روسیه بازگشت به شورای اروپایی را موفقیتی بزرگ ارزیابی کرد

به گزارش علی آباد جدید، مقامات روسی رای مثبت مجمع پارلمانی شورای اروپایی به بازگشت حق رای نمایندگان روسی را مهر تاییدی بر اقدامات خود دانستند.

روسیه بازگشت به شورای اروپایی را موفقیتی بزرگ ارزیابی کرد

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران به نقل از روزنامه اتریشی استاندارد، تصمیم اخیر مجمع پارلمانی شورای اروپایی برای بازگرداندن حق رای سلب شده نمایندگان روسی با خرسندی طرف روسی روبرو شده است.

روز گذشته مجمع پارلمانی شورای اروپا به نفع احیای حق رای روسیه رای داد. شورای اروپا شامگاه دوشنبه سوم تیر در بیانیه ای اظهار داشت، این نهاد بر حق کشورهای عضو برای رای دادن، صحبت کردن و داشتن نمایندگی در این مجمع و نهادهای آن تاکید می نماید.

این تصمیم با وجود مخالفت شدید نمایندگان اوکراینی با 118 رای موافق، 62 رای مخالف و 10 رای ممتنع گرفته شد..

روسیه تهدید نموده بود چنانچه اجازه نداشته باشد در نشست روز چهارشنبه (پنجم تیر) برای تعیین دبیرکل جدید شرکت کند، این نهاد را ترک می نماید.

با این رای گیری که شب گذشته انجام شد پیش شرطی برای باقی ماندن روسیه در این نهاد اروپایی به وجود آمد.

روسیه از سال 2014 و به دنبال تحریم های هیات این کشور در مجمع پارلمانی در نشست های این مجمع شرکت ننموده و حق رای از نمایندگان روس در مجمع پارلمانی شورای اروپایی سلب شده است.

از ژوئن سال 2017 مسکو همچنین پرداخت هزینه های عضویت به شورای اروپایی را متوقف نموده است. بر اساس قوانین شورای اروپایی کشوری اگر به مدت دو سال حق عضویت خود را به این نهاد پرداخت نکند در معرض تهدید اخراج قرار خواهد گرفت.

بر اساس این قوانین جدید 18 عضو روسیه در مجمع پارلمانی شورای اروپایی دوباره حق رای خود را به دست آوردند و این تصمیم در آستانه انتخاب یک دبیر کل جدید برای این تشکل تصمیم گیری شد.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه هم روز گذشته ابراز امیدواری نموده بود که بحران در شورای اروپا از جمله مشارکت برابر همه اعضای آن رفع گردد.

نشریه اینترنتی Wsgljad روسیه را به عنوان پیروز این عرصه ارزیابی نموده است.

همچنین سیاستمداران بلند پایه روسی هم اقدامات خود را تایید شده می بینند. ولادیمیر وولودین، رئیس دومای روسیه اظهار داشت که روسیه بلافاصله بعد از لغو تحریم های شورای اروپایی یک درخواست جدید را برای مشارکت در کار مجمع پارلمانی ارائه داده است.

معاون رئیس دومای روسیه نیز تحریم های اروپایی علیه کشورش را بی دلیل و نامفهوم ارزیابی نموده و گفت: اروپاییان با این تحریم ها مدت چهار سال را از دست داده اند. اما همان گونه که تعیین شد این قدیمی ترین و محترم ترین سازمان (شورای اروپایی) نمی تواند بدون توجه به نظرات بزرگترین قدرت اروپایی کار کند.

معاون دومای روسیه همچنین تاکید نمود که بدون شنیدن رای روسیه این ممکن نیست که درباره آینده مشترک اروپایی تصمیم گیری کنیم.

رسانه های دولتی روسیه هم در گزارش هایی نوشتند که بدون پرداخت سهم عضویت از طرف روسیه شورای اروپایی در دراز مدت نمی تواند هزینه های اقتصادی خود را تامین کند.

بهر حال تنش ها در مجمع پارلمانی شورای اروپایی در هفته ها و ماه های آینده افزایش می یابد و امکان رویارویی بین نمایندگان روسی و بعضی نمایندگان دیگر کشورهای عضو مخالف عضویت مجدد مسکو در شورای اروپایی وجود دارد.

منبع: خبرگزاری تسنیم
انتشار: 18 مرداد 1398 بروزرسانی: 5 مهر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 312

به "روسیه بازگشت به شورای اروپایی را موفقیتی بزرگ ارزیابی کرد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "روسیه بازگشت به شورای اروپایی را موفقیتی بزرگ ارزیابی کرد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید