علی همراز:کرونا دنیا را یکی کرد

به گزارش علی آباد جدید، تهران (پانا) - کارگردان مستند خروج ممنوع درباره ایده و اجرای این فیلم-جستار شرح داد.

علی همراز:کرونا دنیا را یکی کرد

به گزارش صبا، علی همراز کارگردان و تهیه نماینده مستند خروج ممنوع که در بخش نیمه بلند ملی پانزدهمین جشنواره بین المللی سینماحقیقت حضور دارد در مصاحبه با خبرنگار سینمایی خبرگزاری صبا درباره ایده این مستند شرح داد: اواخر سال 98 با شیوع ویروس کرونا در دنیا بعد از گذشت حدود 2 ماه فکر کردم که چطور در شرایطی که همه مشاغل تعطیل و به دورکاری تبدیل شده اند، من به عنوان یک فیلمساز می توانم فیلمی درباره آدم ها و فضایی که در جریان است، بسازم اما از اتاق خودم خارج نشوم.

او درباره انتخاب ساختار و نوع روایت این مستند مطرح نمود: این فیلم یک فیلم-جستار است و دلیل انتخاب این ساختار این بود که برترین نوع روایت برای فیلم هایی که قرار است به درون انسان ها بپردازند، ساختار و روشی ست که در فیلم-جستارها وجود دارد.

وی اضافه نمود: این جستارها مرزهای روایی، تکنیکی و زیبایی شناختی را ادغام و رد می نمایند یعنی در این شیوه واقعیت با خیال و داستان با مستند ترکیب می گردد، از دل اسناد افسون زاده می گردد و در این صورت می توانیم قصه را با ظاهر بهتری روایت کنیم.

این کارگردان با بیان اینکه یکی از ارکان اصلی فیلم-جستارها خودبیانگری است، گفت: به عنوان یک فیلمساز که نماینده قشر زیادی از افرادی ست که در 2 سال اخیر تجربه زندگی در شرایط کرونایی را داشتند، تصمیم گرفتم به این موضوع بپردازم. با تجربیات و ابزارهای مختلف مانند پرفرمنس، چیدمان، قصه، انیمیشن و آرشیو سعی کردم احساس تنهایی شدیدی را که همه ما در دوران کرونا داشتیم به تصویر بکشم.

همراز در پایان درباره دلیل چندزبانه بودن راوی مستند تشریح کرد: در سال 2020 و 2021 کشورهای دنیا و مسائل دغدغه های آن ها بسیار نزدیک به هم بود یعنی همان مسئله ای که یک فرانسوی داشت، من به عنوان یک ایرانی داشتم و همان مسئله ای که یک عرب داشت آمریکایی، آلمانی و ژاپنی نیز با آن درگیر بود. اینکه راوی مستند را به چند زبان مختلف روایت کرد در اصل برای بیان این مساله دنیای بود و درواقع زبان در این مستند اهمیت ندارد بلکه حرفی که زده می گردد، مهم است.

منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 26 اسفند 1400 بروزرسانی: 26 اسفند 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 2090

به "علی همراز:کرونا دنیا را یکی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "علی همراز:کرونا دنیا را یکی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید