اسکاتلندی ها در سودای جدایی از انگلستان

به گزارش علی آباد جدید، لندن - خبرنگاران - هزاران تن از هواداران جدایی اسکاتلند از انگلیس در حمایت از سخنان اخیر سر وزیر این منطقه برای برگزاری مجدد همه پرسی استقلال در خیابان های مرکزی شهر گلاسکو راهپیمایی کردند.

اسکاتلندی ها در سودای جدایی از انگلستان

به گزارش شنبه شب خبرنگاران، در این حرکت اعتراضی که از سوی گروه همه زیر یک چتر و حمایت چندین نهاد استقلال طلب برگزار گشت، شرکت کنندگان پس از تجمع در منطقه کلوینگرو واقع در مرکز شهر، به سمت گلاسکو گرین در نواحی شرقی شهر تظاهرات کردند. معترضان قصد دارند تا پیش از مهلت خروج انگلیس از اتحادیه اروپا در ماه اکتبر (آبان)، به صورت مرتب اعتراض کنند.

آن ها در تظاهرات امروز پرچم اسکاتلند را به اهتزاز درآورده و شعارنوشته هایی را در حمایت از استقلال این منطقه حمل کردند.

الن اسمیت یکی از برگزارکنندگان این تظاهرات به خبرنگاران گفت: مردم اسکاتلند می خواهند این منطقه از حاکمیت لندن خارج شود و خودشان امور را به دست بگیرند، نه پارلمانی که 500 مایل آن طرف تر است.

وی افزود: اسکاتلند در جهت شکوفایی واقع شده است و سرانجام دوره حکم رانی لندن بر این منطقه رو به سرانجام است.

پلیس اسکاتلند گفت که در تظاهرات سال گذشته هواداران جدایی اسکاتلند، 35 هزار نفر شرکت کردند. این میزان در قیاس با کل جمعیت اسکاتلند که در حدود 590 هزار نفر می باشد، رقم قابل توجهی به شمار می رود.

اعتراض ها در داخل انگلیس بر سر کندی روند خروج این کشور از اتحادیه اروپا بالاگرفته و تأثیر آن درنتیجه انتخابات شوراهای شهر هفته گذشته مشهود است. در این انتخابات هر دو حزب اصلی انگلیس یعنی محافظه کار و کارگر با از دست دادن بیشترین تعداد کرسی ها، میدان را به حزب میانه رو لیبرال دموکرات واگذار کردند. ناظران، شکست این دو حزب را با بن بست خروج انگلیس از اتحادیه اروپا مرتبط می دانند.

نیکلا استرجن سر وزیر اسکاتلند دو هفته پیش با اشاره به بحران برگزیت شرح داد که این مساله به گرایش بیشتر مردم اسکاتلند به جدایی از دولت لندن منجر شده است. او وعده داد تا پیش از سال 2021 همه پرسی جدایی اسکاتلند از انگلیس را برگزار کند.

اولین همه پرسی استقلال اسکاتلند در روز 18 سپتامبر 2014میلادی (27 شهریور 1393) برگزار گشت که در جریان آن 55 درصد از رأی دهندگان به ماندن در انگلیس و 45 درصد به ترک انگلیس رأی دادندکه این نتیجه منجر به استعفای الکس سالموند از رهبری حزب ملی گرای اسکاتلند و سر وزیری اسکاتلند شد.

استرجن و سایر حامیان برگزاری همه پرسی مجدد در مورد حق تعیین سرنوشت اسکاتلند معتقدند، رأی انگلیسی ها به خروج از اتحادیه اروپا، اوضاع را تغییر داده است.

در همه پرسی 23 ژوئن (سوم تیرماه) 51.9 درصد مردم انگلیس به خروج از اتحادیه اروپا و 48.1درصد آن ها به ماندن در این اتحادیه رأی دادند.

در این همه پرسی از میان اجزای تشکیل دهنده انگلیس شامل انگلیس، ولز، اسکاتلند و ایرلندشمالی، اکثریت انگلیسی ها و ولزی ها به برگزیت و بیشتر اسکاتلندی ها و ایرلندی ها به ادامه حضور در اتحادیه اروپا رأی دادند.

در این همه پرسی 62 درصد از اسکاتلندی ها خواهان ادامه حضور انگلیس در اتحادیه اروپا بودند و تنها 38 درصدشان بر برگزیت تأکید داشتند.

شبد**اروپام ** هـ ن **1379

منبع: ایرنا
انتشار: 26 تیر 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 267

به "اسکاتلندی ها در سودای جدایی از انگلستان" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اسکاتلندی ها در سودای جدایی از انگلستان"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید