معایب سفید کردن دندان

به گزارش علی آباد جدید، همه ما آرزوی داشتن لبخندی زیبا را داریم که دندانهای کاملاً سفیدی را به نمایش بگذارد. به لطف روش های مختلفی که امروزه در دسترس می باشند، سفید کردن دندان ها آسان و امکان پذیر است. اما، در این کار، چندین خطر نهانی وجود

معایب سفید کردن دندان

مترجم: رزیتا ملکی زاده

منبع:راسخون

همه ما آرزوی داشتن لبخندی زیبا را داریم که دندانهای کاملاً سفیدی را به نمایش بگذارد. به لطف روش های مختلفی که امروزه در دسترس می باشند، سفید کردن دندان ها آسان و امکان پذیر است. اما، در این کار، چندین خطر نهانی وجود دارد. این مقاله اطلاعات بیشتری را در این زمینه فراهم ساخته است.

به همراه روش های سفید کردن، ضروری است که هر کس از عادتهایی دست بکشد که منجر به لک شدن دندانها می شوند، این عادتها می تواند سیگار کشیدن، نوشیدن بیش از حد چای یا قهوه، خوردن مواد غذایی که رنگهای خوراکی بسیاری در آنها بکار رفته و غیره باشند. تداوم بخشیدن به این عادات، اثرات سفید کردن دندان را خنثی می سازد.

هنگامی که فردی لبخند می زند، نخستین چیزی که مورد توجه قرار می گیرد، دندانهای او است. یک لبخند زیبا اعتماد به نفس شما را افزایش می دهد. دندانپزشکی زیبایی Cosmetic dentistry امروزه کاملاً پیشرفت نموده است، و سفید کردن دندان ها بسیار طالب و خواهان دارد. و می تواند دندانهای زرد، قهوه ای و لک دار را سفیدتر و زیباتر سازد. جهت سفید کردن دندان ها چندین روش، همانند سفید کردن دندان با لیزر، استفاده از خمیر دندان و نوارهای سفید نماینده دندان و غیره وجود دارد. اگر چه بسته یا کیتهایی وجود دارند که خودتان می توانید از طریق آنها دندانهایتان را سفید کنید و هم تجهیزات بدون نسخه فراوانی در دسترس می باشند اما ترجیحاً بهتر است جهت سفید کردن دندانهایتان به دندانپزشک مراجعه نمایید. اما آیا سفید کردن دندانها آسیبی به آنها وارد می سازد یا خیر؟ پیش از آنکه این فرایند را در پیش گیرید، توجه داشته باشید که علاوه بر مزایای داشتن دندانهای سفید، اثرات جانبی چندی هم در این کار نهفته است.

عوارض جانبی سفید کردن دندان

مهم ترین اثر جانبی این کار، حساس شدن دندانهایتان نسبت به درجه حرارت خواهد بود. هنگامی که نوشیدنی های سرد یا گرم بنوشید، آن را احساس خواهید کرد.

گاهی اوقات، سفید شدگی یکدست نمی گردد. این حالت به طور طبیعی می تواند رخ دهد، به این علت که تأثیر ماده سفید نماینده بر روی تمام دندانها یکسان نمی باشد. حتی ممکن است منجر به ظاهری تکه تکه روی دندانها گردد. چنانچه سفید شدگی غیرعادی و نامرتب باشد، اینطور به نظر می رسد که گویی این کار ناپیروز بوده است.

استفاده مکرر از سفید نماینده ها و یا دیگر مواد شیمیایی ممکن است به ساییدگی و فساد مینای دندان بیانجامد. مینای دندان به جلوگیری از پوسیدگی دندان های شما یاری می نماید. از این رو، در صورت استفاده مکرر از این مواد، احتمال پوسیدگی دندان می تواند بیشتر گردد.

این امکان وجود دارد که بلافاصله پس از اتمام این شیوه، دچار درد لثه شد. ممکن است در این شیوه، التهاب لثه هم مشاهده گردد.

گاهی اوقات، مواد شیمیایی مورد استفاده جهت سفید کردن دندانها ممکن است موجب ایجاد واکنش های آلرژیک شوند. بنابراین، حتماً پیش از انجام این فرایند، با دکتر خود در خصوص حساسیتها یا آلرژیهای احتمالی صحبت نمایید.

این احتمال وجود دارد که مواد شیمیایی جهت انجام این کار به اشتباه قورت داده شوند. چنانچه این مواد شیمیایی را قورت دهید، ممکن است دچار حالت تهوع و حتی استفراغ شوید. هرچند این حالت نادر می باشد.

توصیه نمی گردد که جوانان (زیر 16 سال) این کار (یعنی سفید کردن دندانهایشان) را انجام دهند. همینطور هم، زنان باردار و هم شیرده بایستی از انجام این کار خودداری نمایند.

اگر بخواهیم در خصوص معایب سفید کردن دندان از طریق لیزر صحبت کنیم، باید بگوییم که این روش در مقایسه با دیگر شیوه ها بسیار گران قیمت می باشد. درثانی گاهی می تواند دردناک باشد.

چه باید کر

بنابراین، چه اقداماتی به منظور جلوگیری از این عوارض ناراحت نماینده، ضروری است انجام دهید؟ در این بخش کارهایی که می توانید بدین منظور انجام دهید، را آورده ایم:

✓ همانطور که قبلا اسم کردیم، توصیه می گردد که با یاری یک دندانپزشک این فرایند را انجام دهید. او از تکنیک، مواد شیمیایی و محصولات مناسب استفاده خواهد نمود. گاهی اوقات، دندانها به شدت لک دار و یا تغییر رنگ داده اند. در این صورت، سفید کردن اینچنینی یا غیر طبیعی هیچ اثر قابل توجهی ایجاد نمی نماید. دندانپزشک به شما یاری خواهد نمود تا تصمیم بگیرید آیا فرایند سفید کردن دندانها را انجام دهید یا خیر.

✓ پراکسید هیدروژن ماده تشکیل دهنده اصلی محصولات سفید نماینده دندانها است. هرچه محتوای پراکسید هیدروژن بیشتر باشد، دندانهای شما سفیدتر خواهد شد. اما، پراکسید هیدروژن بیش از حد برای دندانها ضرر دارد.

✓ گاهی اوقات، افراد تمایل دارند سفید کردن دندانهایشان را برای مدت طولانی تری ادامه دهند که انجام این کار را توصیه نمی کنیم. استفاده بیش از حد از سفید نماینده می تواند به تحریک شدید لثه و یا دیگر مسائل دندانی منجر گردد. تِرِی های سفید نماینده دندان (Teeth whitening trays) (قالبهای مخصوص) که معمولا استفاده می شوند را نباید به طور مرتب مورد استفاده قرار داد.

✓ باید بین دو روش متوالی یک فاصله مناسب وجود داشته باشد.

✓ هنگامی که عمل سفید کردن دندانها را در خانه انجام می دهید، پیش از استفاده، بایستی به دقت دستورالعمل را مطالعه کنید. بیش از حد از این محصولات استفاده نکنید به این علت که ممکن است به خرابی دندانهایتان منجر شوند. چنانچه متوجه هر گونه عوارض جانبی شدید، باید فوراً به دندانپزشک مراجعه کنید.

ضروری است چندین کار را قبل از اقدام به سفید کردن دندانهایتان انجام دهید. محصولات و روش انجام کار بایستی طبق موارد توصیه شده دنبال گردد. پیروی از آن به اشتباه ممکن است نتایج دلخواه را به همراه نداشته باشد. درثانی سفید کردن، تنها بر روی سطح دندانهای طبیعی عمل می نماید. بنابراین اگر دندانهایتان روکش داشته باشند، ممکن است این فرایند کارگر واقع نگردد. بعلاوه دکتر توصیه می نماید پس از اتمام فرایند سفید کردن، از یک برنامه غذایی خاص (به مدت 2-1 روز) پیروی کنید.

بسیاری از عوارض جانبی سفید کردن دندان موقتی می باشند. اما، باید قبل از استفاده از هر محصول بسیار مراقب باشید. و هم بایستی پیش از انجام هر روشی برای سفید کردن دندانهایتان، مشاوره حرفه ای را انجام دهید. اگر این کار به خوبی پایه ریزی گردد، قطعاً در داشتن لبخندی که میلیونها دلار می ارزد، پیروز خواهید بود.

سلب مسئولیت: اطلاعات ارائه شده در این مقاله صرفاً جنبه آموزشی داشته و نبایستی به منظور جایگزین توصیه های پزشک متخصص در نظر گرفته گردد.

منبع: راسخون
انتشار: 24 مهر 1400 بروزرسانی: 24 مهر 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1931

به "معایب سفید کردن دندان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "معایب سفید کردن دندان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید