اعتیاد دغدغه نخست مردم جامعه است

به گزارش علی آباد جدید، مومنی با بیان اینکه مردم اعتیاد به موادمخدر را نخستین دغدغه خود می دانند، گفت: 66 درصد مردم تمایل دارند که در حوزه پیشگیری از اعتیاد همکاری نمایند.

اعتیاد دغدغه نخست مردم جامعه است

به گزارش خبرنگار ، اسکندر مؤمنی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر صبح امروز در نشست تخصصی مدیران سازمان های مردم نهاد منتخب استان های تهران و البرز که با هدف تبیین نقش این سمن ها در اجرایی شدن طرح یاریگران زندگی در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار گردید، عضویت رسمی سازمان های مردم نهاد در کمیته های ستاد را یکی از مصوبات این نشست بیان نمود و گفت: باید در هر یک از کمیته های ستاد، یک سمن متناسب با موضوع کمیته به عنوان نماینده سمن های مرتبط حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: اعتیاد پدیده ای اجتماعی است که کل جامعه باید در مبارزه با آن مشارکت نمایند و حضور سمن های منتخب در این نشست بدون شک موثر خواهد بود.

مومنی گفت: ما به لحاظ جغرافیایی و همجواری با کشور افغانستان در منطقه ای زندگی می کنیم که مبارزه با موادمخدر به تنهایی جواب نمی دهد، بلکه باید به حوزه های پیشگیری، درمان و صیانت نیز توجه کرد.

وی اضافه کرد: طبق گزارش اخیر سازمان ملل، تمام شاخص های موادمخدر چه صنعتی و چه سنتی در همه جهان به ویژه منطقه ما، رو به افزایش است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر توضیح داد: در گزارش سازمان ملل قید شده که در کشور هایی که بعضی موادمخدر همچون کانابیس را آزاد نموده اند، اعتیاد بیشتر شده است و در آمریکا نیز با این روند آزادسازی موادمخدر اعتیاد زنان به سه برابر رسیده است.

وی با بیان اینکه اولویت نخست ستاد مبارزه با موادمخدر پیشگیری از اعتیاد است، اضافه کرد: در این چند دهه گذشته از همه ظرفیت های پیشگیری از اعتیاد استفاده نکردیم و این حوزه به دلیل ماهیت خود و همچنین دیربازده بودن مغفول مانده است.

مومنی ادامه داد: حوزه های مختلف مبارزه با موادمخدر از جمله درمان، پیشگیری، مقابله و صیانت با یکدیگر در ارتباط هستند، فردی که در حوزه کاهش آسیب فعالیت می نماید، اگر معتادی را درمان کند از اعتیاد اعضای خانواده آن فرد نیز پیشگیری نموده است؛ بنابراین اگر به کاهش آسیب توجه نگردد، به تعداد همین 100 هزار معتاد متجاهر نیز اضافه نموده می گردد.

افزایش 5 درصدی شیوع مواد مخدر در 10 سال گذشته

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با بیان اینکه نگاه قانونگذاران به معتادان انسانی است، گفت: قانون می گوید کسی که موادمخدر مصرف می نماید باید خودش را درمان کند، در این صورت مجرم شناخته نمی گردد، اما اگر خود را برای درمان معرفی نکرد و تجاهر به اعتیاد کرد، مجرم است.

وی بیان نمود: معتادی که کف خیابان و زیر پل می خوابد حق او نیست که این طور زندگی کند و حق مردم آن منطقه هم نیست که چنین صحنه هایی را ببینند؛ پس پیشگیری باید در اولویت باشد، زیرا کم هزینه و با نتیجه بیشتر است.

مومنی گفت: تصمیم گرفته شد موضوع صیانت و توانمندسازی افراد در حوزه پیشگیری از اعتیاد در یک شعار گنجانده گردد، از این رو شعار یاریگر هم باشیم مطرح شد تا در حوزه های پیشگیری و درمان از همه ظرفیت ها استفاده گردد.

وی اضافه کرد: رویکرد ستاد علاوه بر اینکه راستا مقابله، پیشگیری و درمان را طی می نماید، اما پیشگیری از اعتیاد هم در آن از اهمیت بیشتری برخوردار است.

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر بیان نمود: پیشگیری به یک سمن و یک بخش مربوط نمی گردد و همه باید یاریگر هم باشیم تا این شعار به گفتمان مصوب در جامعه تبدیل گردد.

مؤمنی بر ایجاد حساسیت در افراد در حوزه مبارزه با موادمخدر تأکید کرد و گفت: حتی یک نفر هم یک ظرفیت مهم در این حوزه محسوب می گردد، یک معلم و یا یک مدیر می تواند با صحبت با دانش آموزان در این بخش مهم واقع گردد؛ پس همگان باید برای پدیده همگانی موادمخدر پای کار آیند.

مومنی با اشاره به اینکه مردم در نظرسنجی ها اعتیاد به موادمخدر را نخستین دغدغه خود اعلام نموده اند، گفت: 66 درصد مردم اعلام آمادگی نموده اند که تمایل دارند در حوزه پیشگیری از اعتیاد همکاری نمایند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 28 آبان 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 534

به "اعتیاد دغدغه نخست مردم جامعه است" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اعتیاد دغدغه نخست مردم جامعه است"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید