همه چیز درباره آزادراهی که قرار است در دهه فجر افتتاح گردد
به گزارش علی آباد جدید، شاید یکی از مهم ترین فاز های آزادراه تهران شمال را بتوان قطعه اول این آزادراه دانست.
به گزارش گروه مالی خبرنگاران، جاده چالوس؛ این جاده زیبا و نوستالژیک ایران برای خیلی از مسافران حکم زهری شیرین را دارد. یکی از پرترددترین جاده های کشور که با وجود زیبایی و خاطره انگیزی اش، خیلی وقت ها بزرگترین مانع برای رسیدن مسافران به مقصد محسوب می گردد! جاده ای که در زمان پیک سفر قفل می گردد و در سایر اوقات هم به خاطر ساختار کوهستانی و پر پیچ و خمش، تصادف ها و تلفات زیادی را به چشم دیده است.
شمال یکی از اصلی ترین مقاصد سفر و گردشگری در ایران است. منطقه ای که یکی از مهم ترین راه های دسترسی اش جاده زیبا و قدیمی چالوس است. جاده ای که در تعطیلات، مسافران را کلافه می نماید و یکی از موانع اصلی استراحت و لذت سفر می گردد. شاید به همین خاطر است که از وقتی نام آزادراه تهران-شمال مطرح شد، این راه شریانی بیشتر از همه جاده های کشور مورد توجه نهاده شد و باوجود برنامه ریزی های شکست خورده در زمان های مختلف برای بهره برداری از این جهت کلیدی، هنوز هم یکی از سئوالات اصلی مسافران شمال کشور این است که بالاخره این آزادراه تهران-شمال کی راه می افتد؟
البته که آزادراه تهران شمال شامل چهار قطعه است و قطعه چهارم آن مدت هاست که زیر بار ترافیکی رفته است؛ قطعه ای که هرچند جهت را چندان کوتاه نمی نماید، اما هم بسیار ایمن تر از جاده قدیم، مرزن آباد را به چالوس می رساند، هم به خاطر ظرفیت بیشترش، بخش زیادی از بار کاهش ترافیک در این منطقه پرتردد را به دوش می کشد.
اما شاید یکی از مهم ترین فاز های آزادراه تهران شمال را بتوان قطعه اول این آزادراه دانست. قطعه ای که کابوس ترافیک اتوبان تهران-کرج را برای مسافران مازندران رفع می نماید، مسافران را از شلوغی همیشگی اطراف میدان امیرکبیر نجات می دهد، ترافیک ناشی از رستوران ها و باغ های ابتدای جهت جاده چالوس را دور می زند و از همه مهم تر 60 کیلومتر از جهت تهران-چالوس را کمتر می نماید تا بین یک ساعت تا یک ساعت و نیم از زمان این مسافرت معروف بکاهد. مسافرانی که زیاد جهت تهران به چالوس را طی می نمایند، می گویند در روز های خلوت، جهت تهران تا چالوس را بین سه تا 3.5 ساعت طی می نمایند. حالا اگر همان طور که مسئولان می گویند آزادراه تهران-شمال تا دهه فجر افتتاح گردد، حداقل 60 کیلومتر از جهت و یک ساعت از زمان این مسافرت می کاهد تا جهت تهران-چالوس را بتوان بین دو تا 2.5 ساعته طی کرد.
آزادراه تهران-شمال جهتی 121 کیلومتری در چهار قطعه است که مراحل مطالعاتی آن از سال 1353 آغاز شده و حدود 20 سال از اجرای عملیات ساخت در آن می گذرد، قطعه اول از تقاطع غیر همسطح بزرگراه شهید همت و بزرگراه آزادگان آغاز می گردد و در امتداد دره کن پس از عبور از حاشیه روستای سولقان به تدریج از منطقه کوهستانی توچال عبور نموده و سپس توسط تونل بلند تالون به طول 4870 متر این رشته کوه را قطع نموده و در دامنه های شمالی آن در منطقه دو آب شهرستانک قرار می گیرد.
از آن پس، جهت به موزات جاده قدیم کرج-چالوس امتداد می یابد و در دره سرهنگ وارد تونل البرز بطول 6400 متر شده و در پل زنگوله خارج می گردد، سپس با عبور از ارتفاعات البرز به موازات جاده موجود کرج-چالوس تا شهر چالوس ادامه یافته و در نهایت با یک تقاطع غیر همسطح به کمربندی چالوس-تنکابن متصل می گردد.
حدفاصل تهران-دوآب شهرستانک به طول تقریبی 32 کیلومتر بوده که دارای دو خط رفت و برگشت است و در قسمت هایی فراز یک خط کندرو به جهت اضافه می گردد، این منطقه از تقاطع بزرگراه آزادگان و بزرگراه شهید همت آغاز و با عبور از مناطق کن، سولقان و امام زاده عقیل و تونل تالون و دره لانیز به سه راهی شهرستانک می رسد.
چینی ها تا زمانی که آزادراه به پیشرفت فیزیکی حدود 17 درصد رسید در این پروژه باقی ماندند و پس از آن، آزادراه تهران-شمال به صورت کامل با استفاده از توان ساخت داخلی اجرایی شده است. بازدید تیم خبری ایسنا از قطعه یک آزادراه تهران-شمال نشان می دهد که در این قطعه از آزادراه تقریبا همه فعالیت های اجرایی در حوزه ساخت به خاتمه رسیده است و همه کارگاه های فعال در حال نصب روشنایی در جهت و تونل ها، خط کشی، نظافت، نصب علائم هدایت و رانندگی، دوربین های مختلف پلاک خوان و ... است. البته هم اکنون با وجود باقی ماندن چهل و اندی روز تا افتتاح قطعه یک آزادراه تهران-شمال که رئیس جمهور قرار است آن را انجام دهد، مراحل نهایی تکمیل این آزادراه سخت خواهد بود.
در حال حاضر یکی از مشکلاتی که در این آزادراه وجود دارد این است که دسترسی مخابراتی در تونل های بلند آن وجود ندارد و بر اساس اطلاعات و اخبار به دست آمده قرارداد نهایی با اپراتور های تلفن همراه همراه اول و ایرانسل امضاء شده تا در تونل ها آنتن و اینترنت قابل دسترسی باشد و از سوی دیگر نیز توافقات نهایی برای راه اندازی رادیو آزادراه با صدا و سیما اجرا شده است که مسلما قبل از افتتاح باید این اقدامات اجرایی گردد.
از ویژگی های مهم دیگر آزادراه تهران شمال این است که قطعه یک آزادراه تهران-شمال با روکش بتنی ساخته شده است و این نخستین آزادراه بتنی است که در کشور ساخته شده است. البته در پل های قطعه یک شاهد آسفالته بودن جهت هستیم که به دلیل بالا بردن تحمل این سازه ها آسفالت در این قطعات جایگزین بتن شده است.
یکی دیگر از مسائلی که در این آزادراه وجود دارد این است که به دلیل به کار رفتن بتن، امکان استفاده از نمک برای آن وجود ندارد و با توجه به برف گیر بودن محدوده منطقه یک آزادراه تهران-شمال به ویژه از تونل 13 به بعد، تدابیری اندیشیده شده تا از ماشین های برف خور و پرتاب نماینده برف برای این جهت پیش بینی شده است. همچنین برای پایش یخ زدگی نیز توسط مایعات مخصوصی صورت می گیرد که به رویه بتنی آزادراه آسیب وارد نکند.
خاتمه آزادراه تهران-شمال به تونل هایی می رسد که جزو منطقه دو محسوب شده و مسدود است، اما مسافران با استفاده از جهتی فرعی و تونلی کوتاه به تونل 9 جاده چالوس بر می گردند که این تونل پس از افتتاح منطقه یک آزادراه تهران-شمال یک طرفه خواهد شد و جهت برگشت از شمال به سمت تهران از دور این تونل تعبیه شده است. حالا باید دید منطقه 32 کیلومتری آزادراه تهران-شمال به موقع و در دهه فجر به بهره برداری می رسد و در اختیار مردم قرار می گیرد؟
منبع: خبرگزاری دانشجو