نیمی از آمریکایی ها خواهان لغو آرای الکترال هستند

به گزارش علی آباد جدید، نشریه نیوزویک در گزارشی از تازه ترین نظرسنجی انجام شده مرتبط با انتخابات آمریکا خبر داد که در آن نزدیک به نیمی از مردم خواهان اصلاح قانون اساسی کشورشان و لغو سیستم آرای الکترال کالج(مجمع گزینندگان) هستند.

نیمی از آمریکایی ها خواهان لغو آرای الکترال هستند

به نقل از تارنمای خبری این هفته نامه آمریکایی، بر اساس اطلاعات نظرسنجی اکونومیست، یوگاو(YouGov) نتایج مناقشه برانگیز انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 باعث شده است که برخی ناظران پیشنهاد کنار گذاشتن سیستم کالج انتخاباتی برای انتخاب رئیس جمهوری را بدهند. آن ها خواستار در نظر دریافت آرای مردم و اولویت بخشی به آن هستند.

در پی برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر (13 آبان) آمریکا، دونالد ترامپ ادعاهای بی اساس تقلب گسترده را در انتخابات مطرح کرده است. تیم حقوقی ترامپ در برخی ایالت های کلیدی شکایاتی علیه جو بایدن رئیس جمهوری منتخب مطرح کرده و و خواستار فراخواندن رای دهندگان در این ایالت و جایگزینی آن ها با رای دهندگانی شد که به ترامپ رای می دهند.

طبق این نظرسنجی، 46 درصد آمریکایی ها آماده اصلاح قانون اساسی هستند تا نامزدی که بیشترین آرا را در سراسر کشور به دست آورد در انتخابات پیروز شود. با این حال، 34 درصد از شرکت کنندگان در نظرسنجی تمایلی به تغییر سیستم ندارند، این نشان می دهد که کالج انتخابات باید همچنان فعال باشد. 20 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی رای ممتنع داده اند.

افرادی که به بایدن رای داده اند 75 درصد شرکت کنندگان در این نظرسنجی را تشکیل داده اند که نشان می دهد بیشتر آمریکایی های خواستار لغو الکترال کالج از طرفداران رئیس جمهوری منتخب هستند، در حالی که تنها 14 درصد از کسانی که به ترامپ رای داده اند موافق کنار گذاشتن سیستم آرای الکترال هستند. .

بایدن در انتخابات ریاست جمهوری سو نوامبر، 81 میلیون و 283 هزار و 485 هزار رای مردمی و 306 رای الکترال را بدست آورد. در حالی که ترامپ 74میلیون و 223 هزار و 744 رای مردم و 232 رای الکترال را بدست آورد. براساس قانون اساسی آمریکا یک نامزد برای پیروزی در انتخابات باید دستکم 270 رای الکترال را بدست آورد.

همچنین لغو نظام آرای الکترال احتیاج به اصلاح قانون اساسی آمریکا دارد. پس از طرح هرگونه اصلاح قانون اساسی توسط دو سوم مجلس کنندگان و سنا، این قانون باید به تصویب دستکم 38 ایالت از 50 ایالت آمریکا برسد.

گذشته از تمامی این موارد و علی رغم پیروزی بایدن، تیم حقوقی ترامپ همچنان به تلاش خود برای لغو نتایج انتخابات در برخی ایالت ها از جمله پنسیلوانیا ادامه می دهند. دیروز دوشنبه رودی جولیانی وکیل ترامپ شکایتی دیگر را برای لغو پیروزی بایدن در پنسیلوانیا در دادگاه عالی ایالات متحده اعلام کرد.

جولیانی در بیانیه روز یکشنبه گفت: این دادخواست به دنبال کلیه راه های مناسب، از جمله کنار گذاشتن منصوبان بایدن و اجازه دادن به مجمع عمومی پنسیلوانیا برای انتخاب جانشینان آن ها است. ستاد انتخاباتی ترامپ از دیوان عالی کشور خواستار رسیدگی سریع شد تا پاسخ های دادخواست تا روز پنجشنبه دریافت شود. انتظار می رود کنگره به طور رسمی آرای الکترال را در ژانویه (دی) شمارش کند.

دیوان عالی کشور پیش از این رسیدگی به دو دادخواست دیگر در مورد لغو پیروزی بایدن را رد کرده است.

در این میان، برخی کنندگان جمهوری خواه همچنان از ادعاهای ترامپ درباره تقلب در رای دهندگان حمایت می کنند. در ماه دسامبر (آذر)، مو بروکس Mo Brooks کننده آلاباما گفت که او رای گیری انتخاباتی در کنگره را به چالش می کشد. اما بروکس برای چنین اقدامی به کمک کنندگان دیگر هم احتیاج دارد. درواقع به منظور به چالش کشیدن آرا در کنگره، یک عضو مجلس کنندگان و یک عضو سنای ایالات متحده باید اعتراض کتبی خود را پیش از قرائت بلند آرا در هنگام شمارش در کنگره ارائه دهند.

در صورت اعلام وصول چالش، جلسه مشترک کنگره تنفس اعلام می کند و همزمان هر دو مجلس کنندگان و سنا در مورد اعتراض بحث می کنند. پس از تنفس، هر دو مجلس تصمیمات خود را اعلام می کنند. در صورت موافقت با اعتراض، آرای مورد اعتراض بدون شمارش اعلام می شوند. اما اگر هر یک از دو مجلس مخالف باشد، نتایج نهایی آرا تایید می شود.

کالج انتخاباتی یا مجمع گزینندگان مرحله نهایی از فرایند طولانی انتخابات ریاست جمهوری آمریکا است. انتخابات ریاست جمهوری در این کشور به صورت دو مرحله ای انجام می شود. به این ترتیب که مردم در روز انتخابات اگر چه اسم نامزدهای ریاست جمهوری را در برگه های اخذ رای می نویسند، اما در عمل مجمع گزینندگان به طور مستقیم رئیس جمهوری و معاون او را انتخاب می کنند. ، ایرنا

منبع: ایران آنلاین
انتشار: 6 بهمن 1399 بروزرسانی: 6 بهمن 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1504

به "نیمی از آمریکایی ها خواهان لغو آرای الکترال هستند" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نیمی از آمریکایی ها خواهان لغو آرای الکترال هستند"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید