وحشتناکترین بیماری های ناشی از خوردن غذا های آلوده

به گزارش علی آباد جدید، متخصصان می گویند مصرف غذا های آلوده می تواند منجر به مسمومیت های غذایی مختلف گردد.

وحشتناکترین بیماری های ناشی از خوردن غذا های آلوده

به گزارش خبرنگار به نقل از کوکیست، مسمومیت غذایی یکی از دلایل رایجی است که باعث بستری شدن افراد در بیمارستان می گردد. در این باره، تمام افراد به یک مقدار در خطر ابتلا به مسمومیت غذایی قرار دارند. یکی از ساده ترین راه چاره ها برای جلوگیری از این موضوع، شستن مناسب مواد غذایی پیش از مصرف است.

بی توجهی به بهداشت مواد غذایی و شستشوی نامناسب میوه ها و سبزیجات می تواند منجر به بروز بیماری های مختلف گردد. رایج ترین این بیماری ها شامل موارد ذیل می گردد:

1- سالمونلا

باکتری سالمونلا یکی از دلایل اصلی مسمومیت غذایی است. سالمونلا معمولا به وسیله مواد غذایی آلوده مانند تخم مرغ، میوه ها و سبزیجات خام، آبمیوه ها و شیر های غیرپاستوریزه و پنیر به انسان منتقل می گردد. علائم مسمومیت ناشی از سالمونلا شامل موارد ذیل می گردد:

1- تب

2- حالت تهوع و استفراغ

3- اسهال

4- درد شکم و گرفتگی عضلات این بخش

مسمومیت با سالمونلا می تواند 4 تا 7 روز به طول بیانجامد. در مواردی که حال بیمار وخیم باشد، بستری شدن او در بیمارستان لازم است. برای جلوگیری از مسمومیت با این باکتری ساده ترین راه چاره شستن مناسب میوه ها و سبزیجات با شوینده های موجود در بازار است.

2- ای کولای

ای کولای یک باکتری معروف است که در روده حیوانات و انسان ها زندگی می نماید. با این حال، بعضی گونه های این باکتری می تواند باعث ایجاد بیماری در انسان گردد. علائم مسمومیت با این باکتری شامل موارد ذیل می گردد:

1- استفراغ

2- اسهال خونی

3- درد شدید در عضلات شکم

4- نارسایی کلیه

5- در موارد شدید مرگ

گرچه بیشتر افراد پس از 6 تا 8 روز دچار بهبودی می شوند، اما بیماری می تواند 5 تا 10 روز به طول بیانجامد. نوشیدن آب فراوان و استراحت توصیه ای است که پزشکان به این بیماران ارائه می نمایند. برای جلوگیری از بروز این بیماری شستن میوه ها و سبزیجات باید به درستی انجام گردد؛ بعلاوه باید گوشت در دمای مناسب و به طور کامل پخته گردد. شستن دست ها پیش از خوردن غذا از بدیهی ترین اقدامات برای جلوگیری از ابتلا به این بیماری است.

3- لیستریا

لیستریا یک باکتری است که در آب، خاک و بعضی فرآورده های غذایی مانند جوانه های خام، گوشت های صنعتی آماده پخت، پنیر های نرم، گوشت های یخچالی در فروشگاه ها و دیگر غذا های خام یافت می گردد. علائم مسمومیت با این باکتری شامل موارد ذیل می گردد:

1- سرگیجه

2- تب

3- ضعف و بی حالی

4- گرفتگی گردن

5- حالت تهوع و استفراغ

این مسمومیت غذایی می تواند از چند روز تا چند هفته فرد را درگیر خود کند.

4- هپاتیت آ

هپاتیت آ یک بیماری است که کبد را درگیر می نماید و امروزه با واکسیناسیون قابل پیشگیری است. ویروسی که باعث بروز هپاتیت آ می گردد در غذا های دریایی خام، آب های آلوده و غذا های نیمه پخته یافت می گردد.

رایج ترین علائم ابتلا به هپاتیت آ شامل موارد ذیل می گردد:

1- زردی و یرقان

2- ادرار سیاه

3- تب

4- حالت تهوع

5- اسهال

6- از دست دادن اشتها

7- درد های شکمی

علائم این بیماری می تواند 2 هفته تا 3 ماه افراد مبتلا را درگیر کند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
انتشار: 2 شهریور 1400 بروزرسانی: 2 شهریور 1400 گردآورنده: aliabad-new.ir شناسه مطلب: 1874

به "وحشتناکترین بیماری های ناشی از خوردن غذا های آلوده" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "وحشتناکترین بیماری های ناشی از خوردن غذا های آلوده"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید