میرزا کوچک خان جنگلی در رشت، عکس

به گزارش علی آباد جدید، این مقبره را با الهام از معماری استان گیلان و معماری اسلامی ساخته اند و در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است. در بازدید از آرامگاه این عظیم مرد با ما همراه باشید.

میرزا کوچک خان جنگلی در رشت، عکس

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی معروف به سردار جنگل، در جنوب شهر رشت و در محله سلیمان داراب، در میان بقعه و گورستان سلیمان داراب واقع شده است. این مقبره از جمله مکان های دیدنی رشت به تعداد می آید. در اطراف قبر میرزا کوچک خان جنگلی، اجساد مجاهدان جنگلی دفن و اسامی آن ها روی سنگ قبر آنان حک شده اند. در کنار قبر میرزا، آرامگاه شاعر بلند آوازه و مردمی گیلان، شیون فومنی واقع شده است.

بنای یادبود میرزا کوچک خان جنگلی به گونه ای ساده، اما زیبا و با توجه به اصول معماری سنتی در سال های پیروزی بعد از انقلاب اسلامی ساخته شد.

میرزا کوچک خان جنگلی کیست؟

میرزا یونس معروف به میرزا کوچک، فرزند میرزا عظیم، در سال 1257 هجری شمسی در محله قدیمی استادسرای شهر رشت در خانواده ای میانه به جهان آمد. طبق گفته اطرافیان، او مردی قوی بنیه با رنگ چشمان روشن و چهره ای بشاش بود و از نظر اجتماعی مردی باادب، فروتن، خوش برخورد، مومن به اصول اخلاقی، هوادار عدل و آزادی و حامی مظلومان بود. پس از مقاومت چشمگیر جنبش جنگل در مقابل قزاق ها، این جنبش مجبور به عقب نشینی شد. میرزا به سمت کوه های خلخال در استان اردبیل گریخت؛ اماگرفتار بوران و طوفان شد. انتها زیر فشار سرما و برف در روز 11 آذر 1300، میرزا کوچک خان جنگلی درحالی که تنها یار وفادارش، گائوک آلمانی معروف به هوشنگ را به کول گرفته بود، از پای درآمدند.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی کجاست؟

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در جنوب رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب واقع شده است. برای دسترسی در جهت جنوبی شهر حرکت کنید تا به یخسازی رشت برسید. سپس به میدان رازی بروید. در میدان، به سمت خیابان شیون فومنی جهت را ادامه دهید تا به شانزده متری سمیه برسید. قبرستان سلیمان داراب در این خیابان واقع شده است.

بعضی از مشاهیر مدفون در گورستان سلیمان داراب عبارت اند از: میرزا حسین خان کسمایی، ابراهیم فخرایی، شیون فومنی، جهانگیر سرتیپ پور، دکتر محمود بهزاد و نصرت رحمانی. در کنار آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی، مسجد سلیمان داراب واقع شده است. در این مسجد، آرامگاه یکی از عرفای گیلانی به نام سلیمان ابن دارائی عبسی شامی واقع شده است. این آرامگاه بسیار مورد توجه مردم رشت و به خصوص مردم این محله واقع شده است. مردم پس از نماز سری به آرامگاه این عارف می زنند تا فاتحه ای برای او بخوانند.

تاریخچه آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

چگونگی دفن سردار جنگل معین نیست؛ اما اولین بار بازسازی آرامگاه این عظیم مرد تاریخ مبارزات گیلان و ایران، در سال 1360 هجری شمسی مطرح شد. طرح مقبره با توجه با اصول معماری سنتی به وسیله دفتر فنی حفاظت آثار باستانی گیلان تهیه و به مرور به اجرا در آمد. در مرحله بعد طرح احداث مجموعه فرهنگی میرزا کوچک مد نظر نهاده شد. در سال 1371 هم به وسیله میراث فرهنگی گیلان، دیوار کشی و احداث سردری شایسته مقام میرزا انجام شد.

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در تاریخ 10 خرداد 1382، با تعداده 8782 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

معماری آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

مقبره میرزا کوچک خان به صورت یک هشت ضلعی منظم است که از اشکال هندسی رایج در معماری سنتی ایران محسوب می گردد. این بنا با الهام از معماری استان گیلان و معماری اسلامی، به مساحت 40 متر مربع و ارتفاع 9 متر ساخته شده است. عناصر تشکیل دهنده آن عمدتا آجر، کاشی، سفال و چوب است که همگی از مصالح بومی هستند و تلفیق آن با فضای سبز درختان کهنسال اطراف بنا یادآور جنگل و متناسب با روحیات آزاد منشانه آن شخصیت مبارز است.

بازدید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی

همه روزه و در همه ساعات می توانید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بازدید کنید. این بازدید رایگان است و نیازمند پرداخت هزینه ای نیستید.

پرسش های متداول

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی کجاست؟

آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در جنوب رشت، خیابان شیون فومنی، قبرستان سلیمان داراب واقع شده است.

چگونه می توانیم به آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی برویم؟

برای دسترسی در جهت جنوبی شهر حرکت کنید تا به یخسازی رشت برسید. سپس به میدان رازی بروید. در میدان، به سمت خیابان شیون فومنی جهت را ادامه دهید تا به شانزده متری سمیه برسید. قبرستان سلیمان داراب در این خیابان واقع شده است.

آیا آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی ارزش ملی دارد؟

بله. آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی در تاریخ 10 خرداد 1382، با تعداده 8782 در لیست آثار ملی ایران به ثبت رسید.

چه ساعاتی می توان از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بازدید کرد؟

همه روزه و در همه ساعات می توانید از آرامگاه میرزا کوچک خان جنگلی بازدید کنید.

منبع: گردشبان
انتشار: 24 مرداد 1400 بروزرسانی: 24 مرداد 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1867

به "میرزا کوچک خان جنگلی در رشت، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "میرزا کوچک خان جنگلی در رشت، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید