مشاوره های پیش از ازدواج یا سر کیسه کردن جوانان!

به گزارش علی آباد جدید، کارشناسان توصیه می نمایند که زوج های جوان قبل از شروع زندگی مشترک از مشاور معتمد مشورت بگیرند، اما گاهی مشاوره رفتن برای آن ها گران تمام می گردد.

مشاوره های پیش از ازدواج یا سر کیسه کردن جوانان!

به گزارش خبرنگاران از خبرنگاران، درحال حاضر بسیاری از دختران و پسرانی که بخواهند ازدواج نمایند به این درک رسیده اند که برای بهتر شروع کردن یک زندگی مشترک احتیاجمند هدایت های یک مشاور هستند.

متاسفانه در کشور ما زوج ها خیلی وقت ها اطلاع کافی از مشاوره هایی که مشاوران در اختیار آن ها می گذارند، ندارند، یا گاهی احساس می نمایند، چون به حد مطلوبی از استقلال اقتصادی و خانوادگی رسیده اند، می توانند بدون مشورت با افراد دیگر بهترین انتخاب را داشته باشند.

از طرفی آمار های نگران نماینده ای که درباره طلاق زوجین هرساله ارائه می گردد حاکی از آن است که 5 سال اول زندگی مشترک با فراز و نشیب هایی همراه است که در این بین آمار طلاق را روز به روز بیشتر می نماید. به همین دلیل است که بحث احتیاج جدی به مشاوره قبل از ازدواج برای زوج های جوان مطرح می گردد.

نکته قابل توجه این است که مشاوره های قبل از ازدواج به یک فرآیند تخصصی تبدیل شده و در همه جای جهان مرسوم است. اهمیت این مشاوره زمانی معین می گردد گه انسان ها از یکدیگر شناخت کافی ندارند، بنابراین به منظور دستیابی به این شناخت برای ازدواج به یاری مشاور احتیاج دارند. محققان معتقدند که مشاوره قبل از ازدواج آن قدر اهمیت دارد که انسان برای آن وقت زیادی بگذارد.

تا جایی که مازیار جلوه روانشناس و مشاور خانواده اظهار کرد: با توجه به افزایش میزان طلاق، متارکه و روابط نابسامان عاطفی، یکی از ضرورت های اساسی در عصر حاضر مشاوره پیش از ازدواج است.

او گفت: در این نوع مشاوره، طرفین یعنی دختر و پسر مورد ارزیابی بالینی و روانشناختی قرار می گیرند.

جلوه با بیان اینکه زوجین در مشاوره پیش از ازدواج از لحاظ سلامت روانی آنالیز می شوند، اضافه کرد: معمولا این آنالیز با انجام مصاحبه توسط مشاور یا روانشناس و همچنین با اجرای آزمون های روانشناسی صورت می گیرد.

این روان شناس با بیان اینکه انجام مشاوره پیش از ازدواج علاوه بر سنجش سلامت روانی، موجب شفافیت تفاوت ها و شباهت های زوجین می گردد، توضیح داد: اگر تفاوت ها دیده نشوند، منجر به ایجاد اختلاف و مسائل فراوان در طول زندگی زناشویی خواهند شد.

او ادامه داد: زوجین اغلب در زمینه های فرهنگی، عقیدتی، فکری و ... با یکدیگر تفاوت دارند، البته افراد می توانند با انجام مشاوره های پیش از ازدواج، نحوه سازگاری و حل تفاوت ها را نیز بیاموزند.

این روان شناس اعلام کرد: چنانچه هر کدام از طرفین از نظر روحی و روانی احتیاجمند مداخله بالینی باشند، توصیه می گردد که قبل از ازدواج به روان درمانی بپردازند.

او اضافه کرد: به عنوان مثال هر گونه علائمی که دال بر افسردگی، وسواس، اضطراب، پرخاشگری، اعتیاد و ... در زوجین باشد، در زمان مشاوره معین می گردد..

جلوه اضافه کرد: هدف نهایی مشاوره پیش از ازدواج، این نیست که مراجعان در انتظار پاسخ مثبت و یا منفی مشاور باشند، چرا که نقش روانشناس در این صندلی تنها یاری به ایجاد یک بینش عمیق تر نسبت به رابطه است و او می خواهد راه را برای اتخاذ مهم ترین تصمیم زندگی هموار و شفاف کند.

گفتنی است؛ کارشناسان زیادی هم توصیه می نمایند که زوج های جوان قبل از شروع زندگی مشترک حتماً از مشاور معتمد مشورت بگیرند. اما گاهی مشاوره رفتن برای دختر و پسر های جوان گران تمام می گردد. زوج های جوانی که در این روز ها با هزار دغدغه و شرایط بد معیشتی تصمیم می گیرند ازدواج نمایند علی القاعده پول زیادی را نمی توانند برای جلسات مشاوره خرج نمایند چرا که با توجه به ذهنیتی که افراد جامعه ما درخصوص جلسات مشاوره دارند، مشاوره رفتن جوانان امری لوکس تلقی می گردد.

در تماس با چند مرکز مشاوره در چند نقطه مختلف شهر تهران متوجه شدم حداقل مبلغی که یک زوج برای مشاوره پیش از ازدواج باید پرداخت نمایند برای یک جلسه یک ساعت و نیمه بین 270 تا 550 هزار تومان متغیر است که با در نظر دریافت احتیاج به حداقل 3 تا 6 جلسه برای هریک از زوجین این رقم به چند برابر می رسد که با این اوصاف باید برای یک دوره مشاوره هر دو طرفین بیش از یک و میلیون و 500 هزار هزینه نمایند؛ هزینه ای که هرچند پایه و لازم است، اما ضرورت آن به اندازه میوه آرایی سفره عقد و بادکنک آرایی در نظر بعضی زوج ها نیست و غالبا زوجین از آن صرف نظر می نمایند. البته گاهی این اعداد و رقام مطرح شده از جانب دفاتر مشاوره خیلی بیشتر از مبلغ مصوب شده هر سال است.

آن چیزی که این روز ها بسیار حائز اهمیت است این است که با وجود شیوع ویروس کرونا در کشور بسیاری از مراکز مشاوره مخاطبان خود را برای دریافت مشاوره به صورت تماس تصویری(آنلاین) و یا تماس تلفنی تشویق می نمایند که این فرایند نه تنها هزینه ها را کاهش نمی دهند بلکه نه کیفیت یک مشاوره حضوری را دارد نه اینکه قیمتی کمتر برای مشاوره گیرندگان داشته باشد بلکه با همان قیمت هایی که برای هر جلسه مشاوره حضوری دریافت می گردد برای این جلسات نیز از زوجین جوان پول گرفته می گردد.

در تماس با بعضی از این مراکز راه حل بهره مندی از خدمات بیمه ای ودارا بودن بیمه تکمیلی عنوان شد که فرد بتواند بخشی از هزینه خود را از بیمه بگیرد که البته این موضوع سال هاست توجهی به آن نشده است که جایی که سازمان تأمین اجتماعی بار ها اعلام نموده است: تا به امروز هیچ خدمات بیمه ای برای امور روانشناسی و مشاوره ارائه ننموده است و بار ها قول هایی برای تحت پوشش قرار دریافت خدمات مشاوره زیر نظر خدمات بیمه ای داده شده است که درحال حاضر هیچ یک از آن ها عملی نشده است.

اما درحال حاضر دفاتر خدمات مشاوره ای هر ساله با افزایش تعرفه ها قیمت های مصوبشان نیز افزایش پیدا می نماید و این درحالی است که مبالغ تصویب شده برای یک زوج جوان غالبا زیاد است و آن ها توانایی پرداخت آن را ندارند. تا جایی که تعرفه روان شناسی و مشاوره در سال 1398 نسبت به تعرفه سال 97، 20 درصد افزایش یافت و تعرفه کارشناسی ارشد 72 تا 82 هزارتومان و دکتری از 105 هزار تومان به 165 هزار تومان رسید.

درباره تعرفه خدمات روان شناسی در سال 99 بهزاد وحیجهان مدیرکل دفتر امور روانشناختی سازمان بهزیستی کشور در گفت وگو با خبرنگار حوزه ازدواج و خانواده گروه اجتماعی خبرنگاران، اظهار کرد: پیشنهادات برای افزایش تعرفه در سال 99 اعلام شده است، اما هنوز معین نیست که تعرفه در سال جدید چه قدر می گردد.

او با بیان اینکه در حال حاضر منتظر اعلام نتیجه از سوی سازمان حمایت از حقوق مصرف نمایند هستیم، گفت: حتی معین نیست که قرار است چند درصد تعرفه روانشناسی نسبت به سال قبل افزایش پیدا کند.

بهرحال به نظر نمی رسد دختر و پسری که در آستانه ازدواج، مشتاق با هم بودن هستند و البته با توجه به مخارج سنگین ازدواج دوست دارند در همه هزینه ها صرفه جویی نمایند، به مشاورانی با این دستمزد ها مراجعه نمایند و برای مهم ترین تصمیم زندگی شان هم پول خرج نمایند.

در خصوص طبقات متوسط و ضعیف جامعه هم که این مخارج چیزی اضافی و غیرضروری به نظر می رسد. البته با توجه به بعضی محدودیت ها این مساله گریزناپذیر به نظر می رسد. بعضی افراد توانایی زیادی در مخفی کردن عیوب خود و پنهانکاری دارند و با توجه به زندگی مجزا زوج ها کمتر این مسائل بروز می نماید که وجود یک مشاور و فردی با تجربه می تواند در این شناخت به فرد یاری زیادی کند.

منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 11 تیر 1399 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1092

به "مشاوره های پیش از ازدواج یا سر کیسه کردن جوانان!" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشاوره های پیش از ازدواج یا سر کیسه کردن جوانان!"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید