ابهامات یک انتخابات مبهم

به گزارش علی آباد جدید، امیرعلی ابوالفتح طی یادداشتی نوشت: انتخابات جنجالی و پر حاشیه ریاست جمهوری 2020 آمریکا اکنون با ابتلای دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب جمهوری خواه ، در ابهام بیشتری فرو رفته است.

ابهامات یک انتخابات مبهم

به گزارش گروه رسانه های دیگر خبرگزاری خبرنگاران، امیرعلی ابوالفتح طی یادداشتی در روزنامه خراسان نوشت: انتخابات جنجالی و پر حاشیه ریاست جمهوری 2020 آمریکا اکنون با ابتلای دونالد ترامپ ، رئیس جمهوری کنونی و نامزد حزب جمهوری خواه ، در ابهام بیشتری فرو رفته است.30 روز دیگر قرار است انتخابات ریاست جمهوری آمریکا برگزار گردد در حالی که یکی از دو نامزد اصلی انتخابات که اتفاقا، رئیس جمهوری آمریکا نیزهست، به بدترین ویروس قرن یعنی ویروس کرونا مبتلا شده است.

در پی انتشار خبر ابتلای ترامپ به کرونا که موجب ریزش شدید بازارهای سهام در آمریکا نیز شد، کاخ سفید اظهار داشت فعالیت های انتخاباتی ترامپ متوقف یا به شکل آنلاین برگزار می گردد. با این حال، مشخص نیست که ترامپ اجازه داشته باشد در دومین مناظره تلویزیونی با رقیب دموکرات خود، جو بایدن روبه رو گردد.

البته موضوع برگزاری مناظرات تلویزیونی فقط یکی از مسائل پیش روی انتخابات آمریکاست. اگر شرایط بیماری ترامپ رو به وخامت بگذارد و خطری، جان نامزد انتخابات ریاست جمهوری را تهدید کند، حتی چه بسا برگزاری انتخابات در روز سوم نوامبر در هاله ای از ابهام قرار گیرد. در این صورت، کنگره آمریکا برای تصمیم گیری در مورد تعویق زمان انتخابات، تحت فشار قرار خواهد گرفت، موضوعی که با توجه به شکاف عمیق میان جمهوری خواستار و دموکرات ها، بر آشوب سیاسی در واشنگتن خواهد اضافه کرد.

درعین حال، مشخص جانشین ترامپ در انتخابات پیش رو در صورت بروز اتفاقات غیر منتظره برای سلامت نامزد جمهوری خواستار، برپیچیدگی اوضاع خواهد اضافه کرد. در تاریخ آمریکا تا به امروز سابقه نداشته است که یک نامزد اصلی انتخابات در آستانه برگزاری انتخابات به هر دلیلی از صحنه رقابت ها خارج گردد. در چنین صورتی، اعضای کمیته ملی حزب جمهوری خواه باید تصمیم بگیرند که عنوان نامزدی حزب در انتخابات 2020 را به مایک پنس، معاون ترامپ اعطا یا فرد دیگری را برای رقابت با بایدن معرفی نمایند.

البته حتی اگر ترامپ هم در مبارزه با بیماری کووید-19، پیروز بیرون بیاید، حداقل دو هفته سرنوشت ساز را برای حضور در میتینگ های انتخاباتی از دست خواهد داد. در این مدت ، بایدن فرصت مناسبی خواهد داشت تا در تجمعات انتخاباتی حضور بیشتری داشته باشد. این در حالی است که انتخابات ریاست جمهوری آمریکا از ماه ها پیش در شرایط بحرانی قرار داشته است. از یک سو، شیوع ویروس کرونا و بحران های سه گانه سلامت، بیکاری و نژادی، شرایط خاصی را برای آمریکا رقم زده است. از سوی دیگر، جنگ سیاسی میان جمهوری خواستار و دموکرات ها، صحت و سلامت انتخابات آمریکا را به شکل جدی زیر سوال برده است.

تا پیش از ابتلای ترامپ به کرونا، نامزد جمهوری خواستار، پیشاپیش انتخابات 2020 را به دلیل گسترش شیوه رای گیری غیابی و پستی، انتخاباتی متقلبانه لقب داده بود. حال اکنون که ویروس کرونا، یک نامزد را راهی بیمارستان نموده و فرصت تبلیغات بیشتر را در اختیار نامزد دیگر قرار داده است، پیش بینی می گردد اعتراضات انتخاباتی از سوی ترامپ شدت گیرد. البته ستاد انتخاباتی بایدن اعلام نموده است تا زمان بهبودی ترامپ، تبلیغات منفی علیه وی متوقف می گردد. با این حال، بعید به نظر می رسد که جمهوری خواستار، به ویژه شخص ترامپ حاضر باشد از ادعاهای خود مبنی بر ناعادلانه بودن فرایند انتخابات صرف نظر کند و شکست احتمالی خود در انتخابات را بپذیرد.

این شرایط موجب شده است که سوالاتی درباره واقعی بودن خطر سلامتی ترامپ و تاثیر آن بر صحنه انتخابات مطرح گردد . به عنوان مثال، گروهی از ساعات اولیه انتشار خبر بیماری ترامپ اظهار داشتند که نامزد جمهوری خواستار در ادامه جنجال آفرینی های انتخاباتی و با هدف پیروزی قطعی در انتخابات، موضوع بیماری خود به کووید -19 را مطرح نموده است تا ضمن فرار از حضور در مناظرات تلویزیونی ، زمینه را برای تعلیق انتخابات فراهم کند.

با این حال ، به نظر نمی رسد ترامپ و مشاورانش در کشوری که کمتر موضوعی محرمانه باقی می ماند، بیماری رئیس جمهوری را مطرح نموده باشند. حتی در ادارات دولتی تحت مدیریت ترامپ در آمریکا نیز افراد منتقد حضور دارند که به راحتی ، اطلاعات پشت پرده را افشا می نمایند. از این رو، ابتلای ترامپ به ویروس کرونا ، نمی تواند در ادامه کوشش های وی برای پیروزی در انتخابات قلمداد گردد.

با این حال، شاید چه بسا فضای روانی حاصل شده از بیماری ترامپ، بعضی نقدها میان منتقدان رئیس جمهوری آمریکا را به حاشیه براند. اما این که در نهایت ، ترامپ قربانی سهل انگاری ، سوء مدیریت و بی توجهی به عظیم ترین تهدید قرن یعنی ویروس کرونا شد ، نقدها فراوانی را متوجه وی خواهد نمود. از این رو ، قابل انتظار است که بیماری ترامپ، نقدها تندی را متوجه وی کند و موجب ریزش آرای نامزد جمهوری خواستار گردد ؛ البته مشروط بر این که در نهایت این انتخابات جنجالی و پر حاشیه در زمان مقرر برگزار گردد.

منبع: خبرگزاری دانشگاه آزاد آنا
انتشار: 17 آبان 1399 بروزرسانی: 17 آبان 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1347

به "ابهامات یک انتخابات مبهم" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "ابهامات یک انتخابات مبهم"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید