قیمت میوه از مزرعه تا مغازه چه قدر چاق می گردد

به گزارش علی آباد جدید، خبرنگاران : این روزها قیمت میوه به یک باره سر به آسمان نهاده و در کنار سایر مواد غذایی هر روز فشار مالی مردم را بیشتر می نماید اما سؤال این جاست این قیمت های فضایی از مزرعه تا مغازه چه قدر رشد می نماید؟

قیمت میوه از مزرعه تا مغازه چه قدر چاق می گردد

به گزارش خبرنگاران به نقل از فارس: افزایش قیمت میوه در سبد خانوار به عنوان یک محصولی که به ظاهر ارتباط چندانی با دلار ندارد آزاردهنده است، آن هم در سالی که به واسطه نزولات جوی باغات کشور روزهای شادابی را سپری نموده اند و حال و روز زمین های کشاورزی خوب است.

گوجه فرنگی شاید تراژدی ترین قسمت داستان بود جایی که قیمت آن تا سقف 30 هزار تومان بالاتر رفت و قیمت خیار هم سقف 10 هزار تومان را شکست!

اما کشاورزان و باغداران در گوشه کنار ایران روایت دیگری را نقل می نمایند مثلا در خلخال در اردبیل قیمت همین گوجه فرنگی تا همین یک ماه پیش 800 تومان بود و سیب زمینی که الان در بازار تهران تا 8 هزار تومان رسیده است 1000 تا 1100 تومان از کشاورزان اردبیلی خریداری شد. قیمت خرید سیب هم در این استان بالاتر از 2 هزار تومان نرفت. قیمت پیاز در زنجان حداکثر تا 1300 تومان رسید اما همان محصول پس از انبار اکنون به 8 هزار تومان رسیده است.

سال جاری انار ساوه با توجه به مرغوبیت آن 3 تا 10 هزار تومان از باغدار خریداری شده اما 8 تا 25 هزار تومان به دست مصرف نماینده می رسد. یک کشاورز به فارس می گوید: بخشی ناچیزی از این افزایش قیمت به علت هزینه های از جمله تخلیه و حمل محصول بوده اما بیشتر آن عاید واسطه ها شده است.

اوضاع کشاورزان مازندران اما از بقیه استان ها کمی بهتر است پرتقال و نارنگی از 3 تا 8 هزار تومان متغیر است. اما این میوه ها ه چه قیمتی به دست کشاورزان می رسد؟

فیلم| قیمت های عجیب میوه در تهران بدون نظارت بر بازار

اما آن چه که بازاریان و مردم در آن هم نظر هستند آن است که نظارتی بر این عرضه های نامتعارف در هیچ مرحله ای وجود ندارد، مشاهدات میدانی خبرنگار فارس اما روی دیگر ماجرا را نشان می دهد جایی قیمت میوه در 15 کیلومتر از میدان اصلی میوه و تره بار تهران تا درب مغازه ها اختلاف قیمت 100 تا 120 درصدی را پیدا می نماید، جایی که باید قیمت حداکثر 35 درصد افزایش این یابد. گرچه برای دلالانی که میوه ها را از مزارع جمع می نماید اصلا قانونی وجود ندارد. کوشش خبرنگار فارس برای گفت و گو با مدیرکل تعزیرات حکومتی شهر تهران در پاسخ به این افزایش قیمت عجیب میوه بی نتیحه ماند.

منبع: اقتصادنیوز
انتشار: 30 آذر 1399 بروزرسانی: 30 آذر 1399 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1437

به "قیمت میوه از مزرعه تا مغازه چه قدر چاق می گردد" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "قیمت میوه از مزرعه تا مغازه چه قدر چاق می گردد"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید