تور ارزان اروپا: رویکرد تازه اتحادیه اروپا برای بحران یمن؛ منصور هادی برکنار می گردد؟

به گزارش علی آباد جدید، همزمان با احتمال برگزاری نشست قریب الوقوع شورای امنیت سازمان ملل متحد درباره بحران یمن، شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا از رویکردی تازه سخن به میان آورده که در آن به تتازهنظر در مشروعیت رئیس دولت مستعفی اشاره شده است.

تور ارزان اروپا: رویکرد تازه اتحادیه اروپا برای بحران یمن؛ منصور هادی برکنار می گردد؟

با ما سفر کنید و با تور ارزان اروپا از قاره سبز اروپا دیدن کنید و با دریافت خدمات ویزای شینگن از گردش به دور اروپا لذت ببرید.

به گزارش گروه بین الملل خبرنگاران، اتحادیه اروپا در آستانه تنها یک روز مانده به نشست شورای امنیت که پیش بینی می گردد در جریان آن، هانس گراندبرگ فرستاده نو سازمان ملل به بحران یمن بپردازد، از گزارش نوی درباره یک رویکرد برای حل وفصل بحران یمن پرده برداشت.

پایگاه خبری البوابه الاخباریه الیمنیه، امروز (پنجشنبه)، در این خصوص گزارش داد که شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا در گزارش خود از راهبردی سخن گفته است که فرستاده سوئدی تبار سازمان ملل باید پس از ناکامی دو فرستاده قبلی این سازمان و حتی آمریکا برای مسئولیت آن را به دوش بکشد.

از جمله مهم ترین نکاتی که در این گزارش به آن اشاره شده، لغو قطعنامه 2216 سازمان ملل متحد است که عبد ربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن را به اسم رئیس جمهور مشروع این کشور به رسمیت می شناسد.

از سوی دیگر، در این گزارش به تشکیل مجدد یک هیأت مذاکره وابسته به هادی اشاره شده که باید حقایق کشور یمن را در نظر بگیرد و شامل تمام گروه ها از جمله طارق صالح رئیس دفتر سیاسی گروه موسوم به المقاومه الوطنیه الیمنیه، شورای انتقالی جنوب، حزب المؤتمر، حزب اخوانی الاصلاح و بعلاوه شیوخ قبایل و زنان باشد.

در گزارش یادشده پیش بینی شده است که نماینده نو سازمان ملل در امور یمن به منظور نهایی کردن قالب هیأت مذکور وارد گفت و گوهایی بلند می گردد و همزمان در کوشش خواهد بود تا قطعنامه ای از شورای امنیت به اسم جایگزین قطعنامه 2216 استخراج کند.

مطابق با این گزارش، قطعنامه 2216 فرایند دست یابی به صلح در کشور یمن را به دلیل حضور انصارالله به اسم یکی از طرف های مذاکره را با مشکل روبرو می نماید با آنکه آن ها یکی از طرف های مهم این معادله به تعداد می فرایند.

قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ چهاردهم آوریل سال 2015 در ارتباط با جنگ یمن تصویب شد، بدون پرداختن به حملات نظامی عربستان سعودی علیه یمن، نیروهای یمنی را تحریم تسلیحاتی نموده است و مشروعیت رئیس دولت مستعفی یمن را تأیید نموده است.

انتظار می رود که شورای امنیت فردا جلسه ای ویژه در ارتباط با بحران یمن تشکیل دهد و جریان آن به تحولات این کشور پرداخته گردد.

در بخشی از گزارش مذکور که در وب سایب رسمی شورای روابط خارجی اتحادیه اروپا منتشر شده، در این خصوص آمده است: قطعنامه 2216 دارای دو خطای عمده است: رسما عبد ربه منصور هادی را به اسم رئیس جمهور مشروع کشور به رسمیت می شناسد که این امر باعث محدود شدن گفت وگونمایندگان سازمان ملل با آن ها می گردد. و از حوثی ها می خواهد به مواضع خود قبل از سال 2014 عقب نشینی نمایند.

در ادامه اسم شده است: برای این که سازمان ملل متحد در فرایند حل و فصل، مشارکت سازنده داشته باشد، باید قطعنامه را به روز کند. تا زمانی که این سند معین نماینده بحران یمن باقی بماند، فرستاده ویژه نمی تواند به طور موثر با دیگر نیروهای قوی تر در آنجا -یعنی نیروهایی که بیشتر نیروهای ضد حوثی را نمایندگی می نمایند و قدرت محلی بیشتری از نیروهای هادی دارند، تعامل داشته باشد. در خصوص حوثی ها، درخواست عقب نشینی از مواضع خود و بازگشت به مواضع قبل از سال 2014 با توجه به دستاوردهای سرزمینی که از آن موقع به بعد به دست آورده اند، غیر واقعی است. و حتی در حال حاضر آن ها در حملات مأرب به جای مانده اند.

قطعنامه 2216 شورای امنیت سازمان ملل متحد که در تاریخ چهاردهم آوریل سال 2015 در ارتباط با جنگ یمن تصویب شد، بدون پرداختن به حملات نظامی عربستان سعودی علیه یمن، نیروهای یمنی را تحریم تسلیحاتی نموده است و مشروعیت رئیس دولت مستعفی یمن را تأیید نموده است.

عربستان سعودی در رأس یک ائتلاف عربی و تحت حمایت آمریکا، از ششم فروردین 1394 با ادعای کوشش برای بازگرداندن عبدربه منصور هادی رئیس دولت مستعفی یمن به قدرت اقدام به تجاوز نظامی به یمن و محاصره زمینی، هوایی و دریایی این کشور کرد.

این تجاوز نظامی هیچ کدام از اهداف ائتلاف سعودی را محقق نکرد و فقط با کشته و زخمی شدن ده ها هزار یمنی، آواره شدن میلیون ها نفر، به بار آمدن خرابی برای زیرساخت های این کشور و توسعه قحطی و گرسنگی و بیماری های واگیردار همراه شده است.

ص

منبع: خبرگزاری فارس
انتشار: 19 شهریور 1400 بروزرسانی: 19 شهریور 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1894

به "تور ارزان اروپا: رویکرد تازه اتحادیه اروپا برای بحران یمن؛ منصور هادی برکنار می گردد؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "تور ارزان اروپا: رویکرد تازه اتحادیه اروپا برای بحران یمن؛ منصور هادی برکنار می گردد؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید