عربستان، فروپاشی سازمان های حامی محمد بن سلمان

به گزارش علی آباد جدید، به دنبال انتشار گزارش قتل روزنامه نگار منتقد سعودی بسیاری از سازمان ها و موسسه های حامی ولیعهد سعودی دچار تزلزل شده اند.

عربستان، فروپاشی سازمان های حامی محمد بن سلمان

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از سعودی لیکس، پیگیری های بین المللی، اروپایی و حقوق بشری در خصوص جنایات آل سعود به ویژه محمد بن سلمان ولیعهد سعودی باعث ایجاد یک سری شوک های سیاسی و فروپاشی سازمان های حامی محمد بن سلمان شد.

پی گیری های حقوقی بین المللی در فروپاشی سازمان های داخلی و خارجی حامی شاهزاده جوان بی پروا سعودی نقش داشت ؛چراکه وی به جنایت و رسوایی شهرت یافت.

در این گزارش به برجسته ترین فروپاشی سازمان های حامی ولیعهد سعودی پرداخته شده است:

- مگس های الکترونیکی: ماموریت آن کنترل افکار عمومی از طریق ترساندن تویترها و انتشار شایعات است. ارتش مگس های الکترونیک عربستان به فرماندهی سعود القحطانی وزیر مشاور در دیوان سلطنتی عربستان معروف به وزیر مگس ها است. این ارتش متشکل از چندین گروه هکر و برنامه نویس است که ماموریتشان ساخت افکار عمومی طرفدار سیاست های ، ولی عهد عربستان است.مگس های الکترونیکی پس از دست داشتن سعود القحطانی در قتل جمال خاشقجی روزنامه نگار منتقد سعودی مورد انتقاد سازمان های بین المللی حقوق بشر و فناوری قرار گرفتند.

همچنین اخیرا توییتر هزاران حساب متعلق به مگس های الکترونیکی سعودی را به دلیل حمله به گزارش اطلاعاتی آمریکا در خصوص روزنامه نگار منتقد سعودی مسدود کرد.

- سازماندهی لابی آمریکایی: مأموریت آن بازاریابی سیاست های بن سلمان در آمریکا و هماهنگی با تصمیم گیرندگان آمریکایی است. این سازمان پس از انتشار گزارش قتل خاشقجی متحمل ضربه مهلکی شد.

عربستان در ساعات آخر انتشار گزارش قتل خاشقجی از خلال ایجاد لابی علیه جوبایدن رئیس جمهور آمریکا تلاش کرد تا فشار بر عربستان را کاهش دهد تا اینکه محمد بن سلمان در آینده تاج و تخت سلطنت خود را از دست ندهد که تلاش های این سازمان با شکست روبرو شد.

- سازماندهی اقتصاد و تجارت - ماموریت آن کنترل پول و اقتصاد و ساختن امپراطوری برای بن سلمان است در واقع ، این سازمان پس از تحریم های متوالی از سوی برخی کشورها و همچنین استعفا شرکت های اقتصادی و سقوط تاریخی بورس، آغاز به فروپاشی کرد.

- سازمان امنیتی: ماموریت آن کنترل مفاهیم امنیتی و اطلاعاتی کشور و محدود کردن آنها به دستور محمد بن سلمان است ، اما بعد از انتشار گزارش خاشقجی دچار لرزشی شد.

- سازمان مفتی های دربار سلطنتی عربستان: ماموریت آن استفاده از دین و صدور فتوا برای خدمت به اهداف بن سلمان است که اقدامات محمد بن سلمان منجر به دیدگاه منفی نسبت به مفتی ها و علمای دینی شد؛چراکه آن ها یاوران قاتل توصیف شدند.

- تکنوکراتها و متخصصین رسانه ، نویسندگان و هنرمندان: ماموریت آن ها صیقل دادن جنایت های بن سلمان ، پشتیبانی از تصمیمات وی و توجیه استبداد آل سعود است.آن ها در نتیجه سیاست های متناقض آل سعود دچار سردرگمی و بلاتکلیفی شده اند.

ولیعهد سعودی می خواست با ایجاد سازمان های مختلف حکومت خود را تداوم بخشد اما با افشای جزئیات قتل روزنامه نگار سعودی موضع سیاسی وی دچار فروپاشی شد.

عبدالله العوده استاد دانشگاه سعودی اعلام کرد که تحریم های آمریکا علیه قاتلان روزنامه نگار منتقد سعودی مقدمه سقوط سیاسی ولیعهد سعودی است تا جایی که افشای گزارش اطلاعات آمریکا در خصوص قتل خاشقجی در محکومیت ولیعهد سعودی بسیار نقش داشت.

وی گفت:افشای این گزارش جنبه ماهیت ارتباط واشنگتن با عربستان در آینده را نشان می دهد.همانطور که تماس رئیس جمهور آمریکا با ملک سلمان بن عبدالعزیز پادشاه عربستان نشان داد که وی روابط آمریکا با عربستان را از خلال پادشاه عربستان دنبال می کند نه ولیعهد سعودی.

عبدالله العوده معتقد است که تحریم های ایالات متحده گرچه بن سلمان را شخصاً هدف قرار نمی دهد اما تحریم اطرافیانش آغاز انزوای سیاسی ولیعهد سعودی است.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 16 فروردین 1400 بروزرسانی: 16 فروردین 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1643

به "عربستان، فروپاشی سازمان های حامی محمد بن سلمان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عربستان، فروپاشی سازمان های حامی محمد بن سلمان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید