طرز تهیه نان خرمایی؛ مناسب برای افطاری ماه رمضان

به گزارش علی آباد جدید، اگر برای باز کردن روزه در ماه رمضان در پی تنوع و جایگزین برای خرما میگردید، ما علاوه بر رنگینک، به شما نان و کلوچه خرمایی را پیشنهاد میکنیم. نان خرما برای افطار یا وعده صبحانه و میان وعده بسیار مناسب است. خرما خواص بسیار زیادی دارد به همین دلیل مصرف آن در افطار توصیه میشود. در اینجا به آموزش نان خرمایی فوق العاده خوشطعم با خمیر عالی و ترد میپردازیم.

طرز تهیه نان خرمایی؛ مناسب برای افطاری ماه رمضان
مواد لازم برای تهیه نان خرما
تخم مرغ2 عدد
وانیل1/4 قاشق چایخوری
شکرنصف پیمانه
روغن مایع1 پیمانه
آرد سفید3/5 پیمانه
بکینگ پودر1 قاشق مربا خوری
نشاسته ذرت2 قاشق غذاخوری
شیر خشک2 قاشق غذاخوری
شیرنصف پیمانه
مواد میانی داخل کلوچه خرمایی
خرما300 گرم
کره به دمای محیط رسیده20 گرم
پودر دارچیننصف قاشق چایخوری
پودر هل1 قاشق چایخوری

مراحل تهیه نان خرما:

1- تخم مرغ رو به همراه وانیل، روغن مایع، شکر داخل مخلوط کن بریزین و مخلوط کن رو روشن کنید تا مواد کاملا مخلوط و یکدست بشن.

2- آرد سفید رو داخل ظرفی بریزین و بکینگ پودر، نشاسته ذرت و شیر خشک رو بهش اضافه کنید و بعد مواد رو مخلوط کنید.

3- مخلوط تخم مرغ رو به آرد اضافه کنید.

4- ابتدا با قاشق مخلوط کنین تا تخم مرغ به خورد آرد بره و بعد با دست ورز بدین تا خمیر جمع بشه(خمیر نرم نیست). دقت کنید که نیازی به ورز دادن زیاد خمیر نیست چون در این صورت خمیر به روغن میوفته و کیفیت شیرینی ها خراب میشه.

5- نصف پیمانه شیر رو کم کم به خمیر اضافه کنید. چون جذب مایعات آردها با هم متفاوته ممکنه همه شیر مصرف بشه یا اینکه اضافه بیاد. (برای من کمتر از یک چهارم پیمانه شیر مصرف شد)

6- با دست خمیر رو ورز بدین وقتی خمیر نرم و لطیف و یکدستی حاصل شد که به دست نمیچسبه، از اضافه کردن مابقی شیر خودداری کنید.

7- خمیر به دست اومده رو به مدت پانزده دقیقه استراحت بدین(روی خمیر رو بپوشونین).

8- برای آماده کردن مواد میانی، هسته خرما ها رو خارج کنید و خرما ها رو پوست بگیرید. با مخلوط کن میکس کنید یا اینکه با چنگال کاملا له کنید طوری که مواد خمیری بشه.

9- بعد کره به دمای محیط رسیده و نرم شده و پودر هل و پودر دارچین رو به مواد اضافه کنید و کاملا مخلوط کنید تا یکدست بشه.

10- مواد رو داخل قیف یکبار مصرف بریزین و سر قیف رو ببرین تا کار باهاش راحت تر باشه.

11- خمیر استراحت نموده رو چند قسمت کنین و هر قسمت رو به شکل استوانه در بیارین(شکل زیر).

12- روی صفحه کار با وردنه به ضخامت چند میلی باز کنین و کناره ها و اضافات خمیر رو با چاقو جدا کنین تا در نهایت خمیر، شکل مستطیل داشته باشه.

13- از قسمت وسط خمیر آغاز به زدن مواد میانی با قیف بکنین و این کار رو تا خاتمه ادامه بدید.

14- مواد میانی رو کمی با دست مسطح کنید.

15- لبه های خمیر رو از هر طرف بلند کنید و با دو انگشت به هم بچسبونین و این کار رو تا خاتمه ادامه بدین.

16- قسمت های بهم چسبیده رو به آرومی با انگشت مسطح و صاف کنید و خمیر رو به آرومی برگردونین.

17- با چنگال از ابتدای خمیر آغاز به طرح انداختن کنید و این کار رو تا خاتمه ادامه بدین (فشار متوسطی به خمیر وارد کنید طوری که هم طرح روی خمیر بیفته و هم باعث پاره شدن خمیر نشه).

18- حالا با یه چاقوی تیز دو سر خمیر رو به ضخامت چند میلی جدا کنین تا کارمون تمیز باشه و بعد خمیر رو به میزان دلخواه برش بدین. بعد از هر برش اگه تیغه چاقو به مواد میانی آغشته شد، با یک دستمال نم دار اون رو تمیز کنید تا کارتون تمیز از آب در بیاد و بعد دوباره برش بدین.

19- داخل سینی فر رو با کاغذ روغنی پوشش بدین و شیرینی ها رو داخل سینی بچینین (نیازی نیست ما بین شیرینی ها زیاد فاصله بدین چون شیرینی ها کمی پف میکنه ولی نه در حدی که بهم بچسبن پس با فاصله معمولی شیرینی ها رو کنار هم قرار بدین).

20- فر رو با دمای صد و نود درجه سانتی گراد روشن کنید تا گرم بشه و بعد شیرینی ها رو داخل فر قرار بدین به مدت پانزده دقیق تا بپزه اگه فرتون گازی هست پنج دقیقه هم در آخر گریل رو روشن کنین تا روی شیرینی ها طلایی بشه اما اگه فرتون برقی هست نیازی به این کار نیست.

21- وقتی روی شیرینی ها طلایی شد از فر خارج کنید و اجازه بدین خنک بشه.

این کلوچه خرمایی فوق العاده خوشمزه و مقوی هست و نونی ترد با شیرینی ملایم داره و مواد میانی(خرما) باعث شیرین شدنش میشه برای تزیین شیرینی و بعلاوه برای شیرین تر شدنش میتونین در صورت دلخواه کمی روی شیرینی ها پودر قند الک کنید.

نکات مهم برای تهیه نان خرمایی:

  • در صورت دلخواه، داخل مواد میانی میتونین از گردوی ریز خرد شده یا کنجد و… هم بهره ببرید.
  • استفاده از شیرخشک باعث خوش رنگ تر شدن پوسته نان و ایجاد رطوبت و طعم بهتر میشه و ارزش غذایی نون رو هم بالا میبره و شیر خشک با نرم تر کردن خمیر، شکل دهی به اون رو راحت تر میکنه.
  • نشاسته ذرت پودری سفید رنگ است و از لحاظ طعم و رنگ خنثی است در صورتی که در دستور نان یا کیک یا شیرینی به جای میزانی از آرد نشاسته ذرت استفاده گردد لطافت آن را بیشتر میکند و در بافت نان تاثیر دارد.
  • در صورتی که مخلوط کن ندارین، میتونین از همزن برای زدن مخلوط تخم مرغ و… بهره ببرید مواد رو خوب هم بزنید تا کرم رنگ و کشدار بشه و بعد به مخلوط آرد اضافه کنید.
  • در صورتی که شیر خشک شما به هم چسبیده شده و حالت گلوله ای داره حتما از الک ریز رد کنید و وقتی به حالت پودری رسید به مواد اضافه کنید.
  • در فرهای برقی همواره 20 الی 30 درجه کمتر از دمای گفته شده رو در نظر بگیرین و فر رو با اون دما گرم کنین.
  • اگه میخواین نان خرمایی شما عطر فوق العاده خوبی داشته باشه، حتما از هل تازه آسیاب شده بهره ببرید. هل تازه آسیاب شده رو الک کنین و داخل مواد بریزین، هل جزو ادویه هایی هست که اگه به صورت تازه استفاده نشه و مانده باشه عطر خودش رو از دست میده.
  • میزان گلوتن موجود در آرد ها با هم متفاوته و جذب مایعات هر آرد هم با دیگری متفاوته بنابراین در اضافه کردن میزان شیر دقت کنید تا خمیر شما شل و چسبنده نشه، اما در صورتی که شیر رو کمی زیاد اضافه کردین و خمیر شل شد میزان کمی آرد اضافه کنید تا خمیر نچسبی حاصل بشه اما در اضافه کردن میزان آرد زیاده روی نکنید و با احتیاط و به میزان کم اضافه کنید

خرما خواص بسیار زیادی داره و استفاده از اون در ماه رمضان برای بدن بسیار مفیده، خرما غنی از چربی، کلسیم، سولفور، آهن، پتاسیم، فسفر، منگنز، مس، منیزیم و سایر مواد معدنی و ویتامین هاست که همه این ها برای سلامتی بدن بسیار مفید هستن

بعضی از متخصصان بر این باورند که خوردن یک عدد خرما در روز برای داشتن رژیم غذایی متعادل و سالم لازم است مزایای بسیار زیاد خرما باعث شده است این میوه یکی از برترین مواد تشکیل دهنده برای توسعه عضلات باشد. امیدواریم این دسر سالم و مقوی رو درست کنید و اط طعمش لذت ببرید.

منبع: اُکالا
انتشار: 23 دی 1400 بروزرسانی: 23 دی 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2021

به "طرز تهیه نان خرمایی؛ مناسب برای افطاری ماه رمضان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "طرز تهیه نان خرمایی؛ مناسب برای افطاری ماه رمضان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید