قتل خاموش نیلوفر آبی، مهمانان تالاب انزلی با سوغات مرگ

به گزارش علی آباد جدید، حال تالاب انزلی خوب نیست و با وجود خشکسالی، ساخت موج شکن غیر اصولی در ورودی تالاب و ... این تالاب رو به خشکی است.

قتل خاموش نیلوفر آبی، مهمانان تالاب انزلی با سوغات مرگ

به گزارش خبرنگار، با وجود خشکسالی، ساخت موج شکن غیر اصولی در ورودی تالاب انزلی و سد سازی در سرچشمه ها این تالاب در معرض نابودی و ورود مار های غیر بومی در اطراف موج شکن نو، زندگی مردمان بومی این منطقه را به خطر انداخته است.

هم اکنون تالاب انزلی در حال خشک شدن است و بخش هایی از رود خانه های گردشگری همجوار مانند سیاه درویشان واقع در شهر صومعه سرا خشک شدند، به همین دلیل با محمدرضا محبوب فر کارشناس محیط زیست تبادل نظر کردیم و او گفت: یکی از مهمترین علتهای تخریب تالاب انزلی به علت تصرف اراضی ملی در حریم تالاب است. طی 10 سال اخیر شاهد پفراینده های زیادی در جهت تخریب چند هکتاری تالاب به صورت زمین خواری، ساحل خواری، سد سازی بر سرچشمه ها، توسعه منطقه ها مسکونی، صنعتی و زمین های کشاورزی به نام برطرف محرومیت بودیم.

محبوب فر در ادامه بیان نمود: اما 30 درصد از خشکی تالاب مربوط به موج شکن نو انزلی است که با توجیه گردشگر ایجاد شده و حریم تالاب را تحت تاثیر قرار داده و موجب عدم ورود و خروج آب تالاب شده است.

او با اشاره به اینکه با وجود چندین موج شکن قدیمی نباید موج شکن نو احداث می شد، اضافه کرد: موج شکن نو انزلی بدون توجیه مالی و محیط زیستی به صورت غیرقانونی ساخته شده است و باید تخریب گردد.

توافق محیط زیست با وزارت نیرو برای دریافت حق آبه تالاب ها تا انتها سال

عضو انجمن آمایش سرزمین ایران در خصوص افزایش چشمگیر مار ها در تالاب و شهر انزلی گفت: بخشی از مار ها بومی تالاب هستند و از قبل بوده اند، اما مار های غیر بومی از نژاد چیلپر و ناتریکس که از منطقه ها همجوار آورده شده اند.

او توضیح داد: برای ساخت موج شکن نو سنگ هایی از منطقه ها همجوار آورده شد که احتمال می رود این مار های غیر بومی به همراه این سنگ ها وارد تالاب انزلی شده باشند.

این کارشناس محیط زیست درباره خطرات این مار های غیر بومی برای انسان، توضیح داد: ممکن است این مار ها باعث گزش یا وحشت مردم شوند، اما سمی نیستند و به علت کم شدن حجم آب تالاب و بهم خوردن زیست بوم طبیعی، تکثیر و زاد و ولد مار های بومی و غیر بومی زیاد شده است.

محبوب فر اسم کرد: اگر تالاب احیا گردد، تعداد مار ها کم خواهد شد؛ اما با فرایند فعلی عمر تالاب رو به اتمام است و تعداد مار ها بیشتر خواهد شد بعلاوه در 50 سال اخیر بیش از 2 متر از سطح آب دریای خزر کاسته شده که این امر باعث غلظت آب دریا و افزایش شوری آب می گردد.

او با بیان اینکه شوره زار ها در حواشی دریای خزر افزایش پیدا نموده است، گفت: شاهد بیابان زایی در سواحل شمالی کشور هستیم.

عضو انجمن مخاطرات محیطی اضافه کرد: تالاب انزلی یک سرمایه ملی است که با پوشش های گیاهی و جانوری خاص با ثبت در سازمان یونسکو تحت پوشش کنوانسیون رامسر متعلق به مردم ایران و سراسر جهان است و هیچ شخص و نهاد سازمانی یا دولتی حق اعلام مالکیت یا تصرف آن را ندارد.

عبدالرضا کرباسی دکترای ژئوشیمی زیست محیطی دریایی هم درباره خطری که تالاب انزلی را تهدید می نماید، اظهار کرد: هر 30 سال باید یک متر از عمق تالاب کاسته گردد در حالی که در همین بازه زمانی سه متر از عمق تالاب انزلی کاسته شده است.

او در ادامه اسم کرد: کاهش سطح آب تالاب انزلی ناشی از بی توجهی وزارت نیرو نسبت به ورود میلیون ها متر مکعب فاضلاب و عدم احداث تصفیه خانه، بی توجهی وزارت جهاد کشاورزی نسبت به ورود سموم و کود شیمیایی و وزارت صنعت و معدن نسبت به ورود میلیون ها متر مکعب فاضلاب صنعتی است.

خطر خشکسالی برای استان های شمالی کشور

بعلاوه این تالاب محل رویش نیلوفر آبی است، نیلوفر آبی گلی عظیم به رنگ های سرخ و سفید است. این گل از لای گل و لای برمی خیزد که در ادیان مختلف مقدس و پاک در نظر گرفته می گردد. در ایران باستان هم این گل صندلی ویژه ای دارد.

نیلوفر آبی با نام لاله تالابی معروفیت جهانی دارد. گیاهان تالاب به سه دسته گیاهان شناور، غوطه ور و گیاهان حاشیه ای تقسیم می شوند، اما حال با خشک شدن تالاب انزلی می توان گفت هیچ نیلوفر آبی در این تالاب دیده نمی گردد.

جالب است بدانید که تالاب انزلی از مهم ترین و عظیمترین زیستگاه های جانوران ایران است. این تالاب با مساحتی بالغ بر 20 هزار هکتار در استان گیلان واقع شده است. حوزه آبریز تالاب انزلی حدود 374 هزار هکتار است.

این تالاب سالانه پذیرای تعداد زیادی از پرندگانی است که از سوی کشور های همسایه شمالی به ایران می آیند و از جالب ترین زیستگاه های طبیعی جانوران است. تالاب انزلی با 11 رود اصلی و 30 رود فرعی جزء تالاب های آب شیرین و طبیعی کشور است که این رود ها پس از آبیاری مزارع و شالیزار ها همراه جریان های سطحی حوزه آبریز تالاب وارد تالاب می ­گردند.

تالاب انزلی به علت موقعیت جغرافیایی از نظر مقدار بالای رطوبت و آب با هیچ یک از تالاب های ایران قابل مقایسه نیست. این تالاب چندین جزیره را در خود جای داده است، اما همانطور که گفته شد، این روز ها تالاب انزلی حال خوشی ندارد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 5 شهریور 1400 بروزرسانی: 5 شهریور 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1877

به "قتل خاموش نیلوفر آبی، مهمانان تالاب انزلی با سوغات مرگ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قتل خاموش نیلوفر آبی، مهمانان تالاب انزلی با سوغات مرگ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید