مروری بر واکنش های شتابزده؛ ترامپ به چه قیمتی این پیغام را مخابره کرد؟

به گزارش علی آباد جدید، امروز اولین روز سال 2020 است. روزی که ترامپ قهوه خود را ننوشیده، در شیپور (توئیتر) جنگ و تهدید دمید. حوادث روز گذشته منطقه سبز چه پیامدی خواهد داشت؟

مروری بر واکنش های شتابزده؛ ترامپ به چه قیمتی این پیغام را مخابره کرد؟

زهره نوروزپور: آمریکایی ها آخرین شب سال 2019 را با بحرانی جدی در خاورمیانه به خاتمه رساندند و صبح 2020 را با تهدید به جنگ آغاز کردند.

دستپاچگی پمپئو و توئیت های تهدید آمیز ترامپ درباره عراق، گواه این بود که در حمله به پایگاه کی1 تنها یک پیمانکار معمولی کشته نشده است. بلکه او مهره ای مهم برای ایالات متحده و دستگاه اطلاعاتی و امنیتی واشنگتن محسوب می شده است حتی مهمتر از سقوط گلوبال هاوک و حتی مهمتر از حمله به قلبت تاسیساتی آرامکو و حتی مهمتر از سوریه و نفوذی که از دست رفت!

سفارت آمریکا روز سه شنبه 31 دسامبر 2019 در آتش سوخت. در آتش خشم فرو خورده عراقی ها که 16 سال است ان را در سینه خود نگه داشته اند. خشم امروز عراقی ها، پاسخ روزهای جنگ، بمب های رادیو اکتیو، پوتین سربازان آمریکایی بر سینه مردان عراقی و تجاوز به ناموس آنها بود. هنوز رسوایی های ابوغریب و تجاوز نظامیان آمریکایی به زنان عراقی در محله های دورافتاده این کشور جنگ زده از ذهن عراقی ها پاک نشده، بلکه آتشی شد بر زیر خاکستر، که امروز زبانه کشیده است.

واکنش شتابزده آمریکا

همه چیز از روز یکشنبه شب آغاز شد. جنگنده های آمریکایی با حمله به پنج هدف، شامل سه موضع گردان های حزب الله در عراق و دو موضع در سوریه حمله کردند. این حمله آغازی شد بر خروش سیاستمدارن و شهروندان عراقی، تا اینکه روز سه شنبه در آخرین روز از سال 2019 سفارت ایالات متحده مورد هجوم عراقی های خشمگین نهاده شد.

ترامپ در توئیتی بار دیگر ایران را متهم کرد. رئیس جمهور ایالات متحده نوشت:ایران کاملا مسئول دانسته خواهند شد. علاوه بر این، ما از عراق انتظار داریم که از نیروهایش استفاده کند تا از سفارت حفاظت کند و بنابراین آگاه باشد!

پمپئو وزیر خارجه آمریکا نیز روز سه شنبه با مقامات عربی و دبیر کل سازمان ملل تلفنی مصاحبه کرد. پمپئو در اینباره با ولیعهد سعودی، ولیعهد ابوظبی، امیر قطر و مقامات عراق در مورد آخرین تحولات عراق رایزنی کرد.

پمپئو در واکنش اتفاقات روز گذشته عراق در تماس تلفنی با برهم صالح رئیس جمهور و عادل عبدالمهدی نخست وزیر عراق تلویحا معترضان عراقی را تهدید کرد و گفت که آمریکا از اتباع خود دفاع می نماید.

پمپئو همچنین با انتشار توئیتی خاطرنشان کرد: گروه های که از ایران پشتیبانی شده اند سفارت ما را تهدید می نمایند .

لیندسی گراهام سناتور نزدیک به ترامب نیز در توئیت خود نوشت: به همپیمانانمان در عراق ، این زمان شماست که با قانع کردن مردم آمریکا بگویید روابط آمریکا و عراق برای شما ارزشمند است و استحقاق حمایت دارد ، از کارمندان آمریکایی ما حمایت کنید و برای این اقدامتان پشیمان نخواهید شد.

تام کاتن سناتور جمهوری خواه آمریکا نیز مطرح کرد: سفارت ما در بغداد مورد یک حمله گستاخانه دیگر نهاده شد و ایران باید مسئولیت این حمله را برعهده گیرد.

از شب گذشته تا کنون واکنش مقامات آمریکایی به اتفاقات سفارت متفاوت و قابل تامل بوده است. آنها از همان ساعات اولیه انگشت اتهام را به سمت ایران نشانه گرفتند. نکته جالب آنجایی بود که دونالد ترامپ رئیس جمهور ایالات متحده پس از 17 سال اشغالگری، عراقی ها را علیه ایران می شوراند!

او بامداد امروز در توئیتی دیگر با افتخار نوشت که بنغازی دومی در کار نیست و کنایه ای به رقیب اتنخاباتی دیرینه زد.

توئیت های بامداد ترامپ تا کنون همراه با تهدید علیه تهران بوده است. توئیت ها نشان می دهد که هیچ فکری پشت آن نیست چراکه پشت هم و عصبی توئیت شده اند. یکبار نوشته است که به دنبال جنگ با ایران نیست و بار دوم نوشته است که ایرانی ها تهدید مرا جدی بگیرند.

پمپئو نیز از روز گذشته تا کنون مدام حرف پشت حرف و تهدید پشت تهدید! این ها نشان می دهد که امریکایی ها کمی ترسیده اند.

ترامپ در توئیتی دیگر عنوان نموده است که بالاترین سطح نظامیان خود را به منطقه گسیل نموده است و بعد از آن به ایران گفته است سال نو مبارک!

الیزابت وارِن نامزد انتخابات آمریکا در اینباره گفت: تصمیم بی ملاحظه ترامپ در خروج ار توافق هسته ای و حالا در انجام حمله هوایی به عراق بدون رضایت دولت عراق، ما را به جنگ نزدیک تر نموده و جان نیروها و دیپلمات های آمریکایی را به خطر انداخته است.

ما باید به جنگ های بی خاتمه خاتمه دهیم نه اینکه جنگ جدیدی آغاز کنیم.

حمله به سفارت برای واشنگتن رسوایی بود؟

اینکه یک رسوایی بود یا خیر، طول زمان معین خواهد که پسا حمله به مراکز دیپلماتیک چه خواهد شد؟ اگر بنا را بر رسوایی شکست سیاست خارجی بگذاریم شاید درست تر این باشد که بگوییم آمریکا در سیاست حضور نظامی و جنگ ها شکست خورده است. شاید واشنگتن باید از کشورها رخت نظامی را جمع کند و در پستوی کاخ سفید مانند واشنگتن تنها سیاستگذاری کند تا بلکه روزی، بار دیگر شکوه و عظمت گذشته را با ارزش های آمریکایی بازیابد!

پس از ورود آمریکا در جنگ ژاپن و چین درنهایت خاتمه جنگ دنیای دوم، ایالات متحده تا کنون در حیطه نظامی و جنگ پیروزی چشمگیری نداشته است . در افغانستان همچنان یک پا در هوا با طالبان مانده اند. در عراق اینگونه در پایگاه ها محصور شدند و اوج این شکست ها شکست سنگین در ویتنام است.

حادثه روز گذشته در عراق یادآور اتفاقی بود که سبب از دست رفتن وجهه خانم کلیتون شد. سفارت آمریکا در سال 2012 در بنغاز در سالگرد 11 سپتامبر نیز مورد تهاجم نهاده شد و دیپلمات بلندپایه آمریکا در این حمله کشته شد. هیلاری کلیتون که وزیر خارجه وقت آن موقع بود نتوانست این شرایط را نحو مطلوب آمریکایی ها مدیریت کند و در نهایت حمله نظامی علیه لیبی آغاز شد.

لیز اسلای سردبیر واشنگتن پست درباره این حمله این رسوایی را اینطور روایت می نماید: مردم می پرسند آیا آنچه در بغداد رخ داد شبیه حادثه بنغازی بود؟ یا بمبگذاری 1984 در لبنان؟

این بزرگتر از هر دوی آنها بود، به خاطر سرمایه گذاری هنگفت آمریکا در عراق. این رویداد بیشتر شبیه سایگون(جنگ ویتنام) بود. از امروز به بعد آیا آمریکایی هایی که داخل سفارت گیر افتاده اند راهی برای ترک آنجا دارند به جز بالگرد؟

با اینحال لیندسی گراهام معتقد است که ترامپ این پیغام را به دنیا داد که هرگز بنغازی دومی در دوران او وجود نخواهد داشت.

اما گرهام نمی گوید که ترامپ به چه قیمتی این پیغام را مخابره کرد؟ خاتمه این بازی قرار است به کجا ختم گردد؟ امروز روز دوم تحصن مقابل سفارت عراق است روزی که 4000 نظامی در کویت به حالت آماده باش درآمده اند و بعضی دیگر به منطقه گسیل شده اند. سال جدید پس از 17 سال اشغالگری در عراق احتمالا قرار است با یک جنگ داخلی انهم با بهانه ایران اغاز گردد، اینگونه احتمال می رود حضور نظامی آمریکایی ها در عراق پر رنگ تر از گذشته گردد با اینکه ترامپ دقیقا معین نکرد که بالاخره با ایران قصد جنگ دارد یا خیر؟ اما این مساله به نظر جدی می رسد که آمریکا به شدت نگران از دست دادن هژمونی خود در منطقه است. خصوصا پس از مانور مشترک سه کشور ایران، چین و روسیه، این یعنی زنگ خطر برای آمریکا که این فرضیه را مطرح می نماید که آیا سال 2020 جنگ منطقه ای شکل خواهد گرفت؟ یا اینکه عراق زمین سوخته می گردد و بنغازی دوم تکرار می گردد؟

سی ان ان نیز در گزارشی تحلیلی گفت:اگر عراقی ها و مجلس آنها بتواند خروج امریکا از این کشور را به تصویب برسانند، عملا ایرانی ها با تحریک متحدینش و با پرتاب چند کاتیوشا ما را کیش و مات نموده اند.

با اینحال امروز آغاز سال 2020 است. بامداد امروز ترامپ سال نو را تبریک گفت!

310 310

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 4 اسفند 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 773

به "مروری بر واکنش های شتابزده؛ ترامپ به چه قیمتی این پیغام را مخابره کرد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مروری بر واکنش های شتابزده؛ ترامپ به چه قیمتی این پیغام را مخابره کرد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید