عمارت سبزآباد؛ بنا سفید و روایات سرکنسولگری انگلیس

به گزارش علی آباد جدید، انگلیسی ها به دلیل موقعیت ویژه ای که بوشهر در معادلات سیاسی و مالی منطقه خلیج فارس داشت، پس از آنالیز ها و مطالعاتی که از چابهار تا بوشهر انجام دادند انتها این بندر را به دلیل احاطه ای که بر کرانه های شمالی و جنوبی خلیج فارس و همچنین ارتباطاتی که با هندوستان، قلب تپنده سیاست و اقتصاد مستعمراتی بریتانیا داشت به عنوان محلی دائمی برای استقرار سرکنسولگری خود انتخاب کردند.

عمارت سبزآباد؛ بنا سفید و روایات سرکنسولگری انگلیس

کنسولگری انگلستان در عمارت سبزآباد در طی مدت حضور آنان در خلیج فارس و ایران به یکی از مهمترین مکان هایی مبدل شده بود که سیاست های اصلی این دولت را در منطقه پیش می برد.

نمایندگی سیاسی انگلیس در بوشهر و سبز آباد به مرکز اصلی تدوین دیپلماسی انگلیسی ها تبدیل شده بود که از آن جا بر شیخ نشین های خلیج فارس نظارت می کردند. به همین دلیل نیز این کنسولگری در خلال جنگ دنیای اول آماج حملات و شبیخون های متعددی از سوی مبارزان جنوب بود.

در جنوب عمارت اصلی، عمارت کلاه فرنگی واقع است که محل اصلی اقامت سرکنسول انگلیس بوده و وی برای مدیریت سریع امور در این محل اقامت داشته است. در کنسولگری سبزآباد تعدادی سرباز هندی و افسران و سربازان انگلیسی به صورت دائمی حضور داشته اند.

بعد از انتقال دفتر نمایندگی سیاسی انگلیسی به بحرین، این عمارت در سال 1946 میلادی / 1365 هجری قمری / 1325 هجری شمسی به دولت ایران تحویل داده شد و بعدها نیز به نوبه خود، به نیروی دریایی ارتش تحویل داده شد که پس از آن کاربری این عمارت تحت مدیریت ارتش جمهوری اسلامی ایران به موزه دریا و دریانوردی بوشهر تغییر یافت.

بازسازی این بنا از طرف وزارت میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی به عنوان موزه منطقه ای خلیج فارس از سال 1385 در دستور کار نهاده شد و در بهمن ماه 1398 به مرحله بهره برداری رسید.

موزه منطقه ای خلیج فارس موزه ای مخاطب محور و محتوا محور بوده که با تکیه بر اشیا ارزشمند به دست آمده از این منطقه و فرهنگ و تاریخ غنی گذشته و همچنین با بهره گیری از انواع تکنیک ها و استانداردهای نمایش و ارائه در دنیا مدرن امروز به معرفی خود خواهد پرداخت.

در این موزه کوشش شده به کلیه داشته های تاریخی، طبیعی، فرهنگی، مالی و سیاسی منطقه توجه شده و از بیان موزه ای و گرافیک محیطی جهت ارتباط موثرتر با مخاطبان داخلی و خارجی بهره برداری گردد.

روایت پردازی در این موزه بر اساس دوره های تاریخی ایران بوده و داستان شکل گیری تمدن منطقه تاریخی خلیج فارس در هر دوره تاریخی براساس مستندات با بیانی دیگر گونه به تصویر کشیده شده است.

از سوی دیگر به دو عنصر موسیقی و دریانوردی که نقشی اساسی در شکل گیری این تمدن دیرینه داشته اند، به صورت موضوعی توجه شده است.

تاریخ پر فرازونشیب خلیج فارس از زبان اشیا تاریخی نشان از هویت انکارنشدنی این منطقه دارد که هرگز از حافظه تاریخی مردمان ایران و دنیا محو نخواهد شد.

براساس اسناد موجود، بنا موزه منطقه ای خلیج فارس در گذشته به عمارت سفید سبزآباد و در حال حاضر به عمارت سبزآباد شهرت دارد. این بنا تحت تاثیر معماری سنتی شهر بوشهر ساخته شده و در تاریخ 28 دی ماه 1379 با شماره ثبت 2948 به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

اولین کشتی توپ دار در ایران

کشتی پرسپولیس اولین کشتی توپ دار در دوره قاجار بوده و از کشور آلمان در سال 1885 میلادی خریداری و به منظور بهره برداری در نیروی دریایی ناصر الدین شاه در آب های خلیج فارس مورد استفاده نهاده شده است.

این کشتی بخار 600 تنی، با قدرت 450 اسب بخار به سفارش یکی از پسران مخبر الدوله سفارش داده می گردد. ناخدا عباس در کتاب (چون پایه پنجم) گفته که این کشتی 800 تن ظرفیت داشت و در سال 1884 در آلمان به طرز بسیار محکم و سبکی ساخته شده که دولت ایران آن را خریداری کرد

کشتی پرسپولیس سالیانه یک یا دو بار به بنادر هندی می رفت و تحت تعمیر قرار می گرفت. از افسران این کشتی تا سال 1275 ه.ش (1892م/1313ه.ق) فقط 4 تن به اسامی (مانیکما و آلفردهمیک) فرماندهان (شوسزی، افسر دوم کشتی) و (اشترش، مهندس مکانیک و موتور خانه) در خدمت دولت ایران باقی ماندند و کارهای اصلی کشتی را افسران دریانورد ایرانی از جمله کاپیتان عباس دریانورد در دست داشت.

عمارت کلاه فرنگی بوشهر

ایسنا نوشت، در سال 1858 م / 1275 ه.ق این ساختمان به عنوان مقر تابستانی نمایندگی در سبزآباد واقع در زمینی مرتفع در ده کیلومتری بوشهر تاسیس شد.

با گذشت زمان بر تجهیزات ساختمان سبز آباد افزوده شد. در سال 1905 م / 1323 ه.ق با توافق حکومت هند و تصویب سفیر بریتانیا در تهران، ارتباط تلفنی بین سبز آباد و اداره شهری برقرار شد.

از عمارت سبز آباد تا سال 1946 م/ 1366 ه.ق به عنوان عمارت سر کنسولگری انگلیس در بوشهر استفاده میشد. بعد ار انتقال دفتر نمایندگی سیاسی انگلیس به بحرین، این عمارت به دولت ایران تحویل داده شد. بعدها عمارت سبز آباد در اختیار نیروی دریایی ایران نهاده شد و در هفتم آذر ماه 1387 ه.ش به مناسبت روز نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران به موزه دریا و دریانوردی اختصاص یافت.

منبع: گردشبان
انتشار: 1 مرداد 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1118

به "عمارت سبزآباد؛ بنا سفید و روایات سرکنسولگری انگلیس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "عمارت سبزآباد؛ بنا سفید و روایات سرکنسولگری انگلیس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید