مشهورترین ساندویچ های جهان ؛ تاریخچه جالب ساندویچ در روز جهانی ساندویچ

به گزارش علی آباد جدید، کنت جان مونتاگو هیچ گاه فکرش را هم نمی کرد که غذای ابداعی ساده و خوشمزه اش یک روز تبدیل به یکی از محبوب ترین جذابیت های بشر گردد. اصلا می دانستید ساندویچ نام شهری در انگلستان است؟ 3 نوامبر هر سال روز جهانی ساندویچ است. اما ایده اختراع غذایی ساندویچ اصلا چطور و چه زمانی به ذهن کنت جان مونتاگو رسید. تاریخچه جالب اختراع غذایی به نان ساندویچ به همراه مشهورترین ساندویچ های جهان را از دو سایت ایندیپندنت و Food Timeline در مجله بخوانید.

مشهورترین ساندویچ های جهان ؛ تاریخچه جالب ساندویچ در روز جهانی ساندویچ

ساندویچ چه زمانی به عنوان غذا اختراع شد

به نظر می رسد تاریخچه غذایی به عنوان ساندویچ با نان پر شده با گوشت و پنیر و انواع سس به دوران تمدن باستان برمی گردد. با این همه غذایی به نام ساندویچ به شکل امروزی در قرن 18 میلادی توسط جان مونتاگو به عنوان یکی از کنت های شهری کوچک به نام ساندویچ در کشور انگلستان و اتفاقا از روی تنبلی و علاقه بیش از حدش به بازی اختراع شد. ظاهرا این اشراف زاده آن قدر به بازی علاقمند بوده که اصلا دوست نداشته روال بازی را به خاطر غذا خوردن مختل کند و به همین دلیل معمولا دستور می داد به جای سفره کشیدن و سر میز غذا خوردن تکه ای گوشت گاو نمک زده و برشته شده لای دو برش نان تست برایش بیاورند، غذایی که هم سریع آماده می شد و هم پادشاه می توانست آن را با یک دست بخورد بدون این که اختلالی در جریان بازی به وجود آید. این اتفاق در زمانه ای رخ داد که تشریفات غذا خوردن در میان اشراف زادگان اروپایی آن قدر دست و پاگیر بود که گاهی خدمه را برای به جا آوردن این تشریفات به یاری می طلبیدند.

کم کم آوازه این غذا آسان و خوشمزه در شهر ساندویچ از دربار به سرتاسر شهر رسید و همه مردم غذایی مثل ساندویچ می خواستند اما کم کم برای این که یک اصالت هم به آن بدهند تصمیم گرفتند اسم این غذا را مختصر نمایند و نام شهر خودشان یعنی ساندویچ را روی آن بگذارند. اگر چه غذاهایی شبیه ساندویچ از قرن ها پیش از این میان مردم رایج بودند اما بعد از محبوبیت ساندویچ میان درباریان انگلیس بود که این غذای راحت و خوشمزه شهرت جهانی پیدا کرد. با این همه دستور پخت ساندویچ تا سال ها در کتاب های آشپزی نوشته نشد. چرا؟ چون برای مثال در انگلیس گمان می کردند این کار باعث ورشکستگی رستوران ها می گردد. در آمریکا هم بسیاری از آشپزها تا اواخر قرن هجدهم میلادی مایل به تقلید از سبک آشپزی انگلیسی نبودند.

مشهورترین ساندویچ های جهان از سراسر جهان

1- ساندویچ انگلیسی Chip Butty

در حالی که نام های مختلفی مثل رول، کب، کلاب و … برای فست فود ساندویچ وجود دارد ساندویچ کلاسیک انگلیسی chip butty یک دستور العمل کاملا انگلیسی دارد. دو تکه نان تست سفید، سیب زمینی سرخ شده، سس کچاپ یا سس قهوه ای و تمام.

پیشنهاد می کنیم این مطالب را هم مطالعه کنید:

2- ساندویچ هندی Vada Pav

یکی از مشهورترین ساندویچ های جهان ساندویچ هندی و گیاهی Vada Pav است. این ساندویچ محبوب گیاهخواران یکی از مشهورترین غذاهای خیابانی هندوستان و شامل سیب زمینی پخته و سپس سرخ شده است. ابتدا روی نان باگت ترشی تند و مخصوص هندی به نام chutney می ریزند و سپس توپک های سیب زمینی را روی آن قرار می دهند. ادویه های تند و نمک به همراه ترشی تند chutney چاشنی اصلی این ساندویچ هستند.

3- ساندویچ سنتی شیلی، Chacarero

یکی دیگر از مشهورترین ساندویچ های جهان ساندویچ کلاسیک و سنتی کشور شیلی به نام Chacarero است. ترکیب این ساندویچ شامل نان باگت گرد، برش های نازک گوشت کبابی گاو یا گوساله به صورت استیک، گوجه فرنگی، انواع فلفل چیلی و لوبیا سبز است یعنی دقیقا ترکیب یک ساندویچ سنتی بومی آمریکای جنوبی.

4- ویتنام؛ ساندویچ Bánh mì

ساندویچ Bánh mì به عنوان یکی از محبوب ترین غذاهای خیابانی کشورهای جنوب شرق آسیا و اصالتا ویتنام است. Bánh mì به عنوان یکی از مشهورترین ساندویچ های جهان شامل گوشت، سبزیجات مختلف مثل خیار و هویج، فلفل جلاپینو و سبزی گشنیز در یک عدد نان باگت است.

5- مکزیک؛ ساندویچ Cemita

یکی دیگر از مشهورترین ساندویچ های جهان ساندویچ سنتی کشور مکزیک به نام Cemita است. این ساندویچ خوشمزه در اصل متعلق به ایالت پوئبلا در جنوب مکزیک است. مواد تشکیل دهنده ساندویچ Cemita عبارتند از: آووکادو، پنیر سفید، انواع پیاز خام، جعفری، سس سالسا و یک مدل گوشت انتخابی شامل گوشت قرمز یا گوشت ماکیان به صورت گریل شده است.

6- ترکیه؛ ساندویچ دونر کباب

احتمالا کمتر کسی است که نام دونر کباب ترکیه را نشنیده باشد. دونر کباب به عنوان یکی از محبوب ترین ساندویچ های سبک خیابانی در ایران هم هواداران فراوانی دارد. دونر کباب به عنوان مشهورترین فست فود ترکی شامل سبزیجاتی مثل کلم و کاهو، گوجه فرنگی، پیاز کاراملی شده یا خام و گوشت فیله یا راسته گوسفند یا گوساله است که به صورت برش های باریک و نازک بریده می شوند و در نان باگت سرو می گردد یا نان پیده سرو می گردد.

7- سنگاپور؛ ساندویچ Kaya toast

Kaya toast به عنوان ساندویچ سنتی سنگاپور یکی دیگر از مشهورترین ساندویچ های جهانست. در حقیقت ساندویچ هایی که با نان تست سرو می شوند در سنگاپور بسیار محبوبند. این ساندویچ پرطرفدار که به سبک ساندویچ های فرانسوی در نان تستی شبیه نان های تست فرانسوی سرو می گردد و در اصل ساندویچ کره و مربا است، البته مربای این ساندویچ مربای معمولی و مرسوم نیست. مربای ساندویچ Kaya toast شامل تخم مرغ و شیرنارگیل است. همراه ساندویچ کایا تست در وعده صبحانه معمولا یک عدد تخم مرغ آب پز هم میل می نمایند.

8- فرانسه؛ ساندویچ Jambon beurre

مشهورترین ساندویچ فرانسوی شامل یک عدد نان باگت کلاسیک برشته، ژامبون گوشت، کره و گاهی هم مقداری پنیر و خیارشور ریز است.

9- بلژیک؛ ساندویچ Mitraillette

ساندویچ بلژیکی Mitraillette یکی دیگر از مشهورترین ساندویچ های جهانست. یک عدد نان باگت پر شده با سیب زمینی سرخ شده که روی چند تکه گوشت قرمز سرخ شده چیده شده اند. روی سیب زمینی ها هم سس مایونز مخصوص و سنتی بلژیکی ها می ریزند که زرد رنگ است. بد نیست بدانید سس مایونز اصالتا یک سس بلژیکی است. در تهیه سس مایونز اصل بلژیکی تخم مرغ استفاده نمی گردد و نسخه اصلی آن شامل روغن گیاهی مایع، شیر سویا، سرکه سیب، خردل، نمک و فلفل است.

10- ژاپن؛ ساندویچ Katsu-sando

نسل جدید ژآپنی ها به خوردن نوشابه و فست فودهای مختلف به خصوص انواع ساندویچ مشهورند پس عجیب نیست که یکی از مشهورترین ساندویچ های جهان ژاپنی باشد. تکه های گوشت سرخ شده گاو میان دو عدد نان تست سفید به همراه سس خردل و مایونز.

12- آرژانتین؛ ساندویچ Choripán با سس چیمیچوری

این ساندویچ تند و پر از فلفل در حقیقت یک ساندویچ سوسیس پوشانده شده با سس سالسا مشهور آرژانتینی ها یعنی چیمیچوری و به همراه سبزیجاتی مثل کلم بنفش و کاهو و سبزیجات دیگر است. گاهی یک تخم مرغ نیمرو هم به مخلفات این ساندویچ اضافه می گردد. سس چیمیچوری یکی از مشهورترین سس ها برای سرد در کنار گوشت کبابی است. مواد لازم برای سس چیمچیوری عبارتند از:

یک فنجان گشنیز تازه، یک فنجان برگ جعفری تازه، سه حبه سیر، سه قاشق غذاخوری پونه تازه، 2/1 فنجان پیاز، دو قاشق غذاخوری لیمو تازه، فلفل سیاه و نمک به مقدار لازم، 4/1 قاشق چای خوری تکه های فلفل قرمز، 2/1 فنجان روغن زیتون، 2 قاشق غذاخوری سرکه سیب. برای تهیه این سس ابتدا جعفری, پونه, گشنیز, سیر, پیاز و آبلیمو را در میکسر بریزید تا مواد یک دست شوند سپس نمک و فلفل سیاه و تکه های فلفل قرمز را اضافه کنید و در خاتمه روغن زیتون و سرکه سیب را روی مواد میکس شده بریزید و با هم مخلوط کنید.

12- برزیل؛ ساندویچ Bauru

این ساندویچ برزیلی به عنوان یکی از خوشمزه ترین ساندویچ های جهان شامل یک عدد نان باگت برشته پر شده با گوشت گوساله کبابی، پنیر موزارلا، خیارشور یا خیار ترشی کوچک، گوجه فرنگی و پونه کوهی است.

منبع: افق کوروش
انتشار: 22 فروردین 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 169

به "مشهورترین ساندویچ های جهان ؛ تاریخچه جالب ساندویچ در روز جهانی ساندویچ" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "مشهورترین ساندویچ های جهان ؛ تاریخچه جالب ساندویچ در روز جهانی ساندویچ"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید