موشکافی دلایل ریزش مو

به گزارش علی آباد جدید، تغییرات قابل توجه در سطح هورمون ها به ویژه در زنان می تواند موجب ریزش مو گردد. ریزش مو در زمان یائسگی و بعلاوه در پی تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است.

موشکافی دلایل ریزش مو

تغییرات هورمونی

تغییرات قابل توجه در سطح هورمون ها به ویژه در زنان می تواند موجب ریزش مو شود. ریزش مو در زمان یائسگی و بعلاوه در پی تولد بچه به خاطر پایین افتادن سطح استروژن خون شایع است.

وقتی ریزش مو به دلیل پایین افتادن استروژن خون باشد؛ ریزش مو موقتی است و موها مجدداً به حالت اول برخواهند گشت. یک خانم در سن 40 سالگی یا بالاتر نباید انتظار داشته باشد موهایش به مقدار سنین 20 سالگی رشد کند.

رژیم غذایی

- کم کردن وزن:

حتی اگر کم کردن وزن زیر نظر پزشک باشد سه تا 6 ماه بعد از کم کردن 6 کیلو وزن، ریزش مو اتفاق می افتد. ریزش مو در پی کاهش وزن شایع است و البته دوباره به حالت نرمال بر می شود.

- مصرف بیش از مقدار ویتامین ها:

مصرف بیش از مقدار ویتامین A که معمولاً در مکمل های ویتامینی یافت می شود منجر به ریزش مو می شود. بعد از قطع و نرمال شدن ویتامین A در بدن، موها به حالت نرمال بر می گردند.

- کم مصرف کردن پروتئین:

وقتی بدن پروتئین کافی دریافت نکند در مصرف پروتئین خود صرفه جویی نموده و سهمیه موها را قطع می نماید دو تا سه ماه بعد از کم شدن پروتئین بدن، موها ریزش می نمایند. با مصرف کافی پروتئین می توان جلوی این مشکل را گرفت. گوشت، تخم مرغ و ماهی، منابع خوب پروتئین هستند. گیاهخواران می توانند پروتئین خود را با افزودن آجیل گیاهان دانه دار و عدس به رژیم غذایی خود به دست آورند. کم مصرف کردن آهن: مصرف کم آهن منجر به ریزش مو می شود. این مسئله به خصوص در خصوص خانم ها صادق است.

گوشت قرمز منبع آهن است و آهن آن در مقایسه با منبع گیاهی به خوبی جذی بدن می شود. رژیم های حاوی حبوبات، سبزیجات به ویژه اسفناج، نان گندم هم مقدار آهن لازم بدن را تأمین می نمایند.

کارشناسان تغذیه توصیه می نمایند ماهی یا مرغ را به جای گوشت قرمز استفاده و غذاهای گوشتی را با لوبیا، ماکارونی و برنج همراه کنید.

انواع گوشت ها، جگر و بعضی از محصولات کشاورزی مانند انواع حبوبات دارای آهن هستند. البته آن انواع گوشت قابل جذب تر است.

اگر همراه با غذا، ویتامین C که در سبزیجات، مرکبات و میوه ها وجود دارد مصرف شود، آهن فرآورده های گیاهی مثل حبوبات هم قابل جذب می شود. بنابراین مصرف انواع سبزی و سالاد همراه با غذا توصیه می شود.

- اختلالات خوردن:

بعضی از بیماری ها که خود را با اختلال خوردن غذا نشان می دهند، مثل بی اشتهایی عصبی منجر به ریزش مو می شود.

داروها

داروهایی که بیشتر از همه منجر به ریزش مو می شوند عبارتند از: رقیق نماینده های خون مثل آسپرین، دوز بالای ویتامین A، داروهایی که برای درمان آرتریت، افسردگی، نقرس، فشارخون بالا و بیماری های قلبی مصرف می شود.

در بعضی از زنان، قطع یا مصرف قرص های جلوگیری از بارداری منجر به ریزش مو می شود. این به خصوص در زنانی که زمینه ارثی ریزش مو دارند اتفاق می افتد.

آراستگی مو با قیمت گزاف

- مواد آرایشی موها:

استفاده مکرر از مواد دکلره و مواد فر دائمی منجر به ریزش مو می شود.

استفاده بیش از مقدار و نامناسب از رنگ مو، ژل و اسپری های نگهدارنده مو منجر به ریزش مو می شود. در واقع اینها منجر به شکستن و ریختن موها می شود.

متخصصان مو توصیه می نمایند مصرف مواد آرایشی مو محدود شود.

- سشوار، اتوی مو و وسایل مشابه:

استفاده مکرر از سشوار و اتوی مو منجر به ریزش مو می شود. گرمای ناشی از سشوار و اتوی مو، آب درون ساقه مو را تخلیه نموده و موها را مستعد شکستن و آسیب تماشا می نماید. اگر اجازه دهیم موها در معرض هوا خشک شده، سپس آنها را مدل داده و آرایش کنیم این ریسک کاهش می یابد. استفاده از اتوی مو هم باید بسیار کم باشد.

- کلیپس، کش مو و سنجاق مو:

اگر از این وسایل به صورت سفت و محکم برای نگهداشتن مو استفاده شوند، موها آسیب می بیند. اگر سنجاق مو انتخاب می کنید بهتر است انواعی که نرم تر بوده و نوک آن ها تیز نباشد انتخاب کنید. کلیپس مو هم باید یک بالشتک از جنس لاستیک در تماس با موها داشته باشد. بهتر است از این وسایل به صورت سفت و محکم برای بستن موها استفاده نشود.

- بافت موی آفریقایی:

در این نوع آرایش، موها در اثر فشار بیش از حدی که به ریشه های مو وارد می شود دچار ریزش می شوند و حتی این ریزش ممکن است دائمی باشد.

- شامپو و برس زدن بیش از مقدار به موها:

شامپو زدن بیش از مقدار و یا برس زدن بیش از مقدار منجر به آسیب تماشا موها می شود. به خصوص اگر این کارها را با وسواس و محکم انجام دهیم موها بیشتر آسیب می بینند. در این افراد موها نازک، تیره و شنماینده هستند. بهتر است موهای خیس شانه نشوند. حوله را بر روی موها نکشید. حوله را به دور سر خود بپیچید تا موها به آرامی خشک شوند موهای خیس در معرض آسیب بیشتری هستند.

مراجعه به متخصص پوست و مو

متخصص پوست و مو می تواند به شما در یافتن علل ریزش مو یاری کند.

متخصص پوست با پرسش هایی و بعلاوه با معاینه موها دلیل ریزش مو را ریشه یابی می نماید. او درباره سابقه بیماری های قبلی، داروهای مصرف شده قبلی، رژیم غذایی و سابقه فامیلی سوال می نماید. متخصص پوست بعلاوه موهای شما را معاینه می نماید. هنگام معاینه ممکن است لازم باشد چند عدد از موهای شما کشیده شود. گاهی یک آزمایش خون هم لازم می شود. او بعلاوه به مقدار چربی سر، شوره و خارش سر توجه می نماید. وقتی به منظور ریزش مو به مطب متخصص پوست مراجعه نموده اید یادتان باشد یک راه چاره سریع و فوری وجود ندارد و با صبر و حوصله مشکل شما حل می شود.

منبع مقاله :

نشریه بهداشت زنان، شماره 48

منبع: راسخون
انتشار: 28 مهر 1400 بروزرسانی: 28 مهر 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1935

به "موشکافی دلایل ریزش مو" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "موشکافی دلایل ریزش مو"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید