغ گوجه فرنگی ها بروید و آن ها را به خوبی بشویید. سپس، پوست گوجه ها را بکنید. گوجه فرنگی بدون پوست را با یاری رنده یا دستگاه غذاساز کاملا پوره کنید.

پس از پختن برنج و بلغور گندم باید پوره گوجه فرنگی را به قابلمه اضافه کنید. باز هم مدتی منتظر بمانید تا پوره گوجه فرنگی هم کاملا بپزد.

مرحله هفتم: غوره، سبزی آش و آبغوره را به آش اضافه کنید

غوره تازه را به دقت پاک کنید و دم و شاخه های اضافی آن را بگیرید. سپس، غوره پاک شده را به خوبی بشویید و در آبکش بریزید تا آب اضافی آن خارج گردد. سپس از اطمینان از پخت کامل لوبیا، برنج، بلغور گندم و پوره گوجه فرنگی دیگر وقت آن است که غوره پاک شده، آبغوره و سبزیجات ساطوری شده را هم به قابلمه اضافه کنید.

با افزودن این مواد، احتمالا آش شما خیلی غلیظ خواهد شد. بنابراین، ضروری است چند لیوان آب جوش هم به قابلمه اضافه کنید. حالا، حدود 15 تا 30 دقیقه منتظر بمانید تا همه مواد در کنار یکدیگر بپزند و طعم و مزه یکدیگر را بگیرند.

برای خرید آبغوره می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله هشتم: رب گوجه فرنگی را تفت دهید و در آش بریزید

حالا میزان کمی روغن را در تابه تمیزی بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید تا داغ گردد. رب گوجه فرنگی () را به تابه حاوی روغن داغ اضافه کنید و کاملا تفت دهید تا رنگ رب گوجه باز گردد. در نهایت، رب گوجه تفت دیده را هم به مواد داخل قابلمه اضافه کنید و خوب هم بزنید.

برای خرید رب گوجه فرنگی می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله نهم: نعنا داغ و سیر داغ را آماده کنید

برای آماده کردن سیر داغ () ابتدا سیرها را خرد کنید و در روغن داغ سرخ کنید. سیر داغ را از تابه خارج کنید و نعنا داغ درست کنید. برای درست کردن نعناع داغ () باید تابه تمیز و خشکی را انتخاب کنید و میزانی روغن در آن بریزید. تابه حاوی روغن را روی حرارت ملایم بگذارید و صبر کنید تا کاملا داغ گردد.

سپس، نعنا خشک را داخل روغن داغ بریزید و به سرعت هم بزنید. پس از گذشت چند ثانیه، حرارت را خاموش کنید و هم زدن نعنا داغ را ادامه دهید تا نسوزد و تلخ نگردد. یادتان باشد، نعنا خشک خیلی زود سیاه و تلخ می گردد. بنابراین، این کار را باید با سرعت و دقت بالایی انجام دهید. در نهایت، نیمی از نعنا داغ را به قابلمه آش اضافه کنید و نیم به جای مانده را برای تزیین آش آبغوره کنار بگذارید.

برای خرید سبزی نعنا خشک و سیر داغ آماده می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

مرحله آخر: آش آبغوره را سرو کنید

حالا، آش آبغوره شما آماده سرو است. قبل از سرو آش آبغوره حتما طعم آن را بچشید و در صورت لزوم، میزانی نمک و فلفل به آن اضافه کنید. سپس، آش آبغوره را در کاسه مناسبی بریزید و با میزانی نعنا داغ، پیاز داغ و سیر داغ (در صورت دلخواه) یا با جعفری تازه و خرد شده یا حتی با دانه انار تزیین کنید.

برای خرید نمک و سیر داغ آماده می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.

بیشتر بخوانید:

نکات مهم در طرز تهیه آش آبغوره تبریزی

  • بسته به ذائقه، به جای لوبیا قرمز می توانید از لوبیا چشم بلبلی یا لوبیا چیتی بهره ببرید.
  • در صورت تمایل، به جای بلغور گندم می توانید از بلغور جو یا از ترکیب بلغور جو و گندم بهره ببرید.
  • اگر به سبزی تازه دسترسی نداشته یا وقت کافی برای پاک کردن و خرد کردن آن را ندارید، می توانید از سبزی خشک یا سبزی منجمد آش رشته بهره ببرید. برای خرید سبزی منجمد آش می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.
  • پیشنهاد می کنیم در طرز تهیه آش آبغوره رژیمی به جای برنج معمولی از برنج نیم دانه بهره ببرید. شکل ظاهری و بافت این نوع برنج برای غذاهایی مانند آش مناسب تر است. ضمناً، برنج نیم دانه حسابی لعاب می اندازد و خیلی زودتر از برنج معمولی می پزد.
  • اگر به آب قلم یا استاک گوشت دسترسی ندارید می توانید از 2 عدد عصاره گوشت یا عصاره مرغ آماده بهره ببرید. برای این منظور، روکش عصاره گوشت یا مرغ را باز نموده و با یاری دست، آن ها را پودر کنید و در قابلمه حاوی مواد و آب جوش بریزید. در این صورت در اضافه کردن نمک به آش احتیاط کنید. برای خرید انواع عصاره آماده می توانید به صورت حضوری و اینترنتی به وسیله فروشگاه های اقدام کنید.
  • در طرز تهیه آش آبغوره برای پاکسازی کبد چرب حتما از غوره انگور عسگری بهره ببرید. غوره انگور عسگری بدون دانه است و پوست نازکی دارد. بنابراین، نه تنها خیلی زود می پزد، بلکه جویدن آن هم آسان است.
  • اگر به غوره تازه دسترسی ندارید، برای تهیه آش آبغوره می توانید از کنسرو غوره شور یا غوره خشک بهره ببرید. در صورت دسترسی نداشتن به هیچ یک از این مواد، می توانید مقدار آبغوره آش را افزایش دهید. پیشنهاد می کنیم، آبغوره اضافی را کم کم داخل آش بریزید و هر بار آش آبغوره را بچشید. با انجام این کار از ترش شدن بیش از میزان آن جلوگیری می کنید.

بیشتر بخوانید:

فوت فن های خوشمزه شدن آش آبغوره ساده و خوشمزه

آیا در طرز تهیه آش آبغوره می توانیم مقدار آبغوره و ترشی آش را کم و زیاد کنیم؟

بله. بسته به ذائقه می توانید مقدار آبغوره، غوره و ترشی این آش را کم و زیاد کنید.

سبزی آش آبغوره چیست؟

آش آبغوره معمولا با استفاده از تره و جعفری درست می گردد. اما شما بسته به ذائقه می توانید میزانی نعنا، گشنیز و ترخون هم به این غذا اضافه کنید یا از سبزی آش رشته بهره ببرید.

طرز تهیه آش آبغوره با گوشت چگونه است؟

طرز تهیه آش آبغوره با گوشت درست مانند دستور بالاست. با این تفاوت که شما با استفاده از گوشت چرخ نموده باید تعدادی کوفته ریزه هم درست کنید. سپس، کوفته ها را تفت دهید و در مرحله آخر به آش اضافه کنید. کافی است چند دقیقه منتظر بمانید تا کوفته ها بپزند. سپس، می توانید آش آبغوره خوشمزه را سرو کنید.

آیا می توانیم آش آبغوره را با گوشت مرغ درست کنیم؟

بله. در صورت تمایل، می توانید آش آبغوره را با استفاده از آب مرغ و گوشت مرغ درست کنید. برای این منظور، پیشنهاد می کنیم سینه مرغ را کاملا بپزید و پس از ریش ریش کردن، آن را به قابلمه اضافه کنید.

آیا می توانیم در آش آبغوره لپه بریزیم؟

بله. در این صورت کافی است میزان مساوی لپه و عدس را جایگزین لوبیا کنید.

طرز تهیه آش آبغوره در طب سنتی چگونه است؟

طرز تهیه آش آبغوره در طب سنتی هم درست مانند دستور بالاست. تنها تفاوت در این است که 2 قاشق غذاخوری زنجبیل تازه رنده شده یا پودر زنجبیل هم به آش آبغوره اضافه می گردد. ضمناً، توصیه می گردد به جای روغن معمولی از روغن کنجد بهره ببرید.

شیرازی ها آش آبغوره را چطور درست می نمایند؟

طرز تهیه آش آبغوره شیرازی هم مشابه همان چیزی است که در این مطلب گفتیم. با این تفاوت که شیرازی ها در آش آبغوره معمولا به جای لوبیا قرمز از لوبیا چشم بلبلی استفاده می نمایند.

محصولات مرتبط

ادویه زردچوبه پت 90 گرمی فامیلا

33,500 تومان 33,900 تومان 1% تخفیف

هل 10 گرمی سانتین

39,500 تومان 39,900 تومان 1% تخفیف

زردچوبه 430 گرمی پت گلها

133,900 تومان 135,500 تومان 1% تخفیف

فلفل سیاه 75 گرمی گلستان

56,300 تومان 56,900 تومان 1% تخفیف

عصاره گوشت بره 8 عددی 80 گرمی الیت

14,900 تومان 15,000 تومان 1% تخفیف

آبلیمو 500 گرم سمیه

63,900 تومان 65,000 تومان 2% تخفیف

آبغوره 500 گرم شیشه سمیه

74,900 تومان 75,500 تومان 1% تخفیف

رب گوجه فرنگی شیشه 1500 گرمی ZER

89,900 تومان 110,000 تومان 18% تخفیف

رب گوجه فرنگی شیشه 1320 گرمی اصالت

90,900 تومان 94,500 تومان 4% تخفیف

شوید خشک شده اعلاء 100 گرمی لاریج سار

44,500 تومان 45,000 تومان 1% تخفیف

نعناع خشک شده اعلاء لاریج سار

44,500 تومان 45,000 تومان 1% تخفیف

پیاز سرخ شده خلال 300 گرم لاریج سار

107,900 تومان 120,000 تومان 10% تخفیف

سیر سرخ شده 200 گرم لاریج سار

107,900 تومان 110,000 تومان 2% تخفیف

برنج طارم 1 کیلویی گل کنار

117,900 تومان 128,000 تومان 8% تخفیف

روغن مایع آفتابگردان 1620 آنتی اکسیدان طبیعی آبی لادن

92,900 تومان 97,900 تومان 5% تخفیف

روغن 810 گرمی سرخ طلایی بهار

ناموجود

عدس 900 گرمی سبزدانه

135,920 تومان 169,900 تومان 20% تخفیف

لوبیا قرمز 900 گرم مث چی

109,000 تومان 109,900 تومان 1% تخفیف

ذرت 450 گرم سبزدانه

58,900 تومان 69,900 تومان 16% تخفیف

بلغور گندم 900 گرمی گلستان

42,900 تومان 49,900 تومان 14% تخفیف

بلغور گندم بسته سلفونی 800 گرمی آذوقه

31,300 تومان 34,900 تومان 10% تخفیف

سبزی قرمه 400 گرم پمینا

44,300 تومان 44,800 تومان 1% تخفیف

سبزی قورمه سرخ شده منجمد 400 گرم نوبر سبز

122,900 تومان 137,700 تومان 11% تخفیف

سبزی آش 400 گرم منجمد سیر تا پیاز

41,000 تومان 41,500 تومان 1% تخفیف

سیب زمینی 10*10 900 گرمی نوبر سبز

93,900 تومان 117,700 تومان 20% تخفیف

پیاز سرخ شده 150 گرمی نوبر سبز

122,900 تومان 137,700 تومان 11% تخفیف

منبع: افق کوروش
انتشار: 18 تیر 1403 بروزرسانی: 18 تیر 1403 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2414

به "طرز تهیه آش آبغوره تبریزی برای لاغری و پاکسازی کبد چرب" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه آش آبغوره تبریزی برای لاغری و پاکسازی کبد چرب"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید